نانو در خدمت مبارزه با کرونا ، دومین کشور تولیدکننده دستگاه الکتروریسی در دنیا هستیم

به گزارش سفر به آنتالیا، فناوران نانویی در دانشگاه صنعتی اصفهان دستگاه الکتروریسی را تولید کرده اند و به همراه یک شرکت دیگر ایرانی، تنها رقیب های شرکت ال مارکو محسوب می شوند.

نانو در خدمت مبارزه با کرونا ، دومین کشور تولیدکننده دستگاه الکتروریسی در دنیا هستیم

با ما همراه باشید و درباره افتتاح حساب بانکی در کانادا بیشتر بدانید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * حدود 6 ماه است که ویروس کرونا بر پیکره کشورمان چنگ انداخته و تا به امروز بیش از 360 هزار نفر را بیمار کرده و جان بیش از 20 هزار نفر از هموطنانمان را گرفته است. از همان ابتدای شیوع کرونا، تحقیقات برای مقابله با ویروس و کاهش شیوع آن از سوی شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور آغاز شد. دانشجویان و استادان دانشگاه در گام اول به تولید مواد ضدعفونی کننده با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو دست زدند و در همان ماه اول، درست در زمانی که سوداگران و محتکران، انبار های خود را از ماسک و محلول های ضدعفونی کننده می انباشتند، سیل مواد ضدعفونی کننده تولید دانشگاه ها و مراکز علمی به بازار، باعث شد تا دسترسی مردم به این مواد سخت نشود.

صنعت در خدمت مبارزه با کرونا

اما برخی شرکت های دانش بنیان، دست به کار های بنیادی تری در تولید مواد ضدعفونی کننده یا ماسک زدند. مثلا یک شرکت دانش بنیان در اصفهان در همان ابتدای شیوع کرونا خط تولید خود را به تولید ماسک اختصاص داد و در سه شیفت کاری به تولید این محصول استراتژیک پرداخت. همین شرکت توانست اولین خط تولید اتوماتیک ماسک سه لایه را در ایران طی 10 روز راه اندازی کند. فناوری تولید این دستگاه ها، قبلا صرفا در اختیار چند شرکت اروپایی و چینی بود. اما پس از آن فناوران اصفهانی توانستند کشور را از خرید این دستگاه، بی نیاز کنند و از طرف دیگر، دستگاه هایی برای صادرات به کشور های همسایه نیز بسازند.

بیشتر بخوانید:

  • اولین خط تولید ماسک سه لایه در ایران به همت پژوهشگران اصفهانی ساخته شد + فیلم
  • تسهیلات کرونایی 40 میلیاردی صندوق نوآوری برای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

شرکتی دیگر هم به تولید پارچه های مورد نیاز برای تولید ماسک های N95 پرداخت. این شرکت دو محصول دارد که برای تولید این ماسک ها، مهم محسوب می شود.

شرکت نانوزیست صنعت اهورا، شرکتی دانش بنیان است که از سال 97 فعالیت خود را به همت جمعی از استادان مختصص و فناور دانشگاه صنعتی اصفهان برپایه فناوری های نانویی آغاز کرده و در حوزه هایی مانند دارو و سلامت، تجهیزات و ملزومات صنعتی، عمران و ساختمان، انرژی و نفت، حمل و نقل، نساجی و پوشاک، بسته بندی محصولات کشاورزی، اپتیک و کالا های خانگی فعالیت خود را ادامه داده است.

تولید ماسک از صفر تا صد

در این شرکت چند نوع ماسک تولید می شود و بیشترین تولید در این شرکت ماسک های N95 است. اما می توان گفت که پارچه این ماسک نیز در همین شرکت تولید می شود، با دستگاه الکتروریسی صنعتی.

در واقع الکتروریسی از روش های مستعد و محبوب صنعتی در تولید نانوالیاف پلیمری از محلول های سوسپانسیون است و هدف از تولید نانوالیاف در آن، تولید الیاف پلیمری با قطر میکرومتر و نانومتر است.

علیرضا علافچیان، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با خبرنگار دانشجو می گوید: شرکت ما 2 محصول خاص برای مقابله با کرونا دارد؛ یکی پارچه های نانو که حاصل دستگاه الکتروریسی صنعتی است و دیگری همین دستگاه الکتروریسی که ساخته شرکت بوده و نمونه های مختلفی از آن به فروش رسیده است.

این دستگاه پیش از این در اختیار شرکت ال مارکو بوده و حالا به دست جوانان فناور کشورمان، تنها رقیب در تولید این دستگاه هستیم.

رقابت فناورانه با دنیا

علافچیان با بیان اینکه دستیابی به فناوری این محصول به شیوه مهندسی معکوس اجرا شده است، توضیح می دهد: قیمت الکتروریسی صنعتی خارجی حدود یک میلیون دلار است و قیمت محصولی که ما به فروش می رسانیم، حدود 800 میلیون تومان.

او با بیان اینکه یک شرکت ایرانی دیگر نیز به فناوری تولید این دستگاه رسیده است، می گوید: تکنولوژی ساخت این دستگاه، جزو تکنولوژی های هایتک محسوب می شود و اکنون ایران دومین کشور دنیا است که به این فناوری دست یافته است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان می کند: این دستگاه از مهر سال گذشته در شرکت ما تولید شده و برای ساخت محصولات دیگری مورد استفاده بوده است، اما با شیوع کرونا، خط تولید آن را به تولید ماسک n95 اختصاص دادیم.

به گفته او، تا به امروز شرکت نانوزیست صنعت اهورا چهار عدد از این دستگاه را به نهاد های مختلفی مانند شرکت فولاد اصفهان فروخته است و برای تولید 2 دستگاه دیگر نیز قرارداد های امضا کرده است.

علافچیان به تولید پارچه های نانو از 15 اسفند در این شرکت اشاره می کند و می گوید: پارچه ماسک هایی که در شرکت تولید می شود، محصول خودمان است و می توانیم پارچه مورد نیاز برای تولید روزانه 100 ماسک را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه روزانه 20 هزار ماسک N95 تولید می کنیم، ادامه می دهد: تعداد شرکت های تولیدکننده واقعی این نوع ماسک در کشور ما بسیار کم است و بیشتر ماسک هایی که به اسم N95 در کشور توزیع می شود، در واقع این کیفیت را ندارد.

در شرکت نانوزیست اهورا، تست های سریع تشخیص کرونا نیز تولید می شود. این کیت های تشخیصی نیز بر پایه نانو ساخته شده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1215

به "نانو در خدمت مبارزه با کرونا ، دومین کشور تولیدکننده دستگاه الکتروریسی در دنیا هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانو در خدمت مبارزه با کرونا ، دومین کشور تولیدکننده دستگاه الکتروریسی در دنیا هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید