مرغداران خواهان اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ ، مرغ و تخم مرغ چقدر گران می گردد؟

به گزارش سفر به آنتالیا، با توجه به افزایش هزینه های فراوری، مرغداران خواهان اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ هستند که قرار است در هفته پایانی شهریور نرخ ها اصلاح گردد.

مرغداران خواهان اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ ، مرغ و تخم مرغ چقدر گران می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام مرکز پژوهش های مجلس بعد از مردمی سازی یارانه ها، سرانه مصرف مرغ 30 تا 50 درصد افت داشت، هرچند معاون فراوریات امور دامی وزارت جهاد رقم 50 درصد را قبول ندارد، اما اندازه 30 درصد را تایید می نماید.

این درحالی است که به رغم گذشت 4 ماه از افزایش قیمت ها، مرغداران مجدد خواهان اصلاح قیمت بواسطه افزایش هزینه های فراوری هستند که این موضوع در شرایط فعلی اقتصاد بر مصرف اثر منفی می گذارد، اما مسئولان اتحادیه و تشکل های فراوریی خواهان تخصیص کالابرگ پروتئینی هستند تا کاهش تقاضا از این طریق جبران گردد.

آقای دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد می گوید: هفته آخر شهریور جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور قرار است برگزار گردد که در این جلسه قیمت بررسی و اصلاح قیمت معین تکلیف می گردد.

اسداله نژاد مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده 50 هزار تومان است که دولت در هفته انتهای شهریور قرار است نرخ را اصلاح و اعلام کند.

بنابر گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، افزایش مجدد قیمت بر معیشت و سرانه مصرف اثر منفی می گذارد، اما فراورینمایندگان در زیان قرار دارند، قادر به ادامه روند فعلی نیستند؛ بنابراین کالابرگ تنها راهکار جبران کاهش مصرف است.

آمارها نشان می دهد که در اردیبهشت 123 میلیون قطعه، خرداد 108 میلیون قطعه، تیر 91 میلیون و 280 هزار قطعه و مرداد 90 میلیون و 720 هزار قطعه جوجه ریزی اجرا شده که این موضوع کاهش 30 درصدی فراوری را نشان می دهد.

قیمت هر شانه تخم مرغ درب مرغداری به 100 هزار تومان می رسد

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 35 تا 36 هزار تومان معادل شانه ای 65 تا 70 هزار تومان است که با نرخ مصوب هر شانه 80 هزار تومان باید بدست مصرف نماینده برسد.

به گفته او، روزانه 3 هزار و 300 تن تخم مرغ فراوری می گردد، اما حداکثر مصرف کشور 3 هزار تا 3 هزار و 100 تن است.

کاشانی می گوید: با توجه به افزایش هزینه های فراوری و زیان مرغداران، نرخ نو پیشنهادی به وزارت جهاد خاطرنشان کردیم، امیدواریم وعده های معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد برای اصلاح قیمت ها در انتها شهریور محقق گردد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن نرخ پیشنهادی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را 50 هزار تومان معادل شانه ای 100 هزار تومان خاطرنشان کرد و گفت: پس از بررسی و بررسی قیمت تخم مرغ فله، نرخ تخم مرغ بسته بندی هم اصلاح می گردد. اما عرضه هر شانه تخم مرغ فله با نرخ 150 هزار تومان برای مصرف نماینده مورد تایید نیست.

بنابر گفته کاشانی، علی رغم آنکه تخم مرغ مقرون به صرفهترین کالای پروتئین در دسترس خانوار محسوب می گردد، اما بعد از اصلاح نظام یارانه سرانه مصرف تخم مرغ 10 درصد افت داشت که در نهایت این امر منتج به زیان 5 تا 6 هزار میلیارد تومانی مرغداران طی ماه های اخیر شد.

آمارها حاکی از آن است که سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ به ازای هر نفر 12 کیلو بود، در حالیکه میانه جهان حداقل 20 تا 21 کیلو است.

قیمت منطقی هر کیلو مرغ 75 هزار تومان

آقای محمدعلی کمالی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش 6 برابری قیمت نهاده های دامی، تامین نقدینگی برای فراوری مرغ زنده 2.2 برابر سال گذشته رشد داشته است.

به گفته او، با وجود آنکه 65 تا 70 درصد هزینه های فراوری مربوط به نهاده های دامی است؛ بنابراین نرخ هر کیلو مرغ زنده 49 تا 52 هزار تومان و مرغ گرم 74 تا 75 هزار تومان است.

کمالی سروستانی می گوید: با توجه به افزایش هزینه های فراوری ارائه تسهیلات مقرون به صرفه قیمت به منظور جبران کمبود نقدینگی در اختیار مرغداران باید قرار گیرد، بعلاوه کالابرگ پروتئینی به دهک های جامعه پرداخت گردد تا همچون نرخ سال گذشته مرغ را خریداری نمایند.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به سطح تورم و قدرت خرید مردم همچون آمار مرکز پژوهش ها معتقدیم که سرانه مصرف 30 تا 50 درصد کاهش یافته که این موضوع منجر به افت 15 تا 20 درصدی فراوری شده است.

بنابر گفته کمالی، در شرایط کنونی بواسطه ذخایر مناسب کمبودی در عرضه نداریم، اما واردات مرغ مربوط به ثبت سفارش های قبل و دمپینگ دولت علیه فراورینماینده منجر به خروج مرغداران از چرخه فراوری شده است.

او عرضه مرغ با نرخ های 80 تا 100 هزار تومان را غیرمنطقی دانست و گفت: مرغ بر مبنای هزینه فراوری و سود منطقی باید عرضه گردد، فروش بالاتر از سود منطقی را بواسطه فشار بر مصرف نماینده قبول نداریم.

با مردمی سازی یارانه ها، قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد و بسیاری از فراورینمایندگان و فعالان صنعت معتقدند که با مدیریت فراوری، امکان عرضه محصول با مناسب ترین حاشیه سود وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1401 بروزرسانی: 28 شهریور 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2166

به "مرغداران خواهان اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ ، مرغ و تخم مرغ چقدر گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغداران خواهان اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ ، مرغ و تخم مرغ چقدر گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید