فارس من، مطالبه حذف ترم جاری دانشگاه ها، مشخص تکلیف دروس عملی ترم کرونایی

به گزارش سفر به آنتالیا، دانشجویان معتقدند که در شرایط فعلی برگزاری دروس عملی به صورت مجازی مفید نیست، پیرو پیشنهاد وزارت علوم درباره کلاس های غیرنظری، دانشگاه ها رویکرد تقریبا مشترکی را درباره دروس عملی و آزمایشگاهی اتخاذ نموده اند.

فارس من، مطالبه حذف ترم جاری دانشگاه ها، مشخص تکلیف دروس عملی ترم کرونایی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار حذف ترم جاری دانشگاه ها به دلیل کرونا شده اند.

تعداد امضاهای این کمپین از 10 هزار امضا فراتر رفت و خبرنگاران فارس این مطالبه را از مسوولان مربوط پیگیری نموده اند.

درخواست دانشجویان برای حذف نیم سال

مخاطبان در این کمپین اعلام نموده اند که با توجه به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و کلیه کتابخانه های کشور و نبود ارتباط مناسب بین دانشجویان و اساتید و از طرفی نبود فضای مناسب در خانواده ها جهت ادامه فرایند تحصیل، ما دانشجویان سراسر کشور تقاضا داریم، تمامی فعالیت های دانشگاهی را لغو نموده و ترم تحصیلی جاری را به طور کامل حذف کنید.

نتیجه این پیگیری در خبری با عنوان فارس من| پیگیری خبرنگاران از مطالبه 10 هزار نفر در سامانه فارس من/ درخواست دانشجویان برای حذف ترم جاری دانشگاه منتشر شد.

خوابگاه ، جنبه دیگر درخواست دانشجوها برای حذف نیم سال

درخواست این دسته از دانشجویان برای لغو تمامی فعالیت های دانشگاهی و حذف کامل ترم تحصیلی جاری غیر از موضوع کلاس های آموزش ابعاد دیگری هم دارد، از جمله موضوع خوابگاه ها و دروس عملی.

خبرنگار موضوع مشخص تکلیف اجاره خوابگاه های دانشجویی در نیم سالی که اغلب غیرحضوری بود را هم پیگیری کرد و نتیجه پیگیری در خبری با عنوان فارس من| اجاره خوابگاه های دانشجویی بابت تعطیلی های نیم امسال بازگردانده می گردد منتشر شد.

وضع دروس عملی در درخواست دانشجوها برای حذف نیم سال

موضوعی دیگری که در درخواست دانشجوها برای حذف نیم امسال آنالیز می گردد وضع دروس عملی است.

خبرنگار برای پیگیری این موضوع به سراغ دانشجوها و مسوولان رفته است.

خواسته دانشجویان درباره دروس عملی چیست؟

سوری یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در این باره در گفت وگو با خبرنگار از برگزاری کلاس های عملی انتقاد کرد و گفت: برگزاری کلاس های عملی به صورت مجازی برای مثال در درس تربیت بدنی بی فایده است و باید این دروس توسط دانشگاه حذف شوند.

وزارت علوم درباره برگزاری دروس عملی چه می گوید؟

وزارت علوم در توصیه نامه ای 20 بندی به دانشگاه ها، پیشنهاداتی را برای ادامه فعالیت دانشگاه ها در دوران کرونا ابلاغ نموده است که در این پیشنهادها درباره مشخص تکلیف دروس عملی هم صحبت شده است. در این توصیه ها گفته شده که با تشخیص معاون آموزشی، جلسات دروس عملی می تواند به صورت فشرده برگزار گردد. همچنین برای دروس عملی، دانشگاه می تواند با اختیار خود کلاس ها را در تابستان یا نیم سال اول 1400-1399 برگزار کند و نمره به نیم امسال انتقال یابد و ثبت گردد.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در این باره به خبرنگار ما، گفت: سیاست کلی این است که این دروس به صورت فشرده در تابستان یا در ترم بعدی ارائه شوند اما تصمیم گیری در این باره براساس امکانات و شرایط متفاوت دانشگاه ها به مدیریت دانشگاه سپرده شده است. در مجموع هم امکان برگزاری کلاس های عملی و آزمایشگاهی به صورت الکترونیکی چندان مقدور نیست.

دانشگاه ها برای برگزاری دروس عملی چه کردند؟

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: براساس تصمیم معاونت آموزشی دانشگاه مقرر شد که دروس عملی و کارگاهی پس از بازگشایی حضوری دانشگاه به صورت فشرده برگزار شوند و اگر بنابر نظر استاد و دانشکده، دروس تا خاتمه ترم جاری به خاتمه نرسند، درس به صورت ناتمام به نیم سال بعد منتقل گردد. بخش عملی دروسی هم که نظری- عملی هستند هم تابع همین مقررات است.

داوود رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در این باره به خبرنگار ما، گفت: سیاست ابلاغی وزارت علوم حفظ نیم امسال است و طبق سیاستی که در دانشگاه در حال انجام است باید برگزاری دروس نظری به وسیله آموزش مجازی ادامه یابد و شرایط برای برگزاری دروس عملی و آزمایشگاهی در تابستان مهیا گردد. براساس آخرین تغییراتی که به صورت موقت در مقررات آموزشی نیم امسال در این دانشگاه اعلام شده مقرر شده که برای دانشجویان دوره کارشناسی، در صورتی که با اعلام ستاد مقابله با کرونا، شرایط عادی اعلام شد یک یا دو هفته برای اجرای فشرده دروس عملی به نیم سال تحصیلی اضافه گردد، علاوه بر اینکه تعداد مجاز حذف درس از یک درس به دو درس نظری- عملی افزایش یافته و حذف درس عملی ممکن شده است. همچنین برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مقرر شد که حذف دروس عملی و آزمایشگاه در قالب حذف تک درس ممکن باشد. همچنین در صورتی که شرایط برای حضور فراهم باشد، دروس عملی و آزمایشگاهی، با تشخیص استاد و دانشکده می توانند در تابستان ادامه پیدا نمایند و نمرات دروسی که در تابستان برگزار شده اند تا قبل از آغاز نیم سال بعدی باید ارسال گردد. همچنین دروس عملی و آزمایشگاهی می توانند به صورت ناتمام به نیم سال بعدی منتقل شوند، یعنی نمره دروس به صورت ناتمام در کارنامه دانشجو درج می گردد و درس در نیم سال بعدی ادامه می یابند یا درس توسط خود دانشگاه از برنامه درسی این نیم سال حذف گردد.

جواد علمایی معاون دانشگاه آزاد هم گفت: برنامه است که کلاس های آزمایشگاهی و عملی این ترم در تابستان به صورت حضوری برگزار گردد.

شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی هم گفت که اگر با اعلام استاد، ارائه درس عملی به صورت مجازی ممکن نباشد دانشگاه آن درس را به صورت ناتمام به ترم آینده منتقل می نماید، به این معنی که درس در ترم بعدی توسط دانشجو گذرانده می گردد و نمره درس در این ترم درج می گردد، علاوه بر این، امکان حذف آن درس توسط خود دانشجو هم وجود دارد.

دانشگاه شهید بهشتی هم اعلام نمود که حذف بیش از یک درس حتی عملی امکان پذیر است.

نتیجه؛ رویه تقریبا مشترک همه دانشگاه ها درباره دروس عملی

به این ترتیب به نظر می رسد که پیرو ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها رویکرد مشترکی را درباره دروس عملی و آزمایشگاهی اتخاذ نموده اند که این رویکرد همان برگزاری کلاس به صورت غیر حضوری در صورت امکان، برگزاری کلاس به صورت حضوری در تابستان یا انتقال درس به صورت ناتمام به ترم بعد است.

موضوع بعدی، اینترنت در نیم امسال

موضوع دیگر که مرتبط با این سوژه آنالیز و پیگیری خواهد شد وضع اینترنت دانشجویان و دانشگاه ها در ترمی است که دانشجویان خواستار حذف آن هستند.

در این باره این ویدئو را ببنید:

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 976

به "فارس من، مطالبه حذف ترم جاری دانشگاه ها، مشخص تکلیف دروس عملی ترم کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، مطالبه حذف ترم جاری دانشگاه ها، مشخص تکلیف دروس عملی ترم کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید