خطر سمی بودن طعم دهنده های سیگار الکتریک (ویپ)

به گزارش سفر به آنتالیا، اخیرا تحقیاتی در خصوص اثر سیگار الکتریک (ویپر) بر روی دو نوع گلبول های سفید خون انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد ترکیباتی که به عنوان طعم دهنده در این سیگار استفاده می شوند، سمی هستند که درجه سموم آنها نسبت به نوع طعم شان فرق دارد.

خطر سمی بودن طعم دهنده های سیگار الکتریک (ویپ)

با وجود اینکه بیشتر افراد معمولا برای ترک سیگار از سیگار های الکتریک استفاده می نمایند، و بعضی از قطره های قابل استفاده در این سیگار ها فاقد نیکوتین هستند، اما معین شده است که قطره و طعم دهنده های این دستگاه حاوی بسیاری از مواد شیمیایی است که تاثیرات مضر آنها هنوز در حال آنالیز است.

برای مثال، چند مطالعه و بعضی گزارش ها نشان می دهند که سیگار الکتریک ممکن است اثرات قلبی عروقی منفی داشته باشد و باعث کاهش سرعت ضربان قلب گردد.

دانشمندان در مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک آزمایشی انجام دادند که طبق آن می خواستند معین نمایند آیا سیگار الکتریکی که حاوی نیکوتین نیست از سیگار معمولی کم ضرر تر است یا خیر.

طبق این آزمایش، دانشمندان اثرات طعم دهنده این سیگار را از لحاظ سمی بودن و استرس اکسیداتیو، بر روی دو نوع سلول مونوسیت آنالیز کردند. استرس اکسیداتیو، فرآیندی است که در آن رادیکال های اکسیژن به اندازه زیادی در بدن فراوری می گردد که این امر منجر به یک سری اثرات مخرب از جمله افزایش سمی شدن و آسیب به DNA و حتی سرطان می گردد.

بعلاوه مونوسیت ها نوعی از سلول های سفید خون هستند که نقش مهم و اساسی در پاسخ ایمنی به التهاب بدن را بازی می نمایند. بنابراین نتایج مطالعات نو، کلیدی برای درک ما از رابطه بین سیگار الکترونیکی و سیستم ایمنی بدن ما است.

دارچین، وانیل و طعم های روغنی از بدترین ها هستند

طبق آزمایشات معین شد که این طعم دهنده ها و مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب و تحریب بافت سلولی شده که همه اینها با افزایش سطح استرس اکسیداتیو همراه بود. بعلاوه معین شد که ترکیب و استفاده چند طعم مختلف در دستگاه سبب افزایش سمیت سلولی می گردد و خطر آن از تنها یک طعم بسیار بیشتر است.

طبق نتیجه گیری، داده ها نشان داد که طعم دهنده های موجود در ترکیب سیگار های الکتریک می توانند باعث واکنش های التهابی در مونوسیت ها شوند و به بافت های سلولی و ریوی آسیب وارد نمایند.

بعلاوه معین شد که طعم های وانیلی، دارچین و کَره ای بیشتر از دیگر طعم ها مسموم هستند اما مخلوط چند طعم مختلف مضر تر است و بیشتر باعث سمی شدن سلول های سفید خون می شوند.

دانشمندان خاطر نشان شدند که هنوز سیگار های الکتریک به طور کامل تنظیم و تایید نشده اند و متاسفانه بعضی طعم های هوس بر انگیز و گول زننده مانند طعم آبنبات، کیک، دارچین و Mistry mix بسیاری از جوانان را به خود جذب نموده است. باید بر روی نحوه درست کردن این طعم دهنده ها نظارت کافی وجود داشته باشد و باید بر روی بطری های قطره این سیگار ها تمام ترکیبات موجود نوشته گردد که متاسفانه این کار انجام نمی گردد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2142

به "خطر سمی بودن طعم دهنده های سیگار الکتریک (ویپ)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر سمی بودن طعم دهنده های سیگار الکتریک (ویپ)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید