ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار

به گزارش سفر به آنتالیا، خبرنگاران/مازندران مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به راهکارهای ایجاد ایمنی بر ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار تاکید نمود.

ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار

کامران اصغری صبح امروز در کار کارگاه آموزشی اصول و فرآیند ارزیابی ریسک بر اساس ISO 31000 که با هدف افزایش آگاهی بازرسان کار در زمینه ایمنی در محل سالن همایش های بیمارستان شمال در شهرستان آمل برگزار گردید، اظهار کرد: بازرسان برای رسیدن به تحقق اهداف، کوشش زیادی انجام می دهند و عملکرد خوبی در استان داریم.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور باید تعداد بازرسان نسبت به کارگاه های موجود افزایش یابد، توضیح داد: بازرسان کار در مازندران علیرغم تعداد کم با کوشش های بی وقفه جوابگوی نیازهای ایمنی و بازرسی از واحدهای تولیدی هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اظهار داشت: همواره در اعلام حوادث ناشی از کار در کشور مناقشه ای آماری بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پزشکی قانونی وجود دارد.

اصغری ادامه داد: در بعضی از آمارهایی که پزشکی قانونی اعلام می نماید شاید با آمار این اداره کل تفاوت داشته باشد اما آمار حوادث ناشی از کار و حوادث غیر از ناشی از کار با هم متفاوت است.

وی اضافه نمود: بارها در رسانه های ملی و استانی اعلام کردیم، کسی که حادثه ناشی از کار با رابطه بین کارگری و کارفرمایی باشد با کسی که خودش مشغول کاری می گردد و دچار حادثه می گردد، متفاوت است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: فردی که در کار شخصی خودش حادثه میبینه مشمول قانون کار نیست و موضوع نظارت عالیه این اداره کل در اون مورد مصداق نداره و جزو حوادث ناشی از کار با تعاریف ما نیست.

اصغری اظهار کرد: هرچه سطح آگاهی و اطلاعات بازرسان بیشتر گردد و از آن طرف آموزش کارگر و کارفرما افزایش یابد شاهد کاهش حوادث ناشی از کار خواهیم بود.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش ضریب ایمنی بر ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار تاکید نمود و اضافه نمود: ارتقای فرهنگ و رعایت اصول ایمنی راهکاری برای پایین آوردن حجم خسارات جانی و اقتصادی در محیط های کارگاهی است.

صیانت از نیروی انسانی و ارتقاء سطح ایمنی در کارگاه ها

سمانه نوری رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه، آموزش اصول و فرآیند ارزیابی ریسک بر اساس استانداردهای جهانی است.

وی اضافه نمود: یکی از ماموریت های سازمانی بازرسی کار، صیانت از نیروی انسانی و ارتقاء سطح ایمنی در کارگاه ها است که قطعاً با شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک می توانیم بهتر به این مهم دست پیدا کنیم.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به عملکرد 9 ماهه اداره بازرسی کار در سال 98 اعلام کرد: تا خاتمه آذر ماه امسال جهت نظارت بر حسن اجرای قانون کار 13 هزار فقره بازدید ادواری و موردی توسط بازرسان کار ما صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است.

نوری ادامه داد: در راستای اجرای آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری نیز تا کنون 500 مورد گواهینامه برای شرکتهای ذی صلاح صادر شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش های تخصصی به جامعه هدف اظهار داشت: بیش از 60 هزار نفر ساعت آموزش توسط مجریان آموزشی و مشاورین مرکز تحقیقات برای کارگران کارفرمایان و پیمانکاران و مسئولین ایمنی برگزار گردیده است.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اضافه نمود: یکی دیگر از اهداف مهمی که در حال پیگیری است، استقرار مسئولین ایمنی در کارگاه ها است که در این استان توانسته ایم تا به امروز بیش از 350 مسئول ایمنی را در کارگاه ها مستقر کنیم.

نوری توضیح داد: در مهرماه امسال همایشی در تهران با عنوان راهکارهای ارتقاء آیین نامه استقرار مسئولین ایمنی برگزار گردید که از مازندران به عنوان استان برتر در این زمینه قدردانی شد.

وی ادامه داد: موفقیت های مجموعه بازرسی کار مازندران در سطح کشور با کوشش شبانه روزی بازرسان کار بدست آمده که جای تقدیر دارد.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به راهیابی سه نفر از مسئولین ایمنی کارگاه های استان مازندران به مرحله نهایی دومین المپیاد ایمنی کشور گفت: مطابق اعلام کمیته اجرایی 3 نفر از مازندران به نام آقایان رضا مدد زاد مسئول ایمنی شرکت سیمان مازندران، جعفر پاشا زانوسی مسئول ایمنی شرکت آینده ساز بتن نمک آبرود و کامران مسلمی مسئول ایمنی شرکت نگین برج قائم توانستند به مرحله نهایی المپیاد راه پیدا نمایند و امیدواریم برای استان مازندران افتخار آفرین باشند.

دوره آموزشی اصول و فرآیند ارزیابی ریسک موضوعی کلیدی است

ابراهیم قاسمی هفت تنان رییس بیمارستان شمال شهرستان آمل نیز در این جلسه به عنوان میزبان اظهار کرد: روز پرستار روز اصلی و پایه حوزه مراقبت و درمان، سلامت برای بیمارستانها و مراکز درمانی می باشد.

وی اضافه نمود: از اینکه دوره آموزشی بسیار مهمی با عنوان اصول و فرآیند ارزیابی ریسک که یک موضوع بسیار کلیدی برای همه مدیران می باشد، در این محل این بیمارستان در حال برگزاری است، جای خرسندی دارد و از این رو به همه مدیران تخصصی خود ابلاغ نموده ایم که در این دوره شرکت نمایند.

قاسمی اظهار داشت: برگزاری آموزش های تخصصی با این عناوین باعث می گردد که نگاهمان از نگاه واکنشی به نگاه پیشگیرانه تغییر دهیم.

رییس بیمارستان شمال شهرستان آمل ادامه داد: در علم پزشکی می گوییم پیشگیری بهتر از درمان است و این آموزش ها در این راستا یاری شایانی به ما خواهد نمود.

قاسمی هفت تنان اظهار داشت: ما بیمارستان را یک سیستم می بینیم و شاید مراقبت و درمان از محورهای هفت گانه مدیریت یک قسمت است اما حوزه ایمنی و بهداشت کار و سلامت شغلی کارکنان و ایمنی محیط از ارکان اصلی مدیریتی در این بیمارستان بوده و دغدغه ما و محور مدیریتی این است که در این حوزه هم تراز با بحث درمان اهمیت ویژه ای قائل شویم.

به گزارش خبرنگاران، مجید علیزاده عضو انجمن ایمنی کشورهای آمریکا، کانادا و انگلستان و مدیر دفتر سازمان ایمنی جهانی در اتریش به عنوان مدرس در این کارگاه آموزشی حضور داشتند.

گفتنی ست در خاتمه از بازرسان کار شهرستان های نور و بهشهر به دلیل اجرای شایسته طرح استقرار مسئولین ایمنی در کارگاه های استان با اهداء لوح تقدیر و هدیه تقدیر بعمل آمد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 904

به "ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی در محیط کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید