قابلمه چدن بهتر است یا تفلون؟

به گزارش سفر به آنتالیا، روزنامه خراسان: تعویض سرویس قابلمه یکی از انتخاب های اجتناب ناپذیر برای هر خانه ای است. تنوع در طرح و رنگ این ظرف ها از یک سو و ویژگی های مرتبط با سلامت هر یک از سویی دیگر، تصمیم گیری نهایی را سخت می نمایند. در این مطلب سعی می گردد با مرور خصوصیات انواع قابلمه ها، به شما بگوییم چه غذایی را در چه قابلمه ای بپزید تا هم سالم بمانید و هم غذایتان به بهترین نحو پخته گردد.

قابلمه چدن بهتر است یا تفلون؟

چدن

چدن ها مناسب پخت طولانی مدت با دمای متوسط هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، برای پخت و پز مناسب محسوب می شوند. ظرف های چدنی برای تفت دادن، برشته، تنوری و سرخ کردن، مناسب هستند. این ظرف ها از آلیاژی ساخته شده اند که شامل آهن و کربن است. اگر به مدت طولانی از این قابلمه ها استفاده گردد شاید خطر هایی به همراه داشته باشد. به هر حال، در مقایسه با قابلمه های تفلون انتخاب مناسب تری است، اما در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیومی و پیرکس از سلامت پایین تری برخوردار است.

استیل

این قابلمه ها بیشتر برای پخت انواع خورش و غذا های آب دار مناسب اند. برای تفت دادن با حرارت بالا، سرخ کردن در روغن، تفت آب پزی و درست کردن سس می توانید روی آن ها

حساب کنید. مصرف نمایندگان با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت ورود املاح و ترکیبات شیمیایی به درون غذا، از این قابلمه ها استفاده نمایند.

تفلون

این ظرف ها برای پختن موادی مانند ماهی، تخم مرغ و کرپ ها مناسب هستند. اگر قرار است آرام پزی انجام گردد، تفلون بهترین گزینه به شمار می آید. بعد از ایجاد خراش هایی هر چند کوچک، از پختن غذا در قابلمه های تفلون خودداری کنید، چون از راه این خراشیدگی املاح شیمیایی به غذا وارد می گردد و مشکلاتی ایجاد می نماید و حتی می توانند سرطان زا باشد.

آلومینیوم

بهتر است از ظرف های آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگهداری روغن استفاده نگردد. زیرا نمک به کار رفته در غذا باعث تخریب این ظرف ها و نفوذ آلومینیوم به درون روغن می گردد که مسمومیت زاست.

شیشه (پیرکس)

از ظرف های شیشه ای می توان برای یخ زدایی، پخت و پز در فر، ماکروفر، طبخ گوشت، کیک، پودینگ و کلوچه استفاده کرد. آن ها در دسته ظرف های سالم قرارمی گیرند و استفاده از آن ها برای سلامتی ما خطری ندارد و هیچ گونه ماده شیمیایی از راه پیرکس های مقاوم وارد بدن نمی گردد.

سرامیک

به طور کلی این قابلمه ها برای پخت و پز مواد غذایی با شعله کم مناسب هستند. اگر قصد آرام پز کردن گوشت ها و پختن کلوچه ها و گراتن را دارید، پیشنهاد ما ظرف های سرامیکی است. سرامیک، پوششی است که در برابر سایش و حرارت، بسیار مقاوم است؛ در نتیجه از بهداشت و سلامتی خوبی برخوردار است، اما این موضوع را نباید نادیده گرفت که پوشش سرامیکی پس از مدتی استفاده، نچسب بودن اش به مرور کم و کمتر می گردد. به عقیده کارشناسان، این ظرف ها نسبت به دیگر جنس ها فزونی دارند.

مس

تابه و قابلمه های مسی برای بیشتر کار ها مناسب هستند و از آن ها می توان برای آب پز و بخارپز کردن، تفت دادن و تفت آب دادن استفاده کرد. هر چند به دلیل مشکل ورود املاح مس بهتر است به طور مداوم و طولانی مدتی از آن ها استفاده نگردد.

منبع: برترین ها
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 242

به "قابلمه چدن بهتر است یا تفلون؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلمه چدن بهتر است یا تفلون؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید