خالکوبی (تتو) بدون در نظر گرفتن مقدار، خطر ابتلا به سرطان لنفوم را تا 21 درصد افزایش می دهد

به گزارش سفر به آنتالیا، طبق یک تحقیق نو، انجام خالکوبی، صرف نظر از مقدار آن، خطر ابتلا به لنفوم را تا 21 درصد افزایش می دهد. محققان می گویند که آنها سعی نمی نمایند مردم را از حالکوبی منصرف نمایند، آنها فقط می خواهند مطمئن شوند که این روش ایمن است.

خالکوبی (تتو) بدون در نظر گرفتن مقدار، خطر ابتلا به سرطان لنفوم را تا 21 درصد افزایش می دهد

خالکوبی بسیار رایج تر از چند دهه پیش شده. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، 32 درصد از بزرگسالان ایالات متحده یک عدد خالکوبی و 22 درصد بیش از یک عدد خالکوبی دارند. اکنون حالکوبی از نظر اجتماعی مقبول تر شده، همه - از ستاره های پاپ گرفته تا سیاستمداران - ابایی از زدن آن ندارند.

اما همراه با افزایش جهانی محبوبیت خالکوبی، افزایش تا حد زیادی غیرقابل شرح در بروز لنفوم بدخیم، سرطان سیستم لنفاوی، مشاهده شده. در یک تحقیق تازه، محققان دانشگاه لوند در سوئد آنالیز نموده اند که آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد یا خیر.

کریستل نیلسن، دانشیار اپیدمیولوژی در دانشگاه لوند و سرپرست این تحقیق گفت: ما ابتدا افراد مبتلا به لنفوم را شناسایی نموده ایم. سپس این افراد با گروه کنترل هم جنس و هم سن، اما بدون لنفوم مطابقت داده شدند. شرکت کنندگان در این مطالعه به پرسشنامه ای در خصوص سبک زندگی پاسخ دادند تا تعیین گردد آیا آنها خالکوبی شده اند یا خیر.

سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی است و در برابر عفونت از بدن محافظت می نماید. دو نوع اصلی سرطان وجود دارد که سیستم لنفاوی را تحت تأثیر قرار می دهد: لنفوم غیر هوچکین (NHL) که حدود 90 درصد از کل لنفوم ها را تشکیل می دهد و لنفوم هوچکین.

حدود 40 نوع فرعی NHL وجود دارد که در سرعت رشد و توسعه آنها فرق دارد. NHL یکی از شایع ترین سرطان ها در ایالات متحده است و می تواند در هر سنی رخ دهد.

در این تحقیق 11905 نفر سوئدی آنالیز شدند که 2938 نفر از آنها بین 20 تا 60 سال به لنفوم مبتلا بودند. شیوع خالکوبی در بین موارد ابتلا 21 درصد و در گروه شاهد 18 درصد بود.

پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مرتبط، مانند سیگار کشیدن و سن، محققان متوجه شدند که خطر ابتلا به لنفوم در میان افرادی که خالکوبی شده اند، 21 درصد بیشتر بود. البه نتایج در حال حاضر احتیاج به تأیید و آنالیز بیشتر دارد.

قبل از تجزیه و تحلیل داده ها، محققان این فرضیه را مطرح نموده بودند که خالکوبی بزرگتر ممکن است به معنای افزایش خطر ابتلا به لنفوم باشد. اما در عمل اینطور نبود: ریسک سرطان، مستقل از مقدار است.

می توان حدس زد که یک خالکوبی، صرف نظر از مقدار، باعث ایجاد التهاب با درجه پایین در بدن می گردد که به نوبه خود می تواند باعث ایجاد سرطان گردد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که ذرات جوهر خالکوبی - و در واقع، نانوذرات فلزی از سوزن خالکوبی - می توانند به غدد لنفاوی بروند.

نیلسن می گوید: ما قبلاً می دانیم که وقتی جوهر خالکوبی به پوست تزریق می گردد، بدن آن را به عنوان چیزی خارجی که نباید وجود داشته باشد، در نظر می گیرد و سیستم ایمنی بدن فعال می گردد. بخش بزرگی از جوهر از پوست به غدد لنفاوی منتقل می گردد و در آنجا رسوب می نماید.

اکنون محققان آنالیز خواهند کرد که آیا ارتباطی بین خالکوبی و سایر انواع سرطان و بعلاوه بیماری های التهابی وجود دارد یا خیر.

مردم احتمالاً به خالکوبی ادامه خواهند داد و بنابراین بسیار مهم است که از ایمنی ان اطمینان حاصل گردد. برای هر فرد، خوب است بدانید که خالکوبی می تواند بر سلامتی اش تأثیر بگذارد.

این مطالعه در مجله eClinical Medicine منتشر شده.

منبع: یک پزشک
انتشار: 8 خرداد 1403 بروزرسانی: 8 خرداد 1403 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2337

به "خالکوبی (تتو) بدون در نظر گرفتن مقدار، خطر ابتلا به سرطان لنفوم را تا 21 درصد افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالکوبی (تتو) بدون در نظر گرفتن مقدار، خطر ابتلا به سرطان لنفوم را تا 21 درصد افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید