نتایج پیمایش تأثیر کرونا بر استارت آپهای فناوری اطلاعات

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش خبرنگاران، پاسخ به این سوال که کرونا چه تأثیری بر کسب وکارهای اینترنتی گذاشته است، با پیچیدگی ها و چالش هایی روبرو است؛ این پیچیدگی از سویی ناشی از تنوع زیاد کسب وکارهای امروزی است و تأثیر متفاوتی که کرونا بر هر یک از این کسب وکارها می گذارد و از سوی دیگر، از آنجا که هر کسب وکاری با شبکه وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمین کنندگان، نهادهای حاکمیتی و دولتی و... در ارتباط است و از آنها تأثیر می پذیرد، تاثیرپذیری هر یک از اجزای این شبکه از شیوع کرونا، می تواند بر کسب وکار مورد مطالعه نیز اثری متفاوت داشته باشد.

نتایج پیمایش تأثیر کرونا بر استارت آپهای فناوری اطلاعات

علاوه بر این، باید در نظر داشت که اگرچه در نگاه نخست، برخی کسب وکارها از شرایط جدید منتفع می شوند، اما ممکن است به دلیل تأثیر منفی شیوع کرونا بر تأمین کنندگان آنها، این کسب وکارها نتوانند از فرصت پیش آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند.

با چنین نگاهی و برای دستیابی به تصویری هرچند کلی از شرایط کسب وکارهای نوپای فناوری اطلاعات کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران پیمایشی را در تماس با مدیران 100 شرکت منتخب از 2000 شرکت که در سامانه نوآفرین (irannoafarin.ir) ثبت نام کرده اند، انجام داده است تا تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای ICT معین شود. از سوی دیگر در این گزارش، نظرات و دیدگاه های برخی از فعالان مالی و صاحبان کسب وکارهای آنلاین و مجازی نیز آمده است.

شناخت رفتار و نیز خواسته های کسب وکارها که مهمترین هدف این مطالعه و پیمایش است، به حاکمیت کمک می کند تا بتواند سیاست های کارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیت های مالی و نیز کاهش اثرات اجتماعی و مالی شیوع کرونا بر شهروندان و کسب وکارها در پیش بگیرد.

نتایج تاثیر شیوع کرونا بر کسب و کارهای آنلاین ایرانی

در این گزارش چگونگی تأثیر شیوع کرونا بر کسب وکارهای آنلاین ایرانی در قالب چند دسته بندی شامل صنعت خدمات گردشگری آنلاین، از افت فروش تا تعدیل نیرو، تاثیر بر پلتفرم های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی، میزان خرید آنلاین، تأثیر ویروس کرونا بر سامانه های حمل و نقل آنلاین، رشد تماشای آنلاین فیلم و سریال، تاثیر کرونا بر بازی های آنلاین، رشد خیره کننده برگزاری رویداد و کلاس آنلاین، تاثیر بر اپلیکیشن های مالی و فین تک، کاهش تبلیغات آنلاین، تأثیر بر مرسولات پستی فروشگاههای اینترنتی، تاثیر لغو پروازها و حرکت قطارها بر ارسال بسته های پستی، تاثیر بر بازار خرید و فروش موبایل، تاثیر بر سرویس های آنلاین توزیع غذا و کاهش تراکنش های شاپرکی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

بررسی های به دست آمده از کسب و کارها در رسته های مختلف شامل موارد زیر است:

در حوزه سفر و گردشگری: کاهش 80 درصدی کل فروش، کاهش 70 درصدی رزرو اقامت و تعدیل نیروی انسانی

در حوزه حمل و نقل آنلاین: کاهش 15 درصدی ارسال مرسولات نسبت به سال قبل و افزایش 5 درصدی ارسال مرسولات نسبت به ماه اسفند، کاهش دو رقمی درصد تعداد سفر

در حوزه سفارش آنلاین: کاهش 60 درصدی تعداد سفارشات

در حوزه سفارش آنلاین کالای سوپرمارکتی: افزایش 50 درصدی تقاضا و اندازه سبد خرید مشترکان

در حوزه مشاوره پزشکی آنلاین: افزایش 22 درصدی تعداد مشاوره

در حوزه خرید آنلاین کالاهای فروشگاهی: کاهش 7 درصدی پرداخت اقساط و افزایش 15 درصدی فروش

در حوزه خرید گروهی: کاهش 80 درصدی فروش

در حوزه ویدئو و رسانه: افزایش 74 درصدی تماشای رایگان انیمیشن، افزایش 35 درصدی تماشای محتوا، افزایش 40 درصدی بارگذاری ویدئو، افزایش 25 درصدی تماشای ویدئو

در حوزه رویدادهای آنلاین: افزایش 50 درصدی برگزاری رویداد و کلاس آنلاین، افزایش 400 درصدی فروش روزانه برگزاری رویدادهای آنلاین

در حوزه بازار آنلاین خدمات مسکن: کاهش 50 درصدی تعداد سفارش، کاهش 15 درصدی تعداد آگهی،

در حوزه پرداخت آنلاین: افزایش 25 درصدی تعداد کاربران، کاهش 38 درصدی پرداختی آنلاین کرایه

در حوزه خرید آنلاین بلیط : کاهش 100 درصدی خرید بلیط

در حوزه تبلیغات آنلاین: کاهش 90 درصدی تبلیغات کلیکی، کاهش 50 درصدی در همکاری در فروش، کاهش 70 درصدی کاهش فروش و کاهش 50 درصدی سفارش تبلیغات

تاثیرات مثبت و منفی کرونا بر کسب و کارها

در تحلیل نتایج موجود نظرسنجی مبنی بر اینکه ویروس کرونا در چه حوزه هایی تاثیرات مثبت و منفی گذاشته است، این نتایج به دست آمد:

حوزه های مربوط به خدمات پزشکی (تولید تجهیزات پزشکی، مشاوره آنلاین و..) بیشترین تاثیر مثبت را از کرونا گرفته اند. همچنین حوزه مربوط به خدمات آنلاین، همچون تاکسی اینترنتی و شبکه های فروش اینترنتی نیز بیشترین تاثیر منفی را از این شرایط گرفته اند.

تنها 18 درصد شرکتهای موجود، به دلیل شیوع کرونا مجبور به کاهش نیروهای خود شده اند و بیشترین تعدیل نیرو در حوزه نرم افزار بوده است.

بررسی حوزه هایی که بیشترین و کمترین کاهش درآمد را به سبب ویروس کرونا داشته اند، نشان می دهد که شرکت های فعال در حوزه پزشکی، بیشتر از سایر حوزه ها اعلام کرده اند که یا کاهش درآمد نداشته اند و یا کاهش درآمد ناچیزی داشته اند. از طرف دیگر، شرکتهای فعال در حوزه نرم افزار بیشتر از سایر حوزه ها، کاهش درآمد داشته اند.

در همین حال از 94 شرکت، 58شرکت (61درصد) ادعا کرده اند که در صورت تداوم شرایط موجود، کسب وکارشان در کمتر از 3ماه به طور کامل تعطیل خواهد شد. 6 شرکت دیگر بین 3تا 6ماه تاب می آورند و 30 شرکت نیز ادعا کرده اند که با منابع موجود تنها تا خاتمه سال می توانند به فعالیت در کسب وکار خود ادامه دهند.

همچنین 43درصد شرکتهایی که کمتر از 3ماه منابع برای ادامه کسب وکار خود دارند، درحوزه نرم افزار فعالیت دارند.

پیشنهاد صاحبان این کسب وکارها، در خصوص حوزه های اولویت دار برای دریافت تسهیلات دولتی، به شرح زیر است:

این پیمایش توسط معاونت سیاستگذاری فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده و جزئیات کامل آ در این لینک در دسترس است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 964

به "نتایج پیمایش تأثیر کرونا بر استارت آپهای فناوری اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج پیمایش تأثیر کرونا بر استارت آپهای فناوری اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید