خراسان رضوی، دومین استان کشور از لحاظ توسعه محصولات گلخانه ای است

به گزارش سفر به آنتالیا، خبرنگاران/خراسان رضوی مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 18 هزار هکتار کشت گلخانه در کشور داریم که خراسان رضوی دومین استان کشور از لحاظ توسعه محصولات گلخانه ای است.

خراسان رضوی، دومین استان کشور از لحاظ توسعه محصولات گلخانه ای است

جهت دریافت خدمات اجرای زهکشی باغچه پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

حبیب رادفر در جلسه شرایط کشت های گلخانه ای شهرستان خلیل آباد که پنجشنبه هشتم اسفندماه برگزار گردید، مطرح نمود: توسعه کشت گلخانه ای در اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی و دولت واقع شده است، به دلیل امنیت حیاتی نسل آینده کشورمان باید به سمت کشت گلخانه ای برویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 18 هزار هکتار کشت گلخانه ای در کشور داریم که خراسان رضوی دومین استان کشور از لحاظ توسعه محصولات گلخانه ای است، جهت ارز آوری و اشتغال جوانان و صرفه جویی در مصرف آب مستلزم راه اندازی مجتمع های گلخانه ای هستیم.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی بیان نمود: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها باید مجتمع گلخانه ای شهرستان خلیل آباد سریع تر به بهره برداری برسد، با توجه به عدم فعالیت و غفلت برخی از مجتمع ها مجبور به خلع آن ها شده ایم.

وی با بیان اینکه اجرای سایبان دانشی است که برای کاهش خسارت تگرگ، آفتاب سوختگی و افزایش بهره وری آب مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: تا به امروز 310 هکتار سایبان در کشور اجرا شده است. پیشنهاد می گردد که کار اجرای مجتمع گلخانه ای خلیل آباد فازبندی گردد و از درآمد اجرای فاز اول در فاز های بعدی هزینه گردد، همچنین برای سهم دولت در یارانه گلخانه ها پیگیری اجرا شده و طی هفته آینده مشکل رفع خواهد شد.

افزایش بهره وری گلخانه ها تا 90 درصد

در این جلسه معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اهمیت توسعه گلخانه و افزایش بهره وری تا 90 درصد در گلخانه ها، نباید فرصت را از دست دهیم.

غلامحسین ساربان تاکید نمود: باید هرچه سریع تر برای احیا و بهره بردای واحدهای مجتمع اقدام نمود و گرنه طبق قوانین امور اراضی با خلع روبرو خواهند شد، همچنین بعد از به بهره برداری رسیدن واحدهای گلخانه و با توجه به موقعیت مناسب شهرستان خلیل آباد، باید بازار تهران برای ارائه محصولات گلخانه ای مورد هدف قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به صرفه جویی 30 درصدی در مصرف آب در کشت گلخانه ای باید به سرعت به سمت احداث سایبان ها برویم و برای کاهش هزینه ها احداث سایبان بومی سازی گردد.

10 مجتمع گلخانه ای در دست ساخت

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این جلسه بیان نمود: در حال حاضر 10 مجتمع گلخانه ای در استان خراسان رضوی در دست ساخت است.

سیدهاشم نقیبی بیان نمود: مجتمع گلخانه ای خلیل آباد یکی از مجتمع های خوب و پیشرو در استان است، طی سال گذشته با توجه به اعتبارات موجود تعداد 7 ترانس برق خریداری شده و در امسال مبلغ 4500 میلیون ریال اعتبار مصوب شده که مبلغ 2450 میلیون ریال آن تخصیص یافته است.

وی به اعضای مجتمع گلخانه ای شهرستان خلیل آباد فرصت 6 ماهه برای بهره برداری داد و گفت: در غیر این صورت با توجه به قوانین امور اراضی و قوانین مربوط به اجاره با مشکل روبرو خواهند شد.

نقیبی همچنین آمادگی خود را برای هرگونه همکاری از قبیل تامین نهاده ها و ایجاد زنجیره فراوری به شرطی که مساحت گلخانه ها بالای 5 هکتار و محصولات یکدست و یکنواخت فراوری گردد اعلام کرد.

در ادامه محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد گفت: اولویت اول جهاد کشاورزی شهرستان توسعه محصولات گلخانه ای بوده و این شهرستان با برگزاری کلاس های آموزشی و ترویج، کشت گلخانه ای را در شهرستان نهادینه کرده است.

وی خواهان تسریع در فرایند صدور مجوزها، پرداخت تسهیلات و تخصیص یارانه دولتی طرح ها با توجه به مشکل پیش آمده در پفراینده های موجود در بانک ها شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 731

به "خراسان رضوی، دومین استان کشور از لحاظ توسعه محصولات گلخانه ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی، دومین استان کشور از لحاظ توسعه محصولات گلخانه ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید