شوک به اردوغان؛ بایدن نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

به گزارش سفر به آنتالیا، خبرنگاران؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اقدامی بی سابقه ومنقشه برانگیز، نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت.

شوک به اردوغان؛ بایدن نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

به گزارش خبرنگاران؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیش در بیانیه ای نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت و به اولین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا تبدیل شد که در توصیف کشتار ارامنه در 24 آوریل 1915 از واژه نسل کشی استفاده می نماید.

این اقدام بایدن احتمالاً تنش ها در روابط واشنگتن و آنکارا -دو کشور متحد در ناتو- را افزایش خواهد داد. چراکه مقامات ترکیه پیش از این بارها به واشنگتن در این باره هشدار داده بود.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود نوشته است: هر سال در این روز، ما زندگی همه کسانی را که در رویداد نسل کشی ارمنی توسط عثمانی جان خود را از دست دادند، گرامی می داریم و خود را ملزم به جلوگیری از چنین جنایاتی در هر زمان دیگری می دانیم. رویداد 24 آوریل 1915، با دستگیری روشنفکران و رهبران جامعه ارامنه در قسطنطنیه توسط مقامات عثمانی شروع شد و در کارزار هولناک، یک و نیم میلیون ارمنی تبعید، قتل عام و یا آواره شدند. ما قربانیان Meds Yeghern را گرامی می داریم تا مبادا تاریخ چنین رویدادهای خوفناکی را از یاد نبرد.

هفته گذشته بیش از 100 عضو کنگره آمریکا، در نامه ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند که به طور رسمی رویداد 24 آوریل 1915 را نسل کشی توصیف کند.

لازم به ذکر است بعضی کشورها و نهادهای بین المللی ادعا نموده اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب نسل کشی ارامنه شده ادعایی که ترکیه قویا رد نموده و اعلام نموده که این حادثه بخشی از درگیری ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

اگرچه بیانیه بایدن، هیچ قانون یا اقدام تنبیهی نظیر تحریم علیه ترکیه به همراه ندارد، اما چنین اقدام جسورانه و مناقشه برانگیزی می تواند روابط دو کشور را سردتر از اکنون کند. به ویژه اینکه در دوره ترامپ اتحاد میان 2 عضو مهم ناتو چندان همدلانه نبود و طرفین علاوه بر جنگ لفظی، اقداماتی هم علیه یکدیگر صورت دادند.

بعضی استراتژیست های آمریکایی نگران این هستند که فاصله دریافت آنکارا از واشنگتن، به قیمت نزدیکی بیش از پیش روسیه و چین به این عضو کلیدی ناتو بیانجامد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1658

به "شوک به اردوغان؛ بایدن نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک به اردوغان؛ بایدن نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید