سفیر پکن در تهران: ما و ایران فریب آمریکا را نخواهیم خورد

به گزارش سفر به آنتالیا، آمریکا و بعضی غربی ها درتلاش برای ایجاد اختلاف بین چین و کشور های درحال توسعه هستند تا در روند پیشرفت مشترک کشور های درحال توسعه خلل ایجاد نمایند و آن را به تاخیر اندازند، اما چین و اکثریت کشور های درحال توسعه از جمله ایران فریب آمریکا را نخواهند خورد و توطئه انتشار شایعات علیه جایگاه چین به عنوان کشوری درحال توسعه، پایان شکست خواهد خورد.

سفیر پکن در تهران: ما و ایران فریب آمریکا را نخواهیم خورد

به گزارش ایرنا، چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در تهران در یادداشتی با موضوع همراهمی همیشگی چین با خانواده بزرگ کشور های در حال توسعه به سنگ اندازی ها و کوشش های آمریکا و برخی غربی های برای ایجاد اختلاف و خلل در مسیر این همراهی اشاره نمود و نوشت: آمریکا و کشور های غربی در کوشش هستند تا جایگاه چین را به عنوان کشوری در حال توسعه انکار نموده و شایعات گوناگون نادرستی را منتشر نمایند.

قصد واقعی آن ها فشرده کردن فضای توسعه چین، انداختن مسئولیت اضافی بر دوش چین و ایجاد اختلاف بین چین و کشور های در حال توسعه است، تا در روند پیشرفت مشترک و گروهی کشور های در حال توسعه مداخله ایجاد نمایند و آن را به تاخیر اندازند. اما چین و اکثریت کشور های در حال توسعه از جمله ایران فریب آمریکا را نخواهند خورد، و توطئه انتشار شایعات علیه جایگاه چین به عنوان کشوری در حال توسعه، انتها شکست خواهد خورد.

متن کامل این یادداشت به توضیح زیر است:

از آنجایی که چین تکلیف تاریخی ریشه کنی فقر و ساخت جامعه ای نسبتاً مرفه در همه جوانب را به انجام رسانده و اولین هدف صد ساله را تحقق بخشیده است، صدای برخی از کشور ها که جایگاه چین به عنوان کشوری در حال توسعه را زیر سوال می برند، بار دیگر پدیدار شده و نظر هایی مانند فارغ التحصیلی چین از کشور های در حال توسعه، سودجویی چین، فرار چین از مسئولیت خود و ... روی صحنه می آیند.

در واقع، چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه که به وسیله طرف ها شناخته شده است، دارای مبنای واقعی کافی و مبنای حقوقی بین المللی محکم است. نمی توان فقط به چند شاخص چین نگاه کرد و به برخی از کشور ها اجازه داد که قاضی مطابقت چین به عنوان کشور در حال توسعه باشند.

اگرچه حجم کلی مالی چین در رتبه دوم دنیا قرار گرفته است، اما مشکل توسعه نامتعادل و ناکافی هنوز قابل توجه است و تنگنا های زیادی در ترویج توسعه با کیفیت بالا وجود دارد. مسائل زیادی در خصوص تامین امنیت مواد غذایی، انرژی و زنجیره های صنعتی و تامین باید به فوریت حل و فصل گردد. علاوه بر این، توده ها در اشتغال، آموزش و پرورش، درمان پزشکی، مراقبت از بچه ها، خدمات بازنشستگی، مسکن و ... وجود دارند و شکاف بین توسعه منطقه ها شهری و روستایی و توزیع عایدی هنوز زیاد است.

بسیاری از شاخص های توسعه چین، به ویژه شاخص های سرانه، هنوز در رتبه میانه دنیا قرار دارند. در سال 2022، فراوری ناخالص داخلی سرانه چین 12741 دلار بود که یک پنجم فراوری ناخالص داخلی اقتصاد های پیشرفته و یک ششم فراوری ناخالص داخلی آمریکا بود. در سال 2021، عایدی ناخالص داخلی سرانه چین در رتبه 68 دنیا قرار داشت و شاخص توسعه انسانی چین در رتبه 79 دنیا قرار داشت که همتراز کشور های در حال توسعه عمده است.

صنعت ثالث چین 52.8 درصد از کل اقتصاد را تشکیل می دهد که کمتر از سطح میانه 70 درصد در کشور های پیشرفته است. در زنجیره صنعتی دنیای، چین همچنان در سطح میانه و پایین قرار گرفته است و فراوری ناخالص داخلی عمدتاً از فرآوری، فراوری و کشاورزی تشکیل شده است.

جایگاه چین به عنوان کشوری در حال توسعه به وسیله مکانیسم سازمان تجارت دنیای و معاهدات بین المللی از جمله کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم و پیمان مونترال در خصوص مواد تخریب نماینده لایه ازن شناخته شده است و به وسیله اکثریت اعضای جامعه بین المللی پذیرفته شده است. بنابراین، نمی توان چین را از جایگاه کشور در حال توسعه محروم دانست.

چین به عنوان کشوری در حال توسعه از حقوق معقولی در جامعه بین المللی برخوردار است، اما چین هرگز از این سمت به عنوان سپر برای فرار از مسئولیت های بین المللی یا نردبان ترقی برای به دست آوردن امتیاز ویژه استفاده ننموده است. برعکس، چین در حد توانایی خود به وظایف خود عمل می نماید.

از سال 2013 تا 2021، میانگین نرخ مشارکت چین در رشد مالی دنیا 38.6 درصد بود که بالاتر از مجموع نرخ مشارکت کشور های گروه 7 است. چین در تحقق اهداف توسعه هزاره سازمان ملل پیشتاز بوره است و نرخ مشارکت خود در کاهش فقر در دنیا را به بیش از 70 درصد رسانده است.

در حال حاضر، چین به دومین بزرگترین پرداخت نماینده هزینه مجمع و دومین بزرگترین تامین نماینده هزینه حفظ صلح در سازمان ملل متحد تبدیل شده است. طی 10 سالی که چین پیشنهاد ساخت مشترک کمربند و جاده را بیان کرد، سرمایه گذاری نزدیک به یک تریلیون دلار را رقم زده، 420 هزار شغل برای کشور های شرکت نماینده ایجاد نموده و نزدیک به 40 میلیون نفر را از فقر خارج نموده است.

چین ضمن بیان کردن ابتکار توسعه دنیای، ابتکار امنیت دنیای و ابتکار تمدن دنیای، در پیشبرد همکاری های جنوب-جنوب و جنوب-شمال شرکت نموده و زیر چارچوب مکانیسم گروه 77، گروه 20 پلاس، بریکس پلاس و غیره، همراه با کشور های در حال توسعه یاری می نماید تا توسعه مشترک را دنبال کند.

جناب آقای شی جین پینگ، رئیس محترم جمهوری خلق چین تاکید کردند که چین همیشه عضو خانواده بزرگ کشور های در حال توسعه خواهد بود و به طور استواری برای بهبود نمایندگی و صدای کشور های در حال توسعه در سیستم حکمرانی بین المللی نقش خود را ایفا می نماید.

چین و کشور های در حال توسعه در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، از جمله ایران، از دیرباز در نهضت آزادیبخش ملی دوش به روش جنگیده ، در مسیر پیشبرد توسعه ملی از یکدیگر حمایت نموده و روحیه در مواجهه با مسائل و سختی ها، دوستی واقعی ثابت می گردد را نشان داده است که می توان گفت چین و کشور های مذکور به جامعه ای با سرنوشت مشترک تبدیل شده اند.

چین همیشه با هژمونیسم و سیاست قدرت طلبی قاطعانه مخالف بوده و همیشه نماینده قدرت صلح و توسعه است. چین همیشه به جایگاه خود به عنوان کشوری در حال توسعه پایبند خواهد بود، به باشگاه ثروتمند غربی نخواهد پیوست و همیشه با کشور های در حال توسعه در مسیر دستیابی به حقوق و منافع مشترک همراه می گردد.

آمریکا و کشور های غربی در کوشش هستند تا جایگاه چین را به عنوان کشوری در حال توسعه انکار نموده و شایعات گوناگون نادرستی را منتشر نمایند. قصد واقعی آن ها فشرده کردن فضای توسعه چین، انداختن مسئولیت اضافی بر دوش چین و ایجاد اختلاف بین چین و کشور های در حال توسعه است، تا در توسعه فرایند صعودی و گروهی کشور های در حال توسعه مداخله ایجاد نمایند و آن را به تاخیر اندازند.

اما چین و اکثریت کشور های در حال توسعه از جمله ایران فریب آمریکا را نخواهند خورد، و توطئه انتشار شایعات علیه جایگاه چین به عنوان کشوری در حال توسعه، انتها شکست خواهد خورد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1402 بروزرسانی: 9 مرداد 1402 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2303

به "سفیر پکن در تهران: ما و ایران فریب آمریکا را نخواهیم خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر پکن در تهران: ما و ایران فریب آمریکا را نخواهیم خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید