خبرنگاران فروش 50 میلیارد تومانی طرح های فصلی کتاب؛ مرهمی بر زخم بازار نشر

به گزارش سفر به آنتالیا، تهران- خبرنگاران- پاییزه کتاب 99، با فروش حدود 20 میلیارد تومانی، فروش کلی طرح های فصلی را طی 15 دوره و از سال 94 تا به امروز به بیش از 50 میلیارد تومان رساند، رقمی که شاید التیام بخش زخم کاری بازار نشر باشد.

خبرنگاران فروش 50 میلیارد تومانی طرح های فصلی کتاب؛ مرهمی بر زخم بازار نشر

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، پاییزه کتاب 99 که از بیست و چهارم تا سی ام آذر، هم زمان با هفته کتاب برگزار گردید، حرف های تازه ای برای گفتن داشت. این رویداد فرهنگی با وجود شرایط نگران نماینده شیوع کرونا در کشور، توانست ویژگی های خود را نشان بدهد، طرحی که برای شرایط عادی طراحی شده بود، در یک موقعیت بحرانی به یاری اقتصاد نشر ایران آمد.

20 میلیارد تومان در 7 روز

فروش انتهای طرح پاییزه کتاب 99، مانند طرح تابستانه در یک قدمی 20 میلیارد تومان ایستاد، آماری که نشان می دهد با وجود همه مسائل اقتصادی و گرانی ها، باز هم مردم برای خرید کتاب هزینه می نمایند. مقایسه این دو دوره با دو دوره مشابه سال گذشته با وجود افزایش 40 درصدی قیمت کتاب، چشمگیر است و درصد فروش با احتساب تورم هم از افزایش خرید خبر می دهد.

در بهارانه کتاب، فروش کلی کتاب ها با وجود این که افزایش قیمت وجود نداشته است 11 میلیارد تومان بوده است اما ناگهان در تابستان و پاییز 99 افزایش چشمگیری در تعداد و ارزش کتاب های فروخته شده دیده می گردد.

پاییزه کتاب 98، به دلیل قطعی سراسری اینترنت در سراسر کشور با اختلال زیادی همراه بود و از این جهت قابل مقایسه نیست اما فروش کتاب در عیدانه، تابستانه و پاییزه 99 را می توان یکی از رکوردهای فروش کتاب در کشور دانست.

تعطیلی نمایشگاه کتاب و مسائلی که به دلیل شیوع کرونا برای فروش حضوری وجود دارد یکی از مهمترین عواملی بوده که فروش کتاب را افزایش داده اما باید روی این موضوع بیشتر تمرکز کرد، شاید اگر طرح های فصلی با مدیریت بهتری برگزار شوند، بتوان نمایشگاه کتاب تهران را هم به شکل حرفه ای تری در قالب یک نمایشگاه نه یک فروشگاه، برگزار کرد.

نیم میلیون نسخه کتاب، در سراسر کشور

در پاییزه کتاب حدود 459 هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است. در تابستانه که ارزش فروش ریالی آن با پاییزه تفاوت چندانی نداشت، 508 هزار نسخه کتاب به فروش رسیده که با در نظر دریافت تفاوت قیمت کتاب های فراوری شده، این کم شدن تعداد نسخه های فروخته شده، چندان بعید نیست.

اما این دو طرح از دوره های قبلی بسیار پیروز تر بودند، در طرح بهارانه کتاب 99، 304 هزار عنوان کتاب به فروخته شده است و این رقم به معنای افزایش 40 درصدی از نظر تعداد فروش نسخه های کتاب است. همزمان شدن پاییزه کتاب با دور دوم قرنطینه خانگی در شروع آذر ماه دلیل دیگری برای فروش بیشتر کتاب ها به نظر می رسد در مجموع سه طرح فصلی که در سال 99 برگزار گردیده است، یک میلیون و 271 هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است که می توان آن را دستاورد خوبی برای بازار کتاب دانست.

طرح های فصلی برای بازار نشر چه کردند؟

با در نظر دریافت فروش طرح پاییزه کتاب، که فروشی حدود 20 میلیارد تومان داشته است، گردش اقتصادی سه طرح برگزار گردیده، بیش از 50 میلیارد تومان بوده است، که این رویداد اقتصادی بیش از دو برابر و نیم از کل فروش نمایشگاه کتاب تهران به شما ر می رود.

سال گذشته که نمایشگاه کتاب برگزار گردید، فروش تابستانه و عیدانه کتاب از 12 میلیارد تومان بیشتر نشد اما سال جاری، دستاورد طرح های فصلی درباره این نکته سخن می گوید که می توان به جایگزین هایی برای نمایشگاه کتاب فکر کرد.

پاییزه کتاب با همکاری 861 کتابفروشی در سراسر کشور، برگزار گردید که این نکته هم از افزایش کتابفروشان حاضر در طرح خبر می دهد، در طرح تابستانه 773 کتابفروشی و در طرح بهارانه 685 کتابفروش حضور داشتند که همین نکته از افزایش 14 درصدی نسبت به تابستانه و 30 درصدی نسبت به بهارانه کتاب خبر می دهد. شاید کتابفروشان به این نتیجه رسیده اند که همکاری با طرح های فصلی می تواند برای فروش بیشتر و درآمدزایی به آنها یاری کند.

سال جاری در هر سه دوره، پس از تهران، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه های بعدی فروش جای دریافتد و آمار قابل توجهی را ثبت کردند.

نمایشگاه کتاب مجازی؛ آخرین طرح حمایتی کتاب 99

پس از انتها این طرح ها، آنچه در انتها سال باید چشم انتظارش باشیم، نمایشگاه مجازی کتاب است، رویدادی که به گفته ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در زمستان به وقوع می پیوندد.

باید دید آیا این نمایشگاه می تواند مرهمی بر رنج بازار کتاب باشد؟

طرح های فصلی کتاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1394، برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را شروع کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت نمایند.

در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت نام، می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند. پاییزه کتاب 99، پانزدهمین دوره از طرح های فصلی فروش کتاب، با هدف حمایت از کتابفروشان بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1369

به "خبرنگاران فروش 50 میلیارد تومانی طرح های فصلی کتاب؛ مرهمی بر زخم بازار نشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فروش 50 میلیارد تومانی طرح های فصلی کتاب؛ مرهمی بر زخم بازار نشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید