چند ترفند ساده برای یک آشپزی سالم و بدون چربی

به گزارش سفر به آنتالیا، بهتر است آشپزخانه تان پر از مواد غذایی سالم مانند میوه، سبزیجات، دانه های کامل باشد. در عین حال تا جایی که می توانید سس های چرب و روغن های ناسالم و غیره را از حوزه امپراتوری خود دور کنید.

چند ترفند ساده برای یک آشپزی سالم و بدون چربی

19 توصیه ضد چربی در آشپزی!

چربی ها ترکیباتی هستند که بدن برای تامین انرژی و بسیاری از اعمال حیاتی خود به آنها احتیاجمند است. این گروه از مواد غذاییبه پروتئین ها برای انجام عملکردشان یاری می نمایند. بعلاوه منشاء واکنش های شیمیایی محسوب می شوند و در فرایند رشد، فعالیت سیستم ایمنی، تولیدمثل و… نقش دارند.

چربی ها بعلاوه به جذب برخی مواد مغذی مانند ویتامین های A ،E ،D و K در کبد یاری می نمایند اما بهره مندی از تاثیرات مثبت این گروه مواد غذایی تنها زمانی است که به یاری برنامه غذایی متعادل و متنوع کنار شیوه زندگی سالم، تعادل میان دریافت و مصرف و نهایتا ذخیره سازی چربی، برقرار باشد و به خصوص در انتخاب چربی ها دقت گردد تا فزونین نوع روغنها انتخاب شده و مصرف چربی های حیوانی و کره به حداقل ممکن برسد.

در غیر این صورت باید منتظر بروز بیماری های مختلف بود. با این حال مشکل اینجاست که معمولا بسیاری از ما به مصرف زیاد روغنها در تغذیه خود عادت نموده ایم. بنابراین، اگر خواهان حفظ سلامت و تناسب اندامتان هستید، از این پس برخی اصول تغذیه ای سالم و کم چرب را رعایت کنید. مطمئن باشید به زودی این شیوه نو را بیشتر می پسندید.

قسمت های کم چرب گوشت را خریداری کنید و قبل از طبخ، چربی های قابل رویت آن را جدا کنید. به علاوه، از همین گوشت برای تهیه گوشت چرخ نموده هم بهره ببرید.

پوست مرغ و دیگر ماکیان را قبل از طبخ جدا کنید. این قسمت حاوی میزان زیادی چربی های اشباع است.

گریل و بخارپز کردن گوشت ها را جایگزین روش های معمول سرخ کردن کنید. حتی می توانید به جای سرخ کردن انواع گوشت و ماهی، آنها را در کاغذ آلومینیومی بپیچید و در فر بگذارید.

سبزیجات را بخارپز یا گریل کنید و اگر برای تهیه برخی غذاها حتما احتیاج به سرخ شدن است، از میزان کمی روغن گیاهی بهره ببرید.

هنگام سرو سالاد، آبلیمو، سرکه یا سس ماست را جایگزین سس مایونز و دیگر سس های با پایه روغن کنید.

در انتخاب لبنیات نیز انواع کم چرب فزونی بیشتری نسبت به لبنیات پرچرب دارند و جالب است بدانید چربی بالای شیر حتى می تواند مانع جذب کلسیم گردد.

کوکو را در تابه های تفلون طبخ کنید تا احتیاج کمتری به روغن باشد.

در تهیه پوره سیب زمینی به جای کره، ماست بریزید و برای بهبود طعم از سبزیجات معطری مانند جعفری یاری بگیرید.

ساندویچ را همراه سس خردل، کچاپ سس انار و دیگر سس های ترش میل کنید و از این پس مایونز را کنار بگذارید.

به جای دسر و بستنی های چرب از میوه، ماست و دسرهای میوه ای بهره ببرید.

سوپ ها و خورش ها را کمی قبل از سرو، آماده کنید و بگذارید سرد شوند سپس چربی جمع شده روی غذا را بردارید و دوباره گرمشان کنید.

هنگام سرخ کردن سیب زمینی علاوه بر میزان کم روغن گیاهی، از ماهیتابه تفلون بهره ببرید و در آن را نیز ببندید زیرا بخار فرایند طبخ سیب زمینی ها را تسریع می نماید.

در تهیه سوپ های با پایه خامه، شیر کم چرب را جایگزین کنید. البته می توانید از پیاز رنده شده یا پوره سیب زمینی نیز برای قوام سوپ به جای خامه یاری بگیرید.

به جای استفاده از پنیرهای ورقه ای در دستورهای مختلف آشپزی، پنیر رنده شده بهره ببرید زیرا در این صورت حجم پنیر مصرفی تان کمتر خواهد بود. بعلاوه بهتر است پنیر سفید کم چربی را جایگزین پنیرهای پیتزا کنید.

روغن را در اسپری بریزید. در این صورت تنها به چرب شدن ظرف اکتفا می کنید و دیگر طبق عادت حجم زیادی روغن احتیاج نخواهید داشت.

معمولا هنگام طبخ نان، شیرینی و … سینی فر را چرب می کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم از این به بعد ورقه های آشپزی جایگزین روغن یا کره مصرفی تان باشد.

پیش از سر و مواد غذایی سرخ شده مانند سیب زمینی، بادمجان، کدو و… آنها را روی کاغذ خشک کن بگذارید تا روغن اضافی شان گرفته گردد.

نیمی از میزان پیشنهادی روغن یا کره در دستورهای شیرینی و کیک را با کمپوت میوه یا ماست جایگزین کنید.

خامه یکی از مواد غذایی پرمصرف آشپزی به خصوص شیرینی پزی است اما می توان برای کاهش دریافت این نوع چربی ها با توجه به دستور مورد نظر، نیمی از میزان خامه را ماست شیرین یا شیر استفاده کرد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1885

به "چند ترفند ساده برای یک آشپزی سالم و بدون چربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند ترفند ساده برای یک آشپزی سالم و بدون چربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید