فرآیند طولانی صدور پروانه، یکی از موانع فراوری در صنعت ساخت و ساز است

به گزارش سفر به آنتالیا، تهران (پانا) - سرپرست معاونت شهرسازی شهرداری تهران طولانی بودن زمان صدور پروانه را از موانع فراوری در صنعت ساخت و ساز دانست و گفت زمان صدور پروانه ساختمانی باید به کوتاه ترین زمان ممکن کاهش یابد.

فرآیند طولانی صدور پروانه، یکی از موانع فراوری در صنعت ساخت و ساز است

به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در انتقاد به فرآیند طولانی صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران، گفت: در حال حاضر میانگین زمان صدور پروانه در شهر تهران 80 روز است، این در حالیست که بر اساس قانون، شهرداری ها مکلف هستند، ظرف مدت یک هفته پس از دریافت مدارک لازم و اخذ عوارض، نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام نمایند. البته این مشکل صرفاً مختص به شهر تهران نیست و میانگین زمان صدور پروانه در سایر شهرهای کشور نیز طولانی است.

صارمی با اشاره به مدت زمان صدور پروانه در شهرهای دنیا، اعلام کرد: مطالعات نشان می دهد، زمان صرف شده برای صدور انواع مجوزهای ساختمانی در سایر کشورها کمتر از 30 روز است، به عنوان مثال، صدور مجوز ساختمانی در استرالیا به صورت کاملاً مجازی و بدون احتیاج به مراجعه به شهرداری، ظرف کمتر از 20 روز انجام میگردد.

وی فرآیند طولانی صدور پروانه را یکی از مصادیق موانع فراوری دانست و ادامه داد: امروز دریافت مجوز ساختمانی به یک ماراتن نفسگیر تبدیل شده که بخش زیادی از زمان و توان مالی شهفرایندان متقاضی ساخت و ساز را ضایع می نماید و این موضوع، آسیب های زیادی از جمله رکود ساخت و ساز، بیکاری نیروی کار این حوزه، خروج سرمایه از کشور، افزایش تمایل به ساخت و ساز غیرمجاز، شکل گیری فساد، کند شدن فرایند نوسازی بافت فرسوده و... را در پی دارد.

صارمی توضیح داد: یکی از اقداماتی که تا به امروز برای کاهش زمان و فرآیند بروکراسی صدور پروانه اجرا شده، سیستمی شدن این فرایند است اما متأسفانه به علت نبود زیرساخت های لازم، این اقدام نیز نتوانسته به تسریع این فرایند یاری کند، بعلاوه در جریان رسیدگی به پفراینده ها، فرآیندهای تکراری زیادی وجود دارد و کاری که می تواند به وسیله یک کارشناس انجام گردد، به وسیله چندین نفر انجام می گردد، ضمن اینکه شهفرایندان برای دریافت پروانه ساختمانی بین شهرداری های منطقه ها و دفاتر خدمات الکترونیک شهری پاسکاری می شوند و همین مسئله دافعه ای در حوزه ساخت و ساز و نوسازی بافت فرسوده ایجاد نموده است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی تنها به مدیریت شهری مربوط نیست و بخشی از طولانی شدن این راستا مربوط به دریافت استعلامات از سازمان های دیگر است، گفت: یکی از این سازمان ها، نظام مهندسی است که اغلب، دریافت استعلامات ارجاعی به این سازمان چند ماه طول می کشد، بعلاوه انجام استعلام باغ بودن یا باغ نبودن ملک که به وسیله کمیسیون ماده 7 انجام می گردد نیز ماه ها طول می کشد. باید توجه داشت که طولانی شدن این استعلامات علاوه بر کند شدن فرایند صدور پروانه، منجر به ایجاد فساد نیز می گردد.

صارمی ادامه داد: مسئله دیگری که موجب کند شدن فرآیند صدور پروانه می گردد، برخط نبودن ارتباطات بین سازمان ها و نهادهای ذیربط از جمله وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت امور مالی و دارایی، شرکت گاز، برق و آب و... است که در صورت برخط شدن این ارتباطات، از اتلاف زمان نه تنها برای صدور پروانه بلکه در سایر امور جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش آمار صدور پروانه طی سال های اخیر اضافه نمود: یکی از دلایل کاهش رغبت به ساخت و ساز همین زمان طولانی صدور پروانه است، بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت برطرف موانع فراوری در صنعت ساختمان، درصدد هستیم با استفاده ازنتایج آسیب شناسی هایی که تا به امروز اجرا شده و بعلاوه تعامل با سازمان های دخیل در این زمینه، فرآیند صدور پروانه را به کوتاه ترین زمان ممکن برسانیم تا بدین ترتیب هم صنعت ساخت و ساز در مرکز رونق گیرد و هم قفل نوسازی در محلات فرسوده باز گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1926

به "فرآیند طولانی صدور پروانه، یکی از موانع فراوری در صنعت ساخت و ساز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند طولانی صدور پروانه، یکی از موانع فراوری در صنعت ساخت و ساز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید