کتابخانه مرکزی خرم آباد 50 درصد به سرانه فضای مطالعه لرستان اضافه کرد، تالار علم و خلاقیت پذیرای نوجوانان

به گزارش سفر به آنتالیا، سرویس استان های خبرنگاران: کتابخانه مرکزی خرم آباد بزرگترین پروژه فرهنگی استان لرستان است که ظهر آدینه (10 شهریورماه 1402) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری رسید. با بهره برداری از پروژه این کتابخانه 50 درصد به سرانه فضای مطالعه استان اضافه شده است.

کتابخانه مرکزی خرم آباد 50 درصد به سرانه فضای مطالعه لرستان اضافه کرد، تالار علم و خلاقیت پذیرای نوجوانان

میز خدمت، نگارخانه، نشریات، خدمات مبتنی بر وب، کلاس آموزش مبتنی بر وب، تالار علم و خلاقیت، کلاس آموزشی، ساختکده، مخزن کتاب نوجوان، بخش کودک، امانت و مخزن کتاب، خدمات فنی، بخش مرجع، استان شناسی، تالارهای مطالعه عمومی، تالار مطالعه محققین، بخش ناشنوایان و نابینایان، تالار سنتی از بخش های مختلف این کتابخانه است.

در ادامه بخش های مهم کتابخانه مرکزی خرم آباد را مرور می کنیم.

میزخدمت

در این بخش ثبت نام، ارائه کارت عضویت، ثبت نام اعضای استفاده نماینده از سالن های مطالعه، تالار علم و خلاقیت، متقاضیان پایگاه های اطلاعاتی و کلاس مبتنی بر وب در این بخش انجام می گردد.

نگارخانه

در فضای ورودی و لابی کتابخانه، امکان برگزاری نمایشگاه ها و نمایش آثار در حوزه های استان شناسی و مناسبت ها فراهم شده است.

در این بخش هنرمندان می توانند آثار هنری خود را در فضای نگارخانه کتابخانه در معرض دید علاقه مندان قرار دهند.

نشریات

این بخش شامل 50 عنوان نشریه در موضوعات متنوع با امکان استفاده اعضا است و مراجعین می توانند به آرشیو نشریات گذشته در بخش نشریات نیز دسترسی یابند. آگاهی از اخبار به روز و جاری به وسیله استندهای ایستاده نمایشی و دسترسی به روزنامه ها و نشریات روز به وسیله پایگاه MAGIRAN و سایر پایگاه ها به صورت مجازی در این بخش امکان پذیر است.

خدماتمبتنیبروب

امکان بهره گیری از اینترنت پرسرعت و دسترسی آزاد و بدون محدودیت پژوهشگران و محققین به مقالات علمی روز جهان در این بخش فراهم است. خدمات مبتنی بر وب شامل سه بخش: پایگاه های اطلاعاتی، فیلم و موسیقی و خدمات اینترنتی است. در بخش پایگاه های اطلاعاتی دسترسی به بیش از 1800پایگاه اطلاعاتی به وسیله پایگاه تامین منابع علمی(MEGAPAPER) فراهم شده است. از جمله این مقالات مقالات ژورنالی لاتین، مقالات کنفرانسی، کتاب ها و نیز فصل های کتاب و استانداردهای صنعتی، خاتمه نامه ها است.

بعلاوه مقالات همایش ها و کنفرانس های داخلی به وسیله پایگاه سیویلیکا قابل استفاده پژوهشگران است. بهره گیری از آرشیو منابع دیداری شنیداری برای دسترسی محققان و پژوهشگران به محتواهای گذشته امکان پذیر است.

کلاسآموزشیمبتنیبروب

فضای آموزش با ظرفیت 15 نفر، امکان برگزاری کلاس های مرتبط برای دانش آموزان را فراهم می نماید. این کلاس مجهز به اینترنت پرسرعت و سیستم های رایانه برای شرکت نمایندگان است. همکاری و برگزاری جلسات تخصصی، نشست های مشترک و کارگاه ها از جمله اقدامات این فضا در کتابخانه است.

تالارعلموخلاقیت

به منظور ایجاد فضای مجذوب نماینده و خلاقانه برای نوجوانان فضایی با عنوان تالار علم و خلاقیت با زیربنای قریب 125 مترمربع ایجاد شده است. این فضا شامل 3 بخش 1. اتاق علم مجازی 2. ساختکده و کارگاه نمونه سازی با چاپگر سه بعدی و 3. کلاس آموزشی است.

در این فضا نوجوانان می توانند در کتابخانه به سایت آزمایشگاه های مجازی نهاد کتابخانه ها و سایر وب سایت های آموزشی دسترسی پیدا نمایند. با استفاده از استندهای لمسی، دانش آموزان می توانند به صورت گروهی آزمایش های 5 حوزه علوم (ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، شیمی) را با یادگیری همزمان به همراه تفریح تجربه نمایند.

مزیت استفاده از آزمایش های مجازی نیز شامل تنوع آزمایش ها و امکان به روزرسانی و استفاده همزمان چندین عضو است. این فضا با تجهیز به استندهای لمسی و وسایل یاری آموزشی و مبلمان مناسب امکان حضور 15 نفر عضو به همراه مربیان و یا کتابداران را فراهم می نماید. امکان دسترسی اعضا در ساعت های مختلف و به صورت رایگان در این فضا فراهم است.

کلاسآموزشی

فضای آموزش در کتابخانه مرکزی خرم آباد با ظرفیت 15 نفر امکان برگزاری کلاس های علمی و تئوری مرتبط را برای دانش آموزان فراهم می نماید. همکاری و برگزاری نشست های مشترک با پارک های علم و فناوری، سازمان فنی و حرفه ای، انجمن نجوم و ... از جمله اقدامات آینده این فضا در کتابخانه است.

ساختکده

این بخش که یکی از بخش های مجذوب نماینده کتابخانه مرکزی خرم آباد به شمار می رود علاوه بر تجربه یادگیری در فضای مجازی، ساختکده با امکان بهره گیری از تجهیزات فیزیکی، فضای خلاقانه ای را برای یادگیری مهارت ها فراهم می نماید.

در ساختکده، اعضای کتابخانه می توانند به صورت گروهی یا به تنهایی در پروژه های خلاقانه کار نمایند. در ساختکده اعضا می توانند فعالیت هایی را تجربه نمایند که قبلاً دسترسی را به آنها نداشتند. در این مکان دانش آموزان با استفاده از ابزارها و دستگاه ها امکان تبدیل ایده به عمل را دارند. بهره گیری از دستگاه چاپگر سه بعدی به عنوان یک ابزار آموزشی و به منظور تجربه ساخت ماکت ها و اشیاء برای دانش آموزان در کتابخانه مرکزی خرم آباد برای اولین بار فراهم شده است. حضور و کار در ساختکده با رعایت ایمنی کامل و تحت نظارت مربی ها و کتابداران آموزش دیده و در ساعات خاصی فراهم می گردد.

مخزنکتابنوجوان

مخزن کتاب کودک و نوجوان دارای 1500 نسخه کتاب ویژه گروه سنی نوجوان و وسایل یاری آموزشی اعم از مولاژها، کره جغرافیایی، آینه ها و ... است.

بخشکودک

بخش کودک کتابخانه با زیربنای 280 مترمربع با فضاسازی استاندارد و تجهیزات مناسب راه اندازی شده است.

پیش بینی این بخش در فضای همکف و نزدیک به فضای ورودی، دسترسی راحت بچه ها و والدین را فراهم می نماید. این بخش دارای 8 فضای مجزا است: 1. امانت 2. انتظار والدین 3. خردسال 4.بازی و تفریح 6. نشریات 7. مخزن کتاب 8. سن اجرای نمایش بچه هاه، اجرای برنامه ها و کلاس ها.

نکته مهم این که مراجعه و حضور همزمان 100 کودک در بخش کودک امکان پذیر است و این بخش دارای 6 هزار نسخه کتاب در سه رده سنی الف، ب و ج بوده و قابلیت توسعه تا 20 هزار هزار نسخه نیز هست.

در بخش کودک بیش از 50 محصول اسباب بازی فکری و آموزشی در اختیار بچه ها واقع شده است و برگزاری کلاس ها و برنامه های فرهنگی از جمله: شعرخوانی، جمع خوانی، شاهنامه خوتنی، قصه گویی، رباتیک، کاردستی و... نیز در آن امکان پذیر است.

امانتومخزنکتاب

مخزن کتاب کتابخانه با ظرفیت 35 هزار نسخه کتاب و طراحی استاندارد و فضاسازی مناسب در اختیار مراجعین و اعضای کتابخانه واقع شده است.

فضای مخزن امکان توسعه تا 50 هزار نسخه کتاب در آینده را دارد. فضای نشیمن و امکان تورق کتاب در فضای مخزن فراهم شده است.

جستجوی کتاب در نرم افزار کتابخانه ها، بازیابی و امانت کتاب در نرم افزار کتابخانه و بخش امانت امکان پذیر است.

بخشمرجع

در این بخش 350 نسخه کتاب فارسی و لاتین در فضایی مجزا به همراه مبلمان مناسب برای استفاده کتب در محل در بخش مرجع کتابخانه در اختیار اعضا است.

بخشیاریدرسیونوجوان

بیش از 380 نسخه کتاب یاری درسی برای استفاده دانشجویان و دانش آموزان در کنار مخزن کتابخانه قراردارد که از این نظر امکان خوبی برای دانش آموزان و محصلان فراهم شده است.

بخش استان شناسی

بخش استان شناسی و میراث فرهنگی کتابخانه با هدف شناساندن میراث فرهنگی محلی، نویسندگان، آداب و رسوم و سنن منطقه و ناشران بومی و... ایجاد شده است.

این بخش با زیربنایی بالغ بر 75 مترمربع و فضاسازی سنتی با الهام از طبیعت و معماری استان طراحی و تجهیز شده است و می تواند پذیرای نشست ها و جلسات فرهنگی استان باشد. در این بخش امکان استفاده از کتاب ها و سایر منابع مرتبط فراهم می گردد.

تالارهایمطالعهعمومی

در دو فضای مجزا خانم ها و آقایان با مجموع زیربنای 570 متر مربع پیش بینی شده است. سالن های مطالعه امکان استفاده همزمان 266 نفر (126 نفر در سالن خانم ها و 140 نفر در سالن آقایان) را برای اعضای کتابخانه فراهم می نماید. اعضای استفاده نماینده از سالن های مطالعه امکان بهره گیری از 200 کمد نگهداری وسایل را دارند.

تالارهای محققین

تالارهای مطالعه محققین در دو فضای مجزا ویژه خانم ها و آقایان با زیربنای 204 مترمربع و ظرفیت 18 نفر در هر سالن، با امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و تجهیزات مطالعه استاندارد، صرفا برای مطالعه و انجام کارهای پژوهشی در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققین است.

بخشناشنوایان

دارای بیش از 50 نسخه کتاب ویژه ناشنوایان است و امکان استفاده و بهره گیری از فضای کلاس مبتنی بر وب به منظور نمایش فیلم های تصویری ناشنوایان فراهم است.

بخش نابینایان

این بخش نیز دارای بیش از 150 نسخه کتاب بریل، از جمله تجهیزات تخصصی بخش نابینایان دستگاه برجسته نگار هوشمند و بسته اسباب بازی و اقلام آموزشی است که در اختیار اعضای نابینا و کم بینا قرار می گیرد. بخش نابینایان فضای مناسبی جهت برگزاری نشست ها و کلاس ها و گردهمایی نابینایان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2317

به "کتابخانه مرکزی خرم آباد 50 درصد به سرانه فضای مطالعه لرستان اضافه کرد، تالار علم و خلاقیت پذیرای نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه مرکزی خرم آباد 50 درصد به سرانه فضای مطالعه لرستان اضافه کرد، تالار علم و خلاقیت پذیرای نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید