80 درصد بهره برداران کشاورزی در خراسان رضوی خرده مالک هستند

به گزارش سفر به آنتالیا، مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه 80 درصد بهره برداران بخش کشاورزی در استان خراسان رضوی خرده مالک هستند، وظیفه داریم این قشر از جامعه را به درستی هدایت کنیم.

80 درصد بهره برداران کشاورزی در خراسان رضوی خرده مالک هستند

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا اورانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جهاد کشاورزی کاشمر بیان نمود: حفظ کاربری اراضی کشاورزی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی و منابع طبیعی یکی از وظایف اصلی و ذاتی جهاد کشاروزی است.

وی ادامه داد: به رغم اینکه شهرستان کاشمر شهرستانی روبه توسعه است، اما اگر در این توسعه نتوانیم نقش خودمان را در بخش کشاورزی متناسب با موازین قانونی به درستی ایفا کنیم در رشد متعادل شهرستان مشکل ایجاد خواهد شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان نمود: بدون شک اگر در زمینه تخریب و تصرف اراضی کوتاهی کنیم هر شهرستان رو به رشد در آینده برای اجرای طرح های توسعه ای با مشکل روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه آب به عنوان یک ثروت ملی متعلق به نسل های آینده است و زمین نیز همواره یکی از پنج ابزار قدرت محسوب می گردد، به سوداگری که در بخش زمین وجود دارد، اشاره نمود و اضافه کرد: بسیاری از هنجارهای امروز جامعه به دلیل تصرف و تخریب اراضی بوده است.

اورانی بیان نمود: یکی از رسالت های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه بخش کشاورزی برخورد با متخلفان است، برای تحقق این مهم احتیاجمند حمایت فرماندار و شورای تامین هستیم، قطعا در برخورد با متخلفان محافظه کاری و مماشات هیچ گونه صندلیی ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه 80 درصد بهره بردان بخش کشاورزی خرده مالک هستند، وظیفه داریم این قشر از جامعه را به درستی هدایت کنیم، باید به سرمایه گذاران اعم از حقیقی و حقوقی و یا خرده مالک و بزرگ مالک توجه داشته باشیم.

اورانی اظهار کرد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک استان خراسان رضوی اصلاح و بهینه سازی مصرف آب ضرورت دارد، متاسفانه شرایط سفره های آب زیرزمینی وضعیت خوبی ندارند، باید در جهت اصلاح روش ها و کاهش مصرف آب کوشش های بیشتری کنیم.

وی با بیان اینکه130 درصد منابع آبی خراسان رضوی در حال مصرف است، اضافه کرد: این میزان برداشت برای سفره های زیرزمینی همانند سم است؛ با توجه به اینکه 85 درصد آب سفره های زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می گردد باید در جهت جلوگیری از هدر رفت آب با استفاده از ارقام و بذور مختلف و نهال با احتیاج آبی کم، اصلاح خاک، سایبان دار کردن باغات، توسعه کشت گلخانه ای و استفاده از شیوه های نوین آبیاری کوشش بیشتری کنیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین بیان نمود: چون معدل و عملکرد بخش کشاورزی در افزایش بهره ورری و ارتقاء راندمان عملکرد در واحد سطح خوب نیست به همین دلیل افزایش راندمان فراوری در واحد سطح از رسالت های دیگر سازمان جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: به اندازه ای که بخش کشاورزی به آموزش، ترویج و توانمندسازی احتیاج دارد به پول احتیاج ندارد، باید با ارائه آموزش های لازم و توانمندسازی کشاورزان به سمت افزایش بهره وری برویم.

اورانی بیان نمود: مدیران جهاد کشاورزی در شهرستان ها به جای ده گردشی باید در هفته دو روز مزرعه گردی داشته باشند، باید مزرعه به مزرعه به سراغ کشاورزان بریم و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را به زبان خودشان بازگو نماییم.

وی گفت: شهرستان کاشمر می تواند در زنجیره آجیل حرف برای گفتن داشته باشد، با توجه به صندلی شهرستان در باغات و زعفران کاشمر می تواند در سبد سوغاتی 30 میلیون زائر خراسان رضوی صندلی مهمی داشته باشد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: بدون شک با ساماندهی بازار محصولات کشاورزی، بخش کشاورزی توسعه پیدا می نماید و زمانی که کشاورز درآمد داشته باشد، موجب پیشرفت خواهد شد.

اقتصاد باروش سنتی پیش نخواهد رفت

در این جلسه فرماندار کاشمر گفت: بدون شک بخش اعظمی از انرژی، نگاه و رویکرد ما در حوزه مدیریت شهرستان به بخش کشاورزی معطوف خواهد بود.

مسلم ساقی محور اقتصاد شهرستان را بر پایه کشاورزی و دامداری دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرستان کاشمر در بسیاری از محصولات به عنوان قطب کشاورزی در استان مطرح می گردد اما منطقه خرده مالکی است که می طلبد در این راستا جهاد کشاورزی سیاست ها و طرح های جدیدی اجرا نماید.

وی بیان نمود: برای اینکه حرکت رو به جلویی داشته باشیم سازمان جهاد کشاورزی باید براساس شرایط سرزمینی و منطقه الگوهای کشت جدیدی را طراحی کند. یکی از اصول پیش بینی و پیشگیری در حوزه سلامت جامعه ارگانیک بودن محصولات کشاورزی است، به همین دلیل می طلبد در حوزه امنیت غذایی به محصولات ارگانیک توجه بیشتری گردد.

نماینده عالی دولت در کاشمر بیان نمود: ضمن اینکه توجه به شرایط روز جامعه باید مدنظر قرار گیرد، توسعه کسب وکارهای نوپا نیز باید مورد توجه همه حوزه ها به خصوص بخش کشاورزی و دامپروری قرارگیرد.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر اقتصاد با روش سنتی پیش نخواهد رفت، باید از شیوه های نوین و استارتاپ هایی که وجود دارد بیشتر استفاده گردد، البته حلقه ارتباطی بین موسسات تحقیقاتی با کشاورزان در حوزه ترویج و آموزش، جهادکشاورزی است.

ساقی اضافه کرد: نگاه دولت در بخش کشاورزی بر هیچ کس پوشیده نیست و متمم نگاه دولت به بخش کشاورزی مالی کردن بخش کشاورزی است، اگر درحوزه مالی کردن بخش کشاورزی قوی عمل نماییم قطعا از مهاجرت های نامتعارفی که درکلان شهرها و شهرستان ها وجود دارد، دور خواهیم شد.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه از 5 مشخص مالی شهرستان کاشمر 4 مشخص در حوزه بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می نمایند، جهاد کشاورزی باید از ظرفیت و پتانسیل مشخص های مالی بیشترین استفاده را ببرد.

به گزارش خبرنگاران؛ در سرانجام مراسم از زحمات سید ابوالقاسم موسوی در جهادکشاورزی کاشمر تجلیل و حسین محمدی به عنوان مدیر جدید جهادکشاورزی این شهرستان معرفی گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 478

به "80 درصد بهره برداران کشاورزی در خراسان رضوی خرده مالک هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد بهره برداران کشاورزی در خراسان رضوی خرده مالک هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید