900 هزار سیم کارت رایگان به سرپرستان خانوار تعلق گرفت
به گزارش سفر به آنتالیا، حسین فلاح جوشقانی در مصاحبه با خبرنگاران، درباره نحوه واگذاری سیم کارت های رایگان به سرپرستان خانواری که تا به امروز سیم کارتی به نامشان ثبت نبوده است، گفت: از زمان اعلام اعطای وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار، معین شد که 2.5 میلیون نفر از سرپرستان خانوار، دارای سیم کارت به نام خودشان نیستند که اپراتورها قبول کردند به این تعداد افراد، سیم کارت رایگان اعطا نمایند.
از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.
وی گفت: تا به امروز حدود 900 هزار نفر به صورت آنلاین برای درخواست سیم کارت رایگان در شبکه اپراتورها درخواست داده اند که این درخواست ها تا عصر روز گذشته پاسخ داده شد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه این آمار مربوط به ثبت نام آنلاین برای دریافت سیم کارت رایگان است، گفت: در ابتدای اجرای این طرح، بعضی دفاتر پیشخوان نیز به صورت حضوری، نسبت به واگذاری سیم کارت به متقاضیان اقدام کردند اما به دلیل بروز بعضی مسائل و ازدحام جمعیت در دفاتر خدمات پیشخوان، این فرآیند متوقف شد.
وی با اشاره به اینکه هر اپراتور نسبت به سهمی که در بازار موبایل در اختیار دارد، واگذاری سیم کارت به سرپرستان خانوار را عملیاتی نموده است، اضافه نمود: طی چند روز گذشته، فرآیند واگذاری سیم کارت از زمان تحویل توسط اپراتور به پست و پس از آن، توزیع و فعال سازی سیم کارت در شبکه یکی از اپراتورها زمان بر شده بود که این مشکل هم اکنون رفع شده و تمامی متقاضیان پیروز به دریافت سیم کارت های خود شده اند.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: پس از فرآیند توزیع سیم کارت توسط پست و احراز هویت دریافت نماینده سیم کارت، دو اپراتور ایرانسل و رایتل به صورت برخط نسبت به فعال سازی سیم کارت مشترک اقدام می کردند اما این فرآیند در اپراتور همراه اول حدود 24 ساعت زمان می برد. بر این اساس از اپراتور همراه اول خواستیم تا این فرآیند اصلاح گردد و سیم کارت مشترک بلافاصله پس از تایید هویت در سیستم فعال گردد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح شرکت پست و اپراتورهای موبایل تمامی توان خود را به کار بستند و نقایص اجرای طرح به سرعت رفع شد، گفت: واگذاری 900 هزار سیم کارتی که از سوی متقاضیان تا به امروز درخواست شده است، تکمیل شده و از این پس نیز برای هر متقاضی سرپرست خانوار سیم کارت اولی که تقاضای خود را در سیستم یکی از اپراتورها ثبت کند، این بسته سیم کارت رایگان اعطا می گردد.
وی گفت: تنها کمتر از 5 درصد سیم کارت متقاضیان به دلیل آدرس های اشتباه و یا مخدوش و مشکل احراز هویت، به باجه های معطله پست عودت داده شده است.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه آنالیز های ما نشان می دهد ایراداتی که در فرایند فعال سازی سیم کارت متقاضیان وجود داشت، هم اکنون رفع شده است، گفت: رگولاتوری پیگیری و نظارت بر این موضوع را در دستور کار دارد تا بلافاصله پس از دریافت متقاضی، سیم کارت وی فعال و قابل استفاده گردد.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اگر مشترکی در این باره به مسئله ای برخورد کرد و یا شکایتی داشت می تواند آن را به وسیله مرکز تماس اپراتور و یا سامانه 195 پیگیری کند، گفت: روال توزیع سیم کارت از زمانی که اپراتور آن را به پست تحویل می دهد تا زمانی که این سیم کارت به آدرس متقاضی توزیع و تحویل می گردد، حدود 48 ساعت طول می کشد و در حال حاضر مسئله ای در این فرآیند وجود ندارد.
وی اضافه نمود: ظاهراً به نظر می رسد محدودیت زمانی برای دریافت وام یک میلیونی سرپرست خانوار وجود نداشته باشد و کسانی که هنوز پیروز به دریافت سیم کارت رایگان از اپراتورها نشده اند می توانند در این زمینه اقدام نمایند.
فلاح جوشقانی اجرای این طرح را آزمونی بیان کرد برای آنکه سایر فرآیندها را نیز به مرور به سمت الکترونیکی شدن ببریم و آنها را آنلاین اجرا کنیم.
رئیس رگولاتوری در مورد هزینه ای که بعضی دفاتر پیشخوان دولت بابت ثبت نام سیم کارت سرپرست خانوار در روز نخست اجرای این طرح از متقاضیان اخذ کردند، گفت: چنانچه اینگونه مواردی وجود داشته باشد و به ما گزارش گردد، حتماً آن را پیگیری می کنیم. چرا که مطابق اعلام اپراتورها، این سیم کارت ها رایگان است و از بابت آن نباید پولی پرداخت می شد.
وی افزود: ثبت نام سیم کارت در شرایط عادی در دفاتر پیشخوان خدمات هزینه دارد اما در شرایط فعلی، اپراتورها از سیم کارت اولی ها، هزینه ای دریافت نمی نمایند.
معاون وزیر ارتباطات گفت: روز نخست که این خبر اعلام شد، همه کسانی که به دفاتر مراجعه کردند سرپرست خانوار نبودند و به تصور اینکه سیم کارت رایگان می دهند مراجعه کردند. اما به هر ترتیب در دو روز اول اجرای طرح، ثبت نام حضوری سیم کارت، آن هم قبل از مدیریت این موضوع، اشتباه بود و اقدام اپراتورها در این راستا با تذکر رگولاتوری همراه شد.
وی گفت: چرا که این اقدام بدون هماهنگی با ما انجام شد. ما با رایگان شدن مسئله ای نداشتیم اما در این شرایط و در بحران کرونا، ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان خدمات قابل قبول نبود. البته 70 درصد مراجعات در آن روزها به دفاتر پیشخوان، برای مواردی چون دریافت کد بورسی و غیره بود اما با توجه به اینکه دریافت سیم کارت از سوی متقاضیان نیز مزید بر علت این شلوغی شد، به اپراتورها تذکر دادیم تا موضوع مورد مدیریت قرار گیرد.
منبع: خبرگزاری مهر