شرکت های خلاق باید در متن هر راهبرد مالی توسعه گرا حضور داشته باشند

به گزارش سفر به آنتالیا، یک نماینده مجلس با اشاره به اهمیت نقش شرکت های خلاق در تئوری های جهانی توسعه، گفت که آن ها باید در متن هر گونه راهبرد مالی توسعه گرا باشند.

شرکت های خلاق باید در متن هر راهبرد مالی توسعه گرا حضور داشته باشند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک نماینده مجلس با اشاره به اهمیت نقش شرکت های خلاق در تئوری های دنیای توسعه، گفت که آن ها باید در متن هر گونه راهبرد مالی توسعه گرا باشند.

وی معتقد است که این شرکت ها می توانند در جهت یافتن حلقه های مفقوده فراوری برای تکامل زنجیره های ارزش در صنعت و کشاورزی ایفای نقش نمایند.

علی اکبر کریمی، نماینده حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد رویکرد حمایتی در قانون برای شرکت های خلاق گفت: با توجه به اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام، رویکرد کلی مجلس دوره یازدهم، مبتنی بر توسعه کمی و کیفی سطح حمایت ها از شرکت های خلاق و دانش بنیان است.

وی ادامه داد: این نمایندگان کوشش نموده اند در قالب قانون حمایت از جهش فراوری محصولات دانش بنیان و احکام بودجه 1400، احتیاج های شرکت های خلاق، فناور و دانش بنیان را پوشش دهند. با توجه به اهمیت این شرکت ها در رشد و توسعه علمی و مالی کشور، مجلس شورای اسلامی نیز در کنار قوه مجریه، ظرفیت های تقنینی خود را به کار خواهد گرفت، تا سال های پیش رو، زیرساخت های اکوسیستم نوآوری کشور ریشه دارتر و گسترده تر گردد.

کارکرد مهم شرکت های خلاق

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه نمود: شرکت های خلاق نیز کارکرد و نقش مهم خود را ایفا می نمایند. به صورت کلی در تئوری های توسعه ای که در دنیا به کارگرفته شده و آزموده شده است، همیشه این گذاره مورد توافق بوده است که امر توسعه از طریق افراد خلاق و کارآفرین محقق خواهد شد. به همین جهت، شرکت های خلاق در ایران باید در نوک پیکان تحولات مالی جای داشته باشند و حضور آن ها همراه با سطح گسترده ای از حمایت باشد. ما اگر خواستار رشد علمی و توسعه مالی هستیم، نباید شرکت های خلاق را نادیده بگیریم و این شرکت ها باید در متن جریانات مالی حضور پررنگ داشته باشند.

وی با اشاره به اولویت های مالی کشور، گفت: باید یک سازوکار فراگیر و فرادستگاهی وجود داشته باشد تا احتیاج های فناورانه و اولویت های کشور را معین کند. در صورتی که بتوان میان این احتیاج ها و شرکت های خلاق و دانش بنیان ارتباط موثر و مداوم ایجاد کرد، می توان امیداور بود که مسائل کشور راهکار داخلی خواهند داشت و دیگر احتیاجی نیست که برای حل مسائل کشور دست به دامن خارجی ها و واردات شویم.

زنجیره ارزش

این نماینده مجلس، بعلاوه اضافه نمود: در استان مرکزی با توجه به سابقه طولانی که در بحث صنعت دارد و شاخه های گسترده صنعتی، زیرساخت بسیار مناسبی برای رشد و نمو صنایع نرم و خلاق و شرکت های خلاق وجود دارد. این استان و ناحیه از کشور، بعلاوه از بستر های کشاورزی وسیع و صنایع فراوریات گلخانه ای خوبی بهره می برد. یکی از مسائلی که ما در آن به یاری شرکت های خلاق احتیاج داریم، بحث حلقه مفقوده است. در واقع زنجیره های مختلف فراوری هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی و گلخانه ای در این استان وجود دارد.

کریمی در ادامه گفت:، اما در این زنجیره ها غالباً یک حلقه مفقوه وجود دارد، مثلاً برای تکمیل صنایع پایین دستی یک محصول کشاورزی، به کارخانجات و بعضی فناوری های احتیاج است. شرکت های خلاق از این توانمندی برخوردار هستند که با استفاده از ابزار خلاقیت، نوآوری، ابتکار و ارتباط، سرمایه ها و پتانسیل های فنی در دیگر نقاط و شرکت ها را جذب نمایند و به عنوان واسط، کاری نمایند که این زنجیره های ارزش تکمیل گردد. از این رو این شرکت ها می توانند نقشی بسیار حیاتی برای ایجاد ارزش اضافه نموده در این ناحیه از کشور ایفا نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1921

به "شرکت های خلاق باید در متن هر راهبرد مالی توسعه گرا حضور داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های خلاق باید در متن هر راهبرد مالی توسعه گرا حضور داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید