خواص هویج فرنگی؛ 13 خاصیت از تقویت چشم تا سلامتی پوست و مو

به گزارش سفر به آنتالیا، از مهمترین خواص هویج (Carrot) باید به تقویت بینایی، سلامت پوست و مو، تقویت دندان و استخوان، کاهش چربی و بیماری های قلبی، پاکسازی کبد و سم زدایی، برطرف یبوست و اسهال و پیشگیری از بیماری های دوره سالمندی اشاره نمود.

خواص هویج فرنگی؛ 13 خاصیت از تقویت چشم تا سلامتی پوست و مو

سرویس سلامت - هویج سرشار از ویتامین ها، انواع آنتی اکسیدان و سایر مواد ضروری مورد احتیاج بدن است. متخصصان تغذیه، خواص هویج و فواید مصرف آن را برای همه گروههای سنی و به ویژه برای بچه ها و سالمندان توصیه می نمایند. مصرف هویج تأثیرات مثبتی در رشد و سلامتی بچه ها دارد و می تواند از بسیاری از امراض در سنین بالاتر پیشگیری کند . تحقیقات جدید محققان نشان داده مصرف روزانه هویج و آب هویج، به تقویت مغز و ذهن یاری نموده و از بروز آلزایمر که امروزه گریبانگیر جامعه سالمند است، پیشگیری می نماید. برای آشنایی بیشتر با خواص هویج در ادامه با ما همراه باشید.

در این مطلب می خوانید:

  • ارزش غذایی هویج
  • خواص هویج چیست؟ (طبیعت و فواید درمانی)
  • مضرات هویج (توصیه های پزشکی و موارد منع مصرف)

ارزش غذایی هویج

هویج منبع غنی از ویتامین A بوده و هم چنین سرشار از ویتامین های دیگر نظیر ویتامین های گروه B و E می باشد، این سبزی از نظر مواد معدنی نیز پر بار بوده و حاوی کلسیم، مس، منیزیوم، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلر، سولفور و آهن می باشد. همچنین این سبزی پرخاصیت دارای منبع غنی از ماده ای به نام بتاکاروتن می باشد که در بدن تبدیل به ویتامین A می گردد. کاروتنی که از منابع غذائی و سبزیجات تأمین می گردد مؤثرتر از کاروتن به دست آمده از سایر منابع است. کاروتن یک آنتی اکسیدان بوده که خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش داده و هم چنین اثر پیشگیری نماینده بر بسیاری از بیماری ها دارد.

جدول ارزش غذایی هویج
مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی41 کیلو کالری
چربی0/24 گرم
پروتئین0/93 گرم
کربوهیدرات9/58 گرم
قند4/74 گرم
فیبر2/8 گرم
سدیم69 میلی گرم
پتاسیم320 میلی گرم
کلسیم33 میلی گرم
فسفر35 میلی گرم
اهن0/3 میلی گرم
منیزیم12 میلی گرم
منگنز0/143 میلی گرم
نیاسین0/983 میلی گرم
ویتامین آ16811 واحد
ویتامین کا13/2 میکروگرم
ویتامین ای0/66 میلی گرم

کامل تر بخوانید: کالری هویج؛ یک عدد هویج چقدر کالری دارد؟

خواص هویج چیست؟ (طبیعت و فواید درمانی)

1. پیشگیری از آلزایمر

مصرف هویج به دلیل دارا بودن ترکیبات کارتنوئید باعث تقویت سلول های مغزی و جلوگیری از نابودی بخش های مختلف مغز می گردد و از این رو به پیشگیری از آلزایمر یاری میکند.

2. خواص هویج برای تقویت چشم و بینایی

هویج سرشار از بتاکاروتن و ویتامین آ است که برای سلامت چشم و تقویت بینایی بسیار حیاتی و مفید است. مصرف هویج باعث سلامت چشم و جلوگیری از کاهش قدرت بینایی بوی ژه بیماری دژنراسیون ماکولا گردد که یکی از اصلی ترین دلایل نابینایی در بین سالمندان است. همچنین یاری به پیشگیری و تا حدی درمان شب کوری و بیماری تحلیل شبکیه چشم از دیگر خواص هویج برای چشمهاست.

3. تقویت استخوان و دندان

مصرف هویج با ویتامین k فراوانی که دارد باعث حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها میگردد و از پوکی استخوان پیشگیری می نماید. هویج همچنین حاوی فلوئور است که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مفید بوده و به حفظ مینای دندان یاری می نماید، به طوری که جویدن روزانه هویج مانند زدن مسواک به حفظ سلامت و تقویت لثه و دندانها یاری میکند. از این جهات خواص هویج برای بچه ها در حال رشد بسیار است.

4. برطرف سردی و خشکی مزاج

طبع هویج گرم و تر است و خشکی و سردی مزاج را متعادل می نماید.

5. برطرف یبوست و اسهال

هویج به دلیل دارا بودن میران زیادی فیبر برای درمان یبوست مفید است و به دلیل درا بودن پکتین برای درمان اسهال نیز از آن استفاده میگردد. به طور کلی مصرف هویج برای بهبود فعالیت دستگاه گوارش بسیار موثر است.

6. کنترل چربی و فشار خون

از خواص هویج کنترل چربی و فشار خون است و بنابراین از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بروز سکته پیشگیری میکند.

7. پاکسازی کبد با هویج

یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان نارساییهای کبدی، مصرف روزانه آب هویج است. خواص بی نظیر آب هویج برای کبد به دلیل درصد فیبر بالا، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان در هویج است.

8. خواص هویج برای پوست و مو

درمان جای زخم و لک پوست، خاصیت ضد پیری و محافظت پوست از آفتاب، درمان بعضی بیماری های پوستی، درمان ریزش مو و تحریک رشد مو نیز از خواص هویج برای سلامت پوست و مو است. همین خواص باعث ساخت صابون هویج شده است.

کامل تر بخوانید: آشنایی با خواص آب هویج برای پوست و نکات احتیاطی

9. تقویت سیستم ایمنی

قرار دادن هویج در رژیم غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان ریه را کاهش می دهد، هم چنین با کاهش کلسترول از ناراحتی های قلبی پیشگیری می نماید.

10. بهبود شرایط ریه سیگاری ها

از دیگر خواص هویج و فواید مصرف آن یاری به تخفیف صدمات ریوی ناشی از سیگار در افراد سیگاری است.

11. خواص هویج و آب هویج در بارداری

مصرف هویج سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت نموده، در رشد استخوان های جنین موثر است. همچنین هویج به دلیل ویتامین A موجود در آن خاصیت شیرافزایی دارد و بسیار توصیه می گردد. جالب است بدانید نوشیدن آب هویج در چند ماه آخر بارداری احتمال ابتلا به را کاهش می دهد.

12. کاهش درد قاعدگی و گرگرفتگی یائسگی

هویج یک ماده قابض است و دارای فیتواستروژن است که درد قاعدگی را کاهش می دهد. همچنین مصرف هویج در دوران یائسگی می تواند احساس گر گرفتگی را کاهش دهد.

13. برطرف انگل و کرم روده

تحقیقات هنوز خواص ضد انگلی هویج را بطور کامل تایید ننموده اما هویج می تواند در دفع کرم روده مؤثر باشد. از طرفی هویج خام یک ماده غذایی سرشار از فیبر است و به سالم نگهداشتن سیستم هاضمه یاری نموده و حرکات روده ای منظم را بهبود می بخشد.

بیشتر بدانید: مصرف هویج خام بهتر است یا پخته؟

مضرات هویج (توصیههای پزشکی و موارد منع مصرف)

  1. مصرف هویج می تواند به طور کاذب موجب مثبت شدن آزماش تست خون در موفوع گردد.
  2. زیاده روی در مصرف هویج (روزانه 50 تا 100 گرم) می تواند موجب زرد شدن رنگ پوست گردد.
  3. توصیه میگردد کسانی که به بیماری گوارشی مبتلا هستند، از زیاده روی در مصرف هویج خام اجتناب نمایند.
  4. از مصرف آب هویج مانده خودداری گردد، زیرا آب هویج به شدت مستعد رشد انواع میکروب ها و آلودگی ها است.
  5. ویتامین A از ویتامینهای است که مقدار زیاد آن در بدن تجمع می یابد. با توجه به بالا بودن میزان این ویتامین در هویج، زیادهروی در مصرف آن می تواند باعث بالا رفتن غیر طبیعی ویتامین A در بدن و بروز مسائل سلامتی گردد، به همین دلیل رعایت حد اعتدال لازم و لازم است.

اکنون که درباره خواص هویج فرنگی اطلاعات کامل تری به دست آوردید پیشنهاد می کنیم مقاله خواص هویج سیاه چیست؟ را نیز بخوانید و درباره این نوع هویج رنگی نیز اطلاعات کسب کنید.

برای ما بنویسید چقد از هویج در سبد غذایی روزانه خود استفاده می کنید و ترجیح می دهید این سبزیجات خوشرنگ و پر خاصیت را چگونه مصرف کنید؟ خام یا پخته مثل مربای هویج یا حتی هویج پلو؟

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1315

به "خواص هویج فرنگی؛ 13 خاصیت از تقویت چشم تا سلامتی پوست و مو" امتیاز دهید

2 کاربر به "خواص هویج فرنگی؛ 13 خاصیت از تقویت چشم تا سلامتی پوست و مو" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص هویج فرنگی؛ 13 خاصیت از تقویت چشم تا سلامتی پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید