برج گالاتای استانبول چگونه ساخته و کامل شد؟

به گزارش سفر به آنتالیا، این برج تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته و حالا میزبان گردشگران برای تماشای شهر از ارتفاع 66 متری است.

برج گالاتای استانبول چگونه ساخته و کامل شد؟

برج گالاتا یکی از نمادهای بصری شهر استانبول است که از موقعیت مرتفع خود به محله های بی اوغلو و کاراکوی دید دارد. می توان با تاریک شدن هوا، چراغ های رنگارنگ برج را از سراسر شهر تماشا کرد.

این مقاله نگاهی مختصر به تاریخچه برج گالاتا انداخته و شما را با حقایق جذاب آن آشنا می کند.

اگرچه از زمان دقیق ساخت برج گالاتا اطلاعی در دسترس نیست، اما همگان معتقدند که این برج در دوران ژوستینیان، امپراطور عصر بیزانس، در سال 507 میلادی سر برافراشته است. این برج در آن زمان از سوی اهالی جنوا به برج مسیح شهرت داشت، درحالی که اهالی بیزانس آن را برج بزرگ می نامیدند.

اما در دوران جنوایی ها بود که این برج شکل امروزی خود را یافت. در آن زمان، محله گالاتا از سوی جمهوری جنوا برای زندگی انتخاب شده بود و نقش یک پایگاه اقتصادی و تجاری در دریاهای مدیترانه و سیاه را داشت.

این برج در سال 1509 بر اثر یک زمین لرزه، متحمل خسارتی سنگین شد، اما معمار مشهور عثمانی، هایرِدین، آن را مورد بازسازی قرار داد. او کسی است که عمارت مشهور سلطان بایزید دوم در ادرنه را ساخته است.

در دوران خلافت سلطان سلیمان عثمانی کبیر، این برج کاربردهای بسیار متعددی داشت؛ برای مثال از آن برای نگهداری زندانیانی استفاده می شد که محکوم به کار در کارگاه کشتی سازی قاسم پاشا بودند.

در سرانجامی قرن شانزدهم میلادی، یک رصدخانه نیز از سوی منجم معروف، تقی الدین افندی، به بالای برج اضافه شد، اما سرنوشت برج گالاتا تبدیلِ دوباره به یک زندان در دوران خلافت سلطان مراد سوم بین سال های 1546 تا 1595 میلادی بود.

وقتی که قرن هفدهم به سرانجام رسید، این برج برای مدتی کوتاه از سوی گروه مِهتر، یک گروه نظامی عثمانی، مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال 1717 میلادی تبدیل به یک برج دیدبانی، به خاطر موقعیت عالی آن بر فراز شهر، شد.

برج گالاتا در سال 1794 طعمه حریق شد، اما در دوران خلافت سلطان سلیم سوم مورد بازسازی قرار گرفت و در آن زمان یک شاه نشین نیز به آن اضافه شد.

پس از یک آتش سوزی مخرب دیگر در سال 1831، این برج بار دیگر مورد بازسازی قرار گرفت و دو طبقه دیگر و یک سقف مخروطی شکل نیز به آن اضافه شد. تمامی این عملیات در دوران سلطان محمود انجام گرفت.

این روزها، برج گالاتا به ارتفاع 66.90 متر، صرفاً نقش یک جاذبه گردشگری را ایفا می کند و گردشگران برای رفتن به طبقه بالا و داشتن دیدی 360 درجه بر فراز استانبول از بالکن برج، در پایین آن صف می کشند. خوشبختانه یک آسانسور بازدیدکنندگان را تا هفت طبقه از برج بالا می برد، اما دسترسی به دو طبقه سرانجامیی تنها از طریق پلکان امکان پذیر است.

داستان های جذابی در مورد برج گالاتا وجود دارد؛ یکی از مشهورترین آن ها پیرامون هوانورد افسانه ای عثمانی، هزارفِن احمد چِلِبی می شود.

بر اساس شرح حال نوشته شده توسط اولیا چِلِبی، جهانگردی که مشاهدات خود را در قالب سفرنامه مشهور سیاحت نامه نوشته است، هزارفن چلبی با دو بال وصل شده به بازوهای خود، از بالای برج تا میدان دوغانجیلار (Doğancılar) در ساحل اوسکودار پرواز می کند. سلطان مراد خان، به سبب این کار بزرگ، به این مرد مظنون می شود و او را به تبعید در الجزایر می فرستد.

برج گالاتا در تمام روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 7 شب پذیرای بازدیدکنندگان است.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1575

به "برج گالاتای استانبول چگونه ساخته و کامل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج گالاتای استانبول چگونه ساخته و کامل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید