معادن کوچک و متوسط تجمیع شوند

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش خبرنگاران، مهدی کرباسیان در نشستی خبری با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، برنامه هایی برای سرمایه گذاری های جدید در بخش معدن پیش بینی شده است، گفت: در برنامه ششم دستیابی به رشد 8 درصدی در سرمایه گذاری خارجی پیش بینی شده است و اعلام شده که باید 50 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم تا به اهداف برنامه ششم برسیم.

معادن کوچک و متوسط تجمیع شوند

وی با اشاره به ظرفیت های بالای ایران در بخش معدن اضافه کرد: یکی از ظرفیت های خوبی که ما داریم این است که گاز به صورت ارزان در اختیار ما واقع شده است که همین ارزش اضافه کرده مواد معدنی ما را افزایش می دهد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه کشور در حوزه های فولاد، آلومینیوم، مس، روی، کورم، سنگ های تزئینی و سیمان صاحب نظر است، گفت: خوشبختانه در یکسال اخیر در مورد فلزات کمیاب هم سرمایه گذاری های خوبی اجرا شده است.

کرباسیان با اشاره به رشد صادرات به کشورهای اروپایی و آسیایی، گفت: در هفت ماهه گذشته 511 میلیون دلار صادرات در بخش مس، 1.631 میلیارد دلار صادرات فولاد، 400 میلیون دلار صادرات سایر معادن و 140 میلیون دلار صادرات در بخش آلومینیوم اجرا شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نرخ رشد کشور در سه ماهه اول سال جاری به 4 درصد رسیده که در بخش معدن هم 10 درصد رشد داشته است، گفت: موضوع همکاری مشترک با یکی از شرکت های برزیلی مطرح شده، همچنین در روزهای آینده برای مذاکره با چینی ها در مورد سرمایه گذاری به این کشور سفر می کنم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند پروژه در دست احداث داریم، گفت: بر اساس سند چشم انداز 1404 در بخش فولاد باید به فراوری 55 میلیون تن برسیم که برای آن احتیاج به سنگ آهن داریم.

کرباسیان ادامه داد: در بخش صنایع فولاد احتیاج به 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری و در مس و آلومینیوم به 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج داریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از طرح های هفت گانه فولاد، سه طرح دیگر تا خاتمه سال جاری به بهره برداری می رسد، گفت: در بخش تیتانیوم هم که یک پروژه سی ساله بود، با یک شرکت از استرالیا- چک به توافق رسیده ایم. همچنین در بخش دریاچه قم هم با یک شرکت معتبر ایرانی- خارجی مذاکراتی را داریم.

وی در پاسخ به پرسش مهر در مورد وضعیت فراوری سنگ آهن در کشور اضافه کرد: در سال 2015 به دلیل افت نرخ رشد کشور چین تقاضا برای سنگ آهن کاهش یافت و بعضی حوزه ها به ویژه معادن کوچک و متوسط دچار مشکل شدند زیرا قیمت تمام شده آنها سودآوری خود را از دست داد.

کرباسیان اضافه کرد: ما پیشنهاد دادیم که این معادن باید تجمیع گردد تا سنگ آهن را به منابع داخلی بفروشیم زیرا با بهره برداری از کارخانه های فراوریی در کشور احتیاج داخلی افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عوارض صادرات سنگ آهن گفت: معین عوارض احتیاج به مصوبه هیات وزیران دارد که در کمیسیون ماده یک با حضور نمایندگان بخش خصوصی معین می گردد و هنوز اقدامی در مورد تصویب صورت نگرفته است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس معدن و صنایع معدنی گفت: در این اجلاس 105 نفر از شرکت های خارجی از 64 کشور از جمله استرالیا، کانادا، آلمان، بلژیک، ایتالیا و انگلستان حضور می یابند.

کرباسیان ادامه داد: از ایران نیز 920 نفر از 223 شرکت حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 473

به "معادن کوچک و متوسط تجمیع شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معادن کوچک و متوسط تجمیع شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید