66 درصد البرزی ها پرونده الکترونیک سلامت دارند

به گزارش سفر به آنتالیا، زهرا اشرف زاده- البرز- خبرنگار:معمولا هر یک از ما دفترچه ای داریم که هنگام مراجعه به پزشک برای نوشتن نسخه از آن استفاده می کنیم. اطلاعاتی که در دفترچه در رابطه با بیماری و داروهای مورد استفاده نوشته می گردد جایی ثبت نمی گردد.

66 درصد البرزی ها پرونده الکترونیک سلامت دارند

در بیمارستان ها نیز شیوه همین است، در صورتی که اگر سیستمی وجود داشته باشد که بتواند این داده ها را برای هر شخص ذخیره سازی کند، هنگام ضرورت می توان از دل این داده ها اطلاعات بسیار باارزش استخراج کرد. طرح ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای ثبت دیجیتالی اطلاعات سلامت ایرانیان که اواخر دهه 80 در کشور مطرح شد، همین موضوع را بیان می نماید؛ دانشی که در تمام جنبه های سیستم های سلامت می توان کاربرد داشته باشد.

در واقع پرونده الکترونیک سلامت مجموعه ای از داده ها و اطلاعات مربوط به سلامت مردم پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می گردد. برقراری امکان نوبت دهی الکترونیک و صرفه جویی قابل توجه در وقت، هزینه، شناسایی هم پوشانی های بیمه ای پیش از دریافت خدمت، جلوگیری از هدررفت منابع، کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش ها و تصاویر تشخیصی، کاهش نسخه ها و آزمایش های تکراری، جمع آوری داده های سلامت، یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات، امکان رصد شاخص های کلان سلامت و ارزیابی عملکرد هر یک از حوزه های متنوع اجرایی برای بهبود نظارت بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از جمله نتایج و دستاوردهای این طرح است. تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در البرز نیز در حال اجرایی شدن بوده و گام هایی در این زمینه برداشته شده است.

  • البرز در راستا اجرای خدمات الکترونیک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به این که سیستم سلامت ناگزیر است به سمت پرونده الکترونیکی سلامت و پزشکی از راه دور حرکت کند، این موضوع را احتیاج امروز و آینده کشور عنوان می نماید و می گوید: پرونده الکترونیک، پزشکی از راه دور و هوشمندسازی 3 جزو مهم و انکارناپذیر نظام الکترونیکی سلامت هستند که اگر امروز در جهت تحقق این 3 اصل حرکت نکنیم، در آینده در حوزه سلامت و پزشکی که جهان به سرعت در این راستا در حال حرکت است عقب می مانیم و حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

حسین کریم می افزاید: البته باید با مطالعات کارشناسی طرحی را شروع کرد که منجر به شکست نگردد، بنابراین بهتر است طرح های بزرگ الکترونیکی مانند سیستم نظام ارجاع را ابتدا به صورت پایلوت در چند دانشگاه علوم پزشکی که زمینه و زیرساخت بهتری در این حوزه دارند، شروع کرد و پس از موفقیت طرح آن را به کل کشور گسترش داد.

وی ادامه می دهد: سیستم ارجاع موضوع پیچیده و گسترده ای است که حتما باید به زمینه ها و زیرساخت های آن توجه کرد تا دچار چالش های بزرگ تری در اجرای طرح الکترونیکی شدن سیستم ارجاع نشویم، چراکه این موضوع به دستگاه های دیگر همچون بیمه و تامین اجتماعی نیز مربوط می گردد. کریم با اشاره به وضعیت البرز در این بخش می گوید: ثبت پرونده های الکترونیکی سلامت از سال گذشته در سیستم های رایانه ای در مراکز بهداشتی و درمانی استان فعال و با جدیت پیگیری شده که نقش موثری در شناخت سوابق بهداشتی درمانی بیماران و سایر افراد جامعه دارد. بیمارانی که به مراکزدرمانی دولتی در استان مراجعه می نمایند، معینات شخصی شان در رایانه ها ثبت شده و پرونده الکترونیکی سلامت برای آنان تشکیل می گردد. اکنون بیش از 66 درصد از افراد در استان البرز دارای پرونده الکترونیک در مراکز درمانی هستند که یک بار نیز از خدمات درمانی استفاده نموده اند.

  • مزایای طرح پرونده های الکترونیک سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز خدمات الکترونیک را راستای درست برای ساماندهی و راهنمایی حوزه بهداشت و درمان عنوان می نماید و می گوید: در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده و هم اکنون بسته ارائه خدمات الکترونیک سلامت در چند محور استحقاق سنجی، دفترچه درمان و نسخه الکترونیک گامی به جلو بوده است. سیامک جبارنیا می افزاید: در گام دوم باید کوشش گردد بیماران را به درون سیستم ارجاع راهنمایی کنیم، چراکه بسیاری از بیماران این موضوع را قبول ننموده و معتقدند بیمار در انتخاب پزشک آزاد است.

در این بین اصول و فرایند دریافت خدمات پزشکی نادیده گرفته می گردد و این مهم که مراجعه به پزشک عمومی رکن اساسی درمان در مرحله اول است، نادیده گرفته می گردد و بیمار با کوچک ترین عارضه ای به پزشکان متخصص مراجعه می نمایند، در صورتی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مراجعه به پزشک عمومی و یا پزشک خانواده اولین اقدامی است که توسط بیمار صورت می گیرد تا در سیستم درمانی به صورت هدفمند و صحیح راهنمایی گردد و مراحل درمانی به درستی اتفاق بیفتد. وی ادامه می دهد: با گسترش این امر فضای درمان از دلخواه بیمار و پزشک خارج خواهد شد. نظام جامع درمان بهترین راه چاره در این زمینه است. همچنین هزینه درمان با سیستم ارجاع الکترونیک کمتر می گردد.

  • مزایای سیستم ارجاع الکترونیک

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان این که به زودی سیستم ارجاع الکترونیک راه اندازی خواهد شد، اضافه می نماید: در این سیستم نوبت دهی، مراجعه به پزشک مورد احتیاج و حتی پرداخت ویزیت نیز الکترونیکی می گردد و هرگاه پزشکی که بیمار به وی ارجاع شده در سیستم بیمار را پذیرفت، مبلغ ویزیت از حساب بیمار کم و به حساب وی واریز خواهد شد. در این سیستم مراحل ارجاع مورد کنترل قرار می گیرد و سیستم های بیمارستانی نیز به صورت یکپارچه الکترونیکی خواهند شد. سیامک جبارنیا می گوید: در این سیستم دیگر بیماران معطل وقت نمی شوند و می توانند در ساعت مقرر در مرکز درمانی حضور یابند و بسیاری از مسائل کاسته می گردد و در بخش هزینه ها و مصرف دارو نیز نظام سلامت راستا بهتری را طی خواهد نمود و از تعدد مراجعات غیرضروری خواهد کاست.

  • دفترچه الکترونیکی جایگزین نسخه کاغذی

سالانه 20 میلیون دفترچه توسط سازمان فراوری و توزیع می گردد که هزینه تمام شده کاغذ و دفترچه در سال گذشته 80 میلیارد تومان بوده است؛ از این رو اجرایی شدن نسخه الکترونیکی صرفه جویی بسیاری در این زمینه خواهد داشت. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است ظرف 2 سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پروانه الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور اقدام کند. طرح نسخه الکترونیکی در کنار نسخه کاغذی از اسفند سال گذشته در سراسر کشور شروع شده و در البرز نیز در شهرستان فردیس و کرج همراه با آموزش ها درحال انجام است.

به گزارش خبرنگاران، مدیر کل بیمه سلامت البرز نیز با اشاره به پیگیری الکترونیکی شدن پرونده های بستری بیماران البرزی می افزاید: به دنبال اجرای این طرح در بیمارستان رجایی به صورت پایلوت هستیم، اما ابتدا باید مسائل حقوقی مانند برگزاری مناقصه در این خصوص حل گردد تا بتوانیم اجازه اجرای آن را دریافت کنیم. سعید جوانشیر با تاکید بر الکترونیکی شدن کارت بیمه سلامت ادامه می دهد: الکترونیکی شدن کارت بیمه سلامت علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، موجب شفافیت اطلاعات در حوزه بیمه می گردد.

وی در رابطه با نسخه الکترونیکی می گوید: بیمار بیمه شده با مراجعه به پزشک با دادن کد ملی، معینات فردی اش در سیستم با نمایش کد 5 رقمی معین می گردد و بیمار با در دست داشتن این کد به داروخانه مراجعه می نماید و با نسخه آماده پزشک که در سیستم در این کد ثبت شده می تواند به راحتی داروهای خود را دریافت کند. ثبت داروی پزشک در نسخه الکترونیکی اشتباه دریافت دارو در داروخانه را به دلیل بدخطی پزشک یا موارد دیگر در نسخه تکرار نمی گردد و اشتباه دارویی به صفر می رسد.

جوانشیر با اشاره به مزایای و اهداف اجرای این طرح اضافه می نماید: بیمار در هر لحظه با دریافت گزارش به وسیله اطلاعات موجود در سیستم الکترونیکی از وضعیت سلامت خود آگاه می گردد. همچنین حذف کاغذ و صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، پیشگیری از جعل اسناد در حوزه بیمه سلامت کشور، عدالت در حوزه توزیع خدمات سلامت، مقدمات ایجاد بستری های اجرایی طرح ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور و کاهش هزینه های سرباری از دیگر مزایای اجرای طرح الکترونیکی بیمه سلامت است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 391

به "66 درصد البرزی ها پرونده الکترونیک سلامت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "66 درصد البرزی ها پرونده الکترونیک سلامت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید