اردوغان: جریمه کردن هالک بانک اشتباه است، آمریکا به تروریست ها سلاح می دهد

به گزارش سفر به آنتالیا، رئیس جمهور ترکیه در یک مصاحبه ضمن انتقاد از واشنگتن به دلیل دادن سلاح مجانی به تروریست ها در سوریه، از رایزنی با همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اطلاع داد.

اردوغان: جریمه کردن هالک بانک اشتباه است، آمریکا به تروریست ها سلاح می دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان در حالی که روابط آنکارا و واشنگتن بر سر مسائلی از قبیل خرید سامانه اس 400 روسیه و روابط واشنگتن با بعضی گروه های مسلح کُرد در سوریه دچار تنش های زیادی شده است، در یک مصاحبه گفته که در دیدار آینده با دونالد ترامپ با او درباره خرید سامانه آمریکایی پاتریوت صحبت خواهد نمود.

رئیس جمهور ترکیه به رویترز بیان کرد، طی گفت و گوی تلفنی دو هفته قبل خود با رئیس جمهور آمریکا رایزنی خوبی درباره خرید سامانه پاتریوت داشته است و در دیدار ماه جاری خود با دونالد ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این باره گفت و گو خواهد نمود.

هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل قرار است از 17 سپتامبر (26 شهریور) شروع گردد.

رئیس جمهور ترکیه درباره تماس تلفنی اخیرش با ترامپ به رویترز گفت: من به او گفتم فارغ از اینکه چه محموله ای از اس 400 را دریافت کنیم، ما می توانیم از شما هم مقادیر مشخصی از (سامانه) پاتریوت بخریم.

اردوغان اضافه نمود: البته من گفتم که ما باید شاهد حداقل شرایطی که در قبال اس 400 وجود دارد، باشیم. او (ترامپ) به من گفت آیا واقعا در این موضوع جدی هستی؟ و من در جواب گفتم که بله جدی هستم.

او در پاسخ به سوال رویترز درباره رایزنی احتمالی او با همتای آمریکایی برای ممانعت از اعمال جریمه های سنگین واشنگتن علیه هالک بانک ترکیه هم صحبت کرد؛ بانکی که آمریکایی ها آن را به نقض و دور زدن تحریم های ایران متهم نموده اند.

اردوغان در پاسخ به این سوال تاکید نمود که اطمینان دارد روسای جمهور دو کشور می توانند از بروز چنین اشتباهی (اعمال جریمه های سنگین آمریکا علیه هالک بانک) جلوگیری نمایند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: به نظر من، کشوری چون ایالات متحده آمریکا دیگر خواستار آسیب زدن به متحدش ترکیه نیست چرا که چنین اقدامی، عاقلانه نیست.

اردوغان در مصاحبه با رویترز

هشدار اردوغان درباره اعمال جریمه علیه بانک دولتی هالک بانک ترکیه در حالی مطرح شده که پس از کش و قوس های بسیار، بیست و هشتم تیرماه مهمت هاکان آیندهلا معاون سابق این بانک از بازداشت در آمریکا به اتهام نقض تحریم ها علیه ایران رهایی یافت.

آیندهلا مارس سال 2017 و زمانی که در سفری کاری به آمریکا رفته بود به اتهام نقض تحریم های آمریکا بازداشت شد. رضا ضراب شهروند ایرانی- ترکیه ای که در سال 2016 در آمریکا بازداشت شده بود پس از بازداشت در این کشور به اتهام نقض تحریم های ایران، علیه آیندهلا شهادت داده بود.

خبرگزاری رویترز در ادامه مصاحبه خود، نظر رئیس جمهور ترکیه را درباره ایجاد منطقه امن در سوریه و همکاری های اخیر آنکارا و واشنگتن در این باره جویا شد.

اردوغان درباره ایجاد منطقه امن در سوریه گفت: (ایجاد) کریدور صلح، یک اقدام واجب است. ما اجازه نخواهیم داد که در مرزهایمان یک کریدور ترور ایجاد گردد و درباره این موضوع همه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

اظهارات اردوغان در حالی مطرح شده که او قرار است دوشنبه 25 شهریورماه میزبان نشست سه جانبه رؤسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه در آنکارا باشد؛ نشستی که به گفته او به آنالیز مسائل مرتبط با استان ادلب سوریه اختصاص خواهد داشت.

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با رویترز، انتقادهای این کشور درباره روابط آمریکا با گروه های مسلح کُرد سوری از قبیل یگان های مدافع خلق را تکرار کرد؛ گروه هایی که آنکارا آنها را تروریستی و همپیمان پ ک ک می داند.

او خطاب به واشنگتن گفت: ترکیه است که دارد با این گروه های تروریستی می جنگد اما شما مجانی به آنها سلاح می دهید و به متحدتان در ناتو که خواستار خریدن است، سلاح نمی دهید. ما دیگر داریم از شرح دادن این موضوع خسته می شویم. ترامپ باید ما را درک کند.

اردوغان در این مصاحبه از کشورهای غربی به دلیل عمل نکردن وعده های قبلی شان به آنکارا در زمینه مهاجران سوری انتقاد کرد و همچنین هشدار داد در صورت حمایت نکردن غرب از ایجاد منطقه امن در سوریه، ترکیه دروازه های خود را برای عبور سیل مهاجران به اروپا باز می نماید.

رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر شما این موضوع را نپذیرید، ما دروازه های (ترکیه) را باز خواهیم کرد و به آنها (مهاجران) اجازه می دهیم که هر جایی که می خواهند بروند.

به گفته اردوغان، با ایجاد یک منطقه امن 32 کیلومتری در شمال شرقی سوریه مهاجران و آوارگان سوری مستقر در ترکیه به سرزمین خودشان برخواهند گشت و همه نیازهای آموزشی، بهداشتی و مسکن آنها برطرف خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که 17 شهریور ماه رسانه ها از گشت زنی مشترک آمریکا-ترکیه پس از توافق اخیر درباره اعلام منطقه امن در شمال سوریه خبر دادند (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 350

به "اردوغان: جریمه کردن هالک بانک اشتباه است، آمریکا به تروریست ها سلاح می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: جریمه کردن هالک بانک اشتباه است، آمریکا به تروریست ها سلاح می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید