ارتقاء سواد رسانه ای خانواده ها یک ضرورت است

به گزارش سفر به آنتالیا، امیرحسین حسینی گفت: در سال 2012 اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی بزرگترین اعتیاد غیر دارویی قرن بیست و یک را شکل داد.

ارتقاء سواد رسانه ای خانواده ها یک ضرورت است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع آنالیز سواد رسانه ای و اعتیاد به فضای مجازی، با حضور دکتر سید امیرحسین حسینی (پژوهشگر فضای مجازی) و دکتر حسن نجفی سولاری (کارشناس فضای مجازی و مدرس دانشگاه) از شبکه رادیویی تبادل نظر روی آنتن رفت.

امیرحسین حسینی با اشاره به این که اعتیاد به فضای مجازی می تواند جریان فرهنگی جامعه را تغییر دهد، گفت: کشور های مختلف قبل از این که تلفن همراه و فضای مجازی را در اختیار مردم خود قرار دهند، آموزش های لازم را در این حوزه ارائه می دهند.

وی اضافه نمود: متاسفانه در ایران مردم ابتدا گوشی های موبایل در دست گرفتند و بعد از آن به سراغ آموزش و یادگیری رفته اند.

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: در بعضی از اوقات والدین به دلیل ساکت کردن فرزند خود گوشی های موبایل و تبلت های خود را به آن ها می دهند.

وی با اشاره به این که خانواده های ایرانی باید سواد رسانه ای خود را ارتقا دهند، توضیح داد: خانواده های مختلف نباید بگذارند که فرزندانشان با رسانه های مجازی سرگرم شوند.

امیرحسین حسینی با اشاره به این که اعتیاد به فضای مجازی پیامد های جسمی و روحی متعددی را برای افراد به همراه دارد، عنوان نمود: افراد معتاد به فضای مجازی همواره درون گرا هستند و ارتباطات اجتماعی بسیار ضعیفی دارند.

وی اضافه نمود: در زمان قدیم بسیاری از بازی های بچه ها به صورت مشارکتی و در فضایی دسته جمعی شکل می گرفت، در حالی که امروزه هر کودک به روش کنسولی و فردی بازی نموده و خود را سرگرم می نماید.

این پژوهشگر فضای مجازی اضافه نمود: والدینی که از فضای مجازی در راستا نادرست و غیر استاندارد بهره گیری می نمایند، نمی توانند فرزندان خود را در این حوزه به خوبی کنترل و مدیریت نمایند.

وی تاکید داشت: در سال 2012 اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی بزرگترین اعتیاد غیر دارویی قرن بیست و یک را شکل داد.

امیرحسین حسینی ادامه داد: در حال حاضر 66 درصد از مردم جهان قبل از خواب حتما گوشی های موبایل خود را آنالیز می نمایند.

وی اضافه نمود: امروزه 72 درصد از مردم بیشتر از 150 سانتی متر نمی توانند از گوشی های موبایل خود دور باشند.

در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی تبادل نظر حسن نجفی سولاری با اشاره به این که در عصر حاضر بدترین نوع اعتیاد در فضای مجازی شکل می گیرد، گفت: بعضی از معتادان به فضای مجازی با روش های معمول نمی توانند اعتیاد خود را درمان نمایند.

وی اضافه نمود: پیچیدگی اعتیاد به فضای مجازی باعث می گردد تا بسیاری از روانشناسان در مرحله درمان با چالش های متعددی روبرو شوند.

این مدرس دانشگاه اضافه نمود: هر کسی که یک وسیله هوشمند را حداقل 48 ساعت نتواند از خودش جدا کند، به آن وسیله اعتیاد دارد.

وی ادامه داد: اگر اعتیاد به فضای مجازی به مرحله حاد نرسیده باشد می تواند درمان بپذیرد.

حسن نجفی سولاری با اشاره به بعضی از روش های پیشگیری از اعتیاد، شرح داد: افراد مختلف باید بتوانند بر اساس زمان بندی هایی دقیق و استاندارد از وسیله های هوشمند خود بهره گیری نمایند.

وی اضافه نمود: برای مثال اگر فردی 20 دقیقه از موبایل خود استفاده می نماید، باید بتواند 20 دقیقه بدون استفاده از موبایل زندگی خود را پیش ببرد.

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: در اوقاتی که از فضای مجازی و وسیله های هوشمند استفاده نمی کنیم باید تمام فکر و روح خودمان را از فضای مجازی نیز جدا کنیم.

وی با اشاره به این که میزان اعتیاد به فضای مجازی در ایران بسیار بیشتر از سایر جوامع است، عنوان نمود: بسیاری از کشور های جهان در حوزه اعتیاد مجازی به اندازه ایران درگیر یا گرفتار نیستند.

حسن نجفی سولاری اضافه نمود: در حال حاضر بعضی از جوانان ایرانی به صورت مستمر حداقل 18 ساعت با بازی های رایانه ای درگیر می شوند و در این مدت هیچ کار دیگری جز بازی کردن انجام نمی دهند.

وی اضافه نمود: معدل متوسط رسانه در کشور ایران حدود 7 تا 9 ساعت تخمین زده می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 558

به "ارتقاء سواد رسانه ای خانواده ها یک ضرورت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقاء سواد رسانه ای خانواده ها یک ضرورت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید