پل چین یا پل معلق زنجیری؛عامل توسعه بوداپست، عکس

به گزارش سفر به آنتالیا، پل چین که به پل زنجیری نیز شناخته می گردد، یکی از معروف ترین قسمت های شهر بوداپست است. این پل معلق باشکوه در قرن نوزدهم به روی رودخانه دانوب برای پیوند دادن دو بخش پِست و بودا ساخته شد که تا آن موقع هنوز از هم مجزا بودند. پل زنجیری اولین پل دائمی بوداپست بود. تا قبل از آن نزدیک ترین پل برای عبور از دانوب در وین قرار داشت و تنها راه عبور از آن در زمستان سوار شدن بر کشتی بود. پل موقتی تنها در ماه های تابستان مورد استفاده قرار می گرفت. این سازه موقتی باید قبل از آغاز فصل سرما برچیده می شد تا از یخ زدگی آن جلوگیری گردد.

پل چین یا پل معلق زنجیری؛عامل توسعه بوداپست، عکس

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

از نرسیدن به مراسم تدفین تا ساخت پل دائمی

نام پل از کنت ایشتْوان سیچینی (István Széchenyi)، نیروی محرک پشت پروژه ساخت آن گرفته شده است. وی بعد از نرسیدن به مراسم تشییع جنازه پدرش به علت تأخیر کشتی بر اثر آب و هوای نامناسب، با قدرتی که به عنوان یک دولتمرد برجسته داشت، پروژه ساخت یک پل دائمی بر روی دانوب را به جریان انداخت.

در سال 1836 کنت سیچینی یک مهندس شهرسازی انگلیسی را برای طراحی پل استخدام کرد. او قبلاً تجربه ساخت دو پل معلق دیگر را نیز داشت؛ این دو پل، یکی هَمر اسمیت در لندن و دیگری پل مارلو بودند. پل دوم نسخه کوچک تر و شبیه به سازه ای بود که او برای بوداپست طراحی کرد. ساخت پل مذکور در سال 1842 تحت نظارت مهندسی اسکاتلندی به نام آدام کلارک آغاز شد.

بازگشایی پل زنجیری

این سازه 375 متر طول و 16 متر عرض داشته و در 20 نوامبر سال 1849 افتتاح شد. در زمان بازگشایی، این پل بلندترین پل اروپا بوده و با دو برجی که با زنجیرهای آهنی سازه را حمایت می کردند جزو شکوه های مهندسی محسوب می شد. علت نامگذاری این سازه که به پل زنجیری شناخته می گردد به خاطر همین زنجیرهای آهنی می باشد. دو برج حمایتگر پل، به زیبایی با نشان رسمی شهر تزئین شده اند. دو مجسمه شیر سنگی با ابهت هم در بالای دو برج نهاده شده و از آن محافظت می نمایند.

اهمیت سازه و آسیب های بعد از جنگ

ساخت پل، اقتصاد کشور مجارستان را جانی تازه بخشید و شاید بتوان گفت باعث فرا رسیدن عصر طلایی بوداپست و تبدیل آن از دو شهرک معمولی به کلان شهری با رشد و توسعه سریع شد. پل زنجیری همچنین نماد استقلال و محل تظاهرات مردم در زمان های متلاطم سقوط پرده آهنین در سال 1989 بود.

پل زنجیری در سال 1848 از حمله اتریشی ها برای نابودی آن طی جنگ های استقلال طلبی جان سالم به در برد. هر چند در سال 1945 در اواخر جنگ جهانی دوم این سازه توسط آلمانی ها برای گسترش ارتش سرخ منفجر شد. یکی از اولین سازه هایی که بعد از سرانجام جنگ مورد بازسازی نهاده شد، پل زنجیری بود و در سال 1949 دوباره افتتاح شد. پل فعلی کپی دقیقی از نسخه قبلی است.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1012

به "پل چین یا پل معلق زنجیری؛عامل توسعه بوداپست، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل چین یا پل معلق زنجیری؛عامل توسعه بوداپست، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید