چرا راه&zwnjآهن خواف-هرات مهم است؟

به گزارش سفر به آنتالیا، خبر افتتاح راه آهن خواف- هرات آنگونه که باید و شاید در رسانه های ایران دیده نشد. خط ریلی بسیار مهمی که در هیاهوی اخبار دیگر گم شد. همین چند وقت پیش و در حاشیه امضای قرارداد صلح قره باغ جمهوری آذربایجان و البته ترکیه امتیاز زیرساختی مهمی از ارمنستان گرفتند و آن اتصال یک کریدور حمل و نقلی از جمهوری آذربایجان به نخجوان و سپس ترکیه بود.

چرا راه&zwnjآهن خواف-هرات مهم است؟

به گزارش خبرنگاران دالانی که قطب تولید نفت و گاز را از شرق دریای خزر به غرب وصل می کند و اصولا اهمیت حیاتی منطقه قفقاز از این جهت است که سوخت مورد نیاز کشورهای اروپایی را تامین می کند و دالان جمهوری آذربایجان، نخجوان و ترکیه شاهراه آن خواهد بود.

دست پایین چانه زنی ایران در این معاهده گرچه یک فرصت طلایی را از دست ایران گرفت اما راه آهن خواف- هرات خبر خوبی بود که توانست تا حدی فرصت از دست رفته دالان شمال- جنوب را جبران کند.

خط آهنی که شرق آسیا را به غرب وصل می کند و درآمد ترانزیتی سرشاری برای ایران خواهد داشت. کریدور ریلی شرق به غرب به طول حدود 2 هزار کیلومتر شامل چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا را به هم وصل می کند و بخشی از راه ابریشم افسانه ای است که چین مجدانه به دنبال احیای آن است.

در این میان راه آهن خواف - هرات به طول حدود 220 کیلومتر در این کریدور مهم واقع شده است و در چهار قطعه به اجرا رسیده است که اجرای سه قطعه آن به عهده ایران و یک قطعه به عهده افغانستان بوده است.

طرح موضوع خط آهن ایران به هرات در غرب افغانستان به دهه 1970 میلادی برمی شود اما در آن سال ها به دلیل مسائل متعدد این پروژه عملیاتی نشد تا اینکه در اوایل دهه 80 بار دیگر این خط آهن بین ایران و افغانستان به مذاکره گذاشته شد. این خط آهن مهم می تواند هرات افغانستان را به اروپا وصل کند.

حالا این خط آهن مهم به ایستگاه انتها رسیده است و با افتتاح آن که حسن روحانی، رییس جمهوری به صورت آنلاین در آن شرکت کرد، مهمترین خبر دیروز رسانه های افغانستان بود.

افغانستان گنج سنگ های معدنی است و ظرفیت بالایی برای استخراج مواد پایه دارد که حمل مناسب این مواد پایه برای افغانستان اهمیت دارد.

ضمن اینکه با فرآوری این مواد پایه در ایران و صادرات دوباره آن می توان درآمدزایی قابل توجهی داشت. در واقع یکی از دلایل مهمی که لاعث می شود هند به عنوان پنجمین اقتصاد جهان خواهان حفظ ارتباط خود با افغانستان باشد به دلیل توجه آن به همین ذخایر مهم معدنی است و البته هند این مواد پایه معدنی را مورد فرآوری قرار داده و صادرات می کند.

از این گذشته امریکا هم به همین دلیل یعنی وجود این معادن غنی به افغانستان چشمداشت دارد و تسهیلات برای تجارت با این کشور ایجاد کرده است که یکی از آنها معافیت بندر چابهار از تحریم است.

از این گذشته افغانستان یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی ایران است و در زمینه تجارت میوه و تره بار، موادغذایی، الیاف و منسوجات، کالاهای صنعتی و ساختمانی با ایران مراوادات گسترده ای دارد.

از آن سمت بر اساس موافقت نامه چابهار و امکان ترانزیت کالای هندی به ویژه گندم و شکر به مقصد افغانستان و ترانزیت کالای افغانستانی به ویژه مواد معدنی، خشکبار و میوه به مقصد هندوستان با احداث این خط آهن تسهیل می شود.

ضمن اینکه ترانزیت کالا از مبدأ ترکیه و عراق به افغانستان و بالعکس، فرصت ارزآوری بیشتر از محل ترانزیت کالا را برای ایران فراهم می کند. غیر از این عبور این خط آهن از استان های کم برخوردار شرق ایران می تواند باعث اشتغال و توسعه در این مناطق شود.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1400

به "چرا راه&zwnjآهن خواف-هرات مهم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا راه&zwnjآهن خواف-هرات مهم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید