برخی از مشاغل مشمول مالیات شدند

به گزارش سفر به آنتالیا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای مالیات برخی از اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل را تعیین کردند.

برخی از مشاغل مشمول مالیات شدند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، کنندگان در جلسه علنی امروز (پنجشنبه 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، بند (ذ) تبصره 6 را تصویب کردند.

مطابق با این مصوبه، اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول موضوع آیین نامه اجرائی ماده (95) قانون مالیات های مستقیم و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های بیمه بازرگانی مکلفند در هر مورد که بابت خدمات دریافتی (به استثنای کارمزد پرداختی به بورس ها، بازار های خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازار های خارج از بورس، بانک ها، صندوق تعاون و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز، تسهیلات اعطایی بانک ها و تعمیر و تکمیل یک واحد مسکونی، خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق و اسناد خزانه و یا اوراق تسویه که بابت بدهی دولت به اشخاص داده می شود و همچنین سایر خدماتی که به تشخیص سازمان امور مالیاتی ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون اعلام می شود) وجوهی را به هر عنوان (اعم از نقدی و غیرنقدی) مجموعاً بیش از مبلغ پنج میلیون ریال بابت هر خدمت پرداخت می کنند دو درصد (2٪) آن را به عنوان علی الحساب مالیات مؤدی (دریافت کنندگان وجوه) کسر و تا سرانجام ماه بعد به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

طبق آیین نامه اجرائی ماده (95) قانون مالیات های مستقیم، اشخاص ذیل از لحاظ انجام تکالیف موضوع این آیین نامه جزو مؤدیان گروه اول محسوب می شوند:

1- کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان.

2- صاحبان کارخانه ها و واحد های تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه ها یا مراجع ذیربط.

3- صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر.

4- صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه ها، کلینیک های تخصصی.

5- صاحبان مشاغل صرافی.

6- صاحبان فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط.

7- صاحبان مؤسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.

8- صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری.

9- سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل (اظهارنامه تسلیمی خرداد ماه هر سال مبنای تعیین گروه بندی سال بعد از تسلیم اظهارنامه عملکرد می باشد. به عنوان مثال، مبلغ فروش و سایر درامد های مندرج در اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1397 مبنای گروه بندی سال 1399 می باشد) یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آن ها بیش از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا سرانجام دی ماه سال قبل به شخص مؤدی یا کننده قانونی وی).

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2073

به "برخی از مشاغل مشمول مالیات شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخی از مشاغل مشمول مالیات شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید