رافائل گروسی با رییس هیأت اروپایی نشست وین ملاقات کرد

به گزارش سفر به آنتالیا، به گزارش خبرنگاران، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه از ملاقات خود با معاون مدیرکل سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا اطلاع داد.

رافائل گروسی با رییس هیأت اروپایی نشست وین ملاقات کرد

با ما سفر کنید و با تور خیلی ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیامی توییتری درباره این ملاقات نوشت: گفتگو مفصلی با انریکه مورا معاون مدیرکل سرویس اقدامات خارجی اروپا در حمایت از گفتگوهای جاری پیرامون برجام داشتم.

رافائل گروسی در این خصوص اضافه کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایفای نقش فنی خود برای تسهیل پیشرفت در جهت منافع همه ادامه می دهد.

انریکه مورا دیروز و در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین ریاست هیأت اروپایی را بر عهده داشت.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام قرار است روز آدینه 9 آوریل (20 فروردین) تشکیل گردد.

دیروز سه شنبه هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور ایران و کشورهای موسوم به 1+4 برگزار گردید.

براساس توافق انجام شده در نشست مذکور، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه برطرف تحریم و هسته ای تشکیل شد.

این نشست های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در مورد جنبه های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث های خود را به کمیسیون گزارش کنند.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام نموده اند در این نشست هیچگونه مذاکره مستقیم یا غیر مستقیمی با طرف آمریکایی نخواهد داشت.

ایران روز پنجم اسفند سال گذشته خاطرنشان کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می نماید و دیگر اجازه نظارت های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت نموده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در مورد برجام است.

توافقنامه هسته ای ایران با نام رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 به امضای ایران و گروه 1+5 (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای 3.67 درصد است و در ازای آن، سایر طرف های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم های مالی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در 8 ماه می 2018 (18 اردیبهشت ماه سال 97) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین 26 و 36 برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در کوشش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه های مختلف از انجام این کار سرباز می زند.

لازم به ذکر است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام نموده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان انجام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1604

به "رافائل گروسی با رییس هیأت اروپایی نشست وین ملاقات کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رافائل گروسی با رییس هیأت اروپایی نشست وین ملاقات کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید