در بیشتر مبتلایان به ایدز، سرکوب پایدار ویروسی اتفاق نمی افتد

به گزارش سفر به آنتالیا، در میان افراد آلوده به ویروس HIV در دنیا که تحت درمان ضد رتروویروسی (ART) قرار دارند، بزرگسالان در دستیابی به هدف دنیای سرکوبی 95 درصدی ویروس نزدیک تر شده، اما این پیشرفت در میان بچه ها و نوجوانان مبتلا دیده نمیشود و همچنان سرکوب طولانی مدت ویروس در بین همه گروه ها یک چالش است.

در بیشتر مبتلایان به ایدز، سرکوب پایدار ویروسی اتفاق نمی افتد

به گزارش خبرنگاران، یافته ها نشان می دهد که کوشش های اساسی برای یاری به افراد مبتلا به HIV به منظور سرکوب دائمی ویروس ضرورت دارد.

افراد مبتلا به HIV که به سرکوب ویروسی دست پیدا مینمایند از سلامت سیستم ایمنی خود محافظت نموده و از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری می نمایند. در سال 2014، برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه HIV /ایدز (UNAIDS) هدفی را معین کرد که بر اساس آن 95 درصد از افراد مبتلا به HIV که تحت درمان ضد رتروویروسی قرار گیرند تا سال 2030 به سرکوب ویروسی دست پیدا نمایند.

در سال 2020 محققانی از مؤسسه ملی بهداشت، پایگاه های اطلاعات اپیدمیولوژی بین المللی برای ارزیابی ایدز (IeDEA) کنسرسیومی تشکیل دادند تا تخمین زده گردد که دنیا تا چه حد به این هدف نزدیک است.

محققان داده های 148 سایت درمان ایدز در 31 کشور در پنج قاره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا نسبت سرکوب ویروس در بچه ها، نوجوانان و بزرگسالانی را در مدت یک، دو و سه سال پس از شروع درمان ضد رتروویروسی تخمین بزنند. اطلاعات بیش از 215 هزار کودک و نوجوان مبتلا به HIV در رده سنی 17 سال یا کمتر و بیش از 255 هزار بزرگسال مبتلا به HIV بدست آمد که همگی بین سال های 2019 تا 2010 درمان ضد رتروویروسی را شروع نموده بودند. سرکوب ویروسی وجود کمتر از 1000 نسخه ویروس HIV در هر میلی لیتر خون تعریف شد.

محققان تخمین زدند که در میان افراد بزرگسال، سرکوب ویروسی پس از یک سال از شروع درمان ضد رتروویروسی 79 درصد بوده و این رقم پس از دو سال به 72 درصد و پس از سه سال به 65 درصد رسیده است. بعلاوه در میان بچه ها و نوجوانان این رقم پس از یک سال 64 درصد، پس از دو سال 62 درصد و پس از سه سال 59 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، به گفته محققان، آمار مربوط به اندازه سرکوب ویروس در مبتلایان به بیماری ایدز نشان می دهد که برنامه دنیای درمان HIV چقدر باید برای رسیدن و تحقق اهداف 2030 پیش برود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1949

به "در بیشتر مبتلایان به ایدز، سرکوب پایدار ویروسی اتفاق نمی افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بیشتر مبتلایان به ایدز، سرکوب پایدار ویروسی اتفاق نمی افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید