تغذیه کودک در هر دوره از زندگی چطور باید باشد؟

به گزارش سفر به آنتالیا، یکی از عوامل مهم و مؤثر بر رشد و نمو بچه ها ، تغذیه می باشد. رعایت نکاتی که در این مطلب آمده است، می تواند صحیح بودن تغذیه کودک شما را تضمین کند.

تغذیه کودک در هر دوره از زندگی چطور باید باشد؟

تغذیه کودک از تولد تا 4 ماهگی

هر چقدر کودک میل دارد ٬ باید شیر مادر بخورد . (حداقل 8 بار در 24 ساعت) هیچ غذا یا مایعات دیگری به او ندهید .

نحوه صحیح بغل کردن و پستان گرفتن شیرخوار :

بدن و سر کودک در امتداد هم و مقابل بدن مادر باشد ، تمام بدن شیرخوار از طریق مادر حمایت شود ، صورت شیرخوار مقابل پستان مادر باشد ، چانه به پستان چسبیده ، دهان کاملاً باز ، لب پایین به بیرون برگشته ، نوک سینه و قسمت بیشتر هاله پستان در دهان کودک باشد .

تغذیه کودک از 4 تا 6 ماهگیهرچقدر کودک میل دارد شیر مادر بخورد. (حداقل 8 بار در 24 ساعت) اگر کودک اضافه وزن نداشت دفعات شیردهی را افزایش دهید و یک تا دو بار در روز بعد از تغذیه با شیر مادر به او غذای کمکی بدهید. مهمترین معیار کفایت یا عدم کفایت شیر مادر، سِیر منحنی رشد کودک میباشد .

تغذیه کودک از 6 تا 12 ماهگیهرچقدر کودک میل دارد او را با شیر مادر تغذیه کنید و غذای کافی نیز به او بدهید. (سه بار در روز اگر شیر مادر می خورد، 5 بار در روز اگر شیر مادر نمی خورد)

برای این که بدانید چه غذایی به کودک بدهید، می توانید از راهنمای موجود در پشت کارت مراقبت کودک استفاده کنید.

در تهیه غذای کودک به نکات زیر توجه کنید:

قبل از تهیه غذا و قبل از تغذیه کودک دستان خود را با آب و صابون بشویید.

همیشه از مواد غذایی تازه و سالم برای تهیه غذای کودک استفاده کنید.

هر روز برای کودک غذای تازه درست کنید.

هر ماده غذایی نو را با یک هفته فاصله با غذاهای قبلی به غذای کودک اضافه کنید.

هر ماده غذایی را از میزان کم شروع کرده و مرور اضافه کنید.

برای مقوی کردن (افزایش کیفیت) غذای کودک؛ می توانید میزانی کره به غذا اضافه کنید.

برای مغذی کردن (افزایش کیفیت) غذای کودک ؛ می توانید میزانی گوشت، شیر، تخم مرغ، سبزیجات تازه، عصاره قلم و یا پودر جوانه غلات به غذا اضافه کنید.

به کودک با ظرف و قاشق خودش غذا بدهید.

از غذاهای نرم، متنوع، و اشتها آور و غذاهایی که کودک دوست دارد استفاده کنید.

همزمان با شروع تغذیه تکمیلی، به کودک آب سالم و بهداشتی بدهید.

مصرف بعضی مواد غذایی در بچه ها زیر یک سال ممنوع می باشد این موارد عبارتند از : توت فرنگی، گیلاس، آلبالو، کیوی، خربزه، اسفناج، سفیده تخم مرغ، شیر گاو، عسل و بادام زمینی.

تغذیه کودک از 1 تا 2 سالگی کودک را با شیر مادر تغذیه کنید و 5 بار در روز به او غذا بدهید (سه وعده غذای خانواده و دو بار میان وعده) و به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

در سال دوم زندگی شیر مادر باید بعد از مصرف غذا به کودک داده شود.

مصرف مکمل های بچه ها را هرگز از قلم نیاندازید.

قطره آهن: از خاتمه شش ماهگی تا دو سالگی (با نظر پزشک)

قطره مولتی ویتامین یا AD: از پانزده روزگی تا یک سالگی (با نظر پزشک) 1

خوراکی های ممنوع برای بچه ها زیر یک سال

مصرف نمک در نوزاداننیازی به اضافه کردن نمک به غذای کودکتان نیست، زیرا برای سلامتی او خوب نیست و همینطور برای شما هم خوب نیست و Nhs توصیه می کند، که کمتر از 1 گرم نمک در روز مصرف کنید . کمتر از 4/0 گرم سدیم و اطلاعات تغذیه ای، روی بسته بندی مواد غذایی را بررسی کنید.

اگر بخواهید عطر و طعمی را به غذای او اضافه کنید، سعی کنید بعضی گیاهان یا کره بی نمک را، به غذا بزنید حتی اگر نمک را به رژیم های کوچولوی خود اضافه نکنید، مهم است که میزان نمک سایر غذاهایی که به او می دهید را بررسی کنید به عنوان مثال، نان، 0.4-0.5 گرم نمک در هر برش، بیسکویت دایجستیو 0.2g نمک دارد.

خوردن عسل در بچه ها زیر یک سال بر روی نان تست خوشمزه است، بله، اما تا زمانی که عزیزان شما حداقل یک ساله باشند، پس عسل را از آنها دور کنید باکتری های بوتولیسم (از زنبورها به وجود می آیند) در آن وجود دارند ،که می تواند کوچولوی شما را کمی بیمار کند.

تخم مرغ در 6 ماهه اول ممنوعدر دستورالعمل های فعلی توصیه می شود، اگر شما عجله ای برای دادن تخم مرغ به کودک خود دارید، این کار را در 6 ماه اول اصلا نباید انجام دهید سپس، به دلیل خطر ابتلا به سالمونلات، تا زمانی که حداقل یک ساله نشده، به طور کامل باید پخته شده باشد. پس از آن، می توانید تخم مرغ های مختلفی را بر اساس اختیار خود به کودک بدهید سیستم ایمنی و معده آنها، با گذشت زمان قوی تر می شود.

شیر گاو به عنوان یک نوشیدنی برای نوزادبه عقیده متخصصین فرزند شما ،باید یک ساله شود تا بتواند شیر گاو را بنوشد اما بعد از 6 ماهگی هم می تواند این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود داشته باشد، پس از شش ماه اول زندگی کودک شیر گاو را به غذای او اضافه کنید به عنوان مثال، آن را به تخم مرغ آبپز یا له شده اضافه کنید. اگر نمی خواهید از شیر گاو استفاده کنید، گزینه های شیر بز، سویا و یا بدون لاکتوز را می توانید برای نوزادان امتحان کنید.

بادام زمینی برای نوزادانمشکل با دادن آجیل به کودک، خطر خفه شدن است، NHS توصیه می کند، صبر کنید تا کودکتان سنش بیش از 1 ساله شود و سپس آجیل را کامل، به او بدهید. کره بادام زمینی صاف و نرم، از 10 ماهگی قابل مصرف است اما اگر شما سابقه آلرژی به آجیل در خانواده خود دارید، لازم است که بیشتر محتاط باشید و به پزشک کودکتان بگویید.

مصرف بعضی از گوشت ها برای بچه ها زیر یک سالاین مورد برای نوزادان زیر یک سال نیست، زیرا حاوی مقادیر بالای باکتری لیستریا است که می توانند منجر به بیماری به نام لیستریوز شود ،که یک نوع مسمومیت غذایی است.

پنیر پرچرب زیرا خطر ابتلا به لیستروزیس با پنیرهای غیر پاستوریزه ،مانند بری و کامبرت وجود دارد، قبل از اولین سال تولد نوزادتان، به هیچ وجه این پنیرها را به او ندهید. حتی پس از آن، بیشتر والدین تمایل دارند، که این پنیر ها را به همه نوع خوراکی بزنند و به کودکشان بدهند، زیرا طعمش را دوست دارند.

دادن غذاهای شیرین به بچه ها زیر یک سالفقط به این دلیل که کودک شما هنوز دندان ندارد، به این معنی نیست که شکر نمیتواند مشکلاتی را برای سلامتی دهانش ایجاد کند در این مواقع، لثه ها آسیب میبینند. متخصصان توصیه میکنند تا زمانی که فرزند شما ،حداقل یک ساله بشود، هرگونه شکلات و شیرینی را از او دور کنید.

غذاهای پرچرب یا دارای ترانس غذاهای فرآوری شده ،مانند:سوسیس های ارزان، کره و گوشت چرب، برای کودک شما توصیه نمی شود آنها حاوی چربی های ناسالمی هستند، که با بیماری های قلبی مرتبط هستند و باید از آنها اجتناب کرد. 2

در نهایت لیستی از غذا های تکمیلی کودک به همراه طرز تهیه غذای کودک را آماده کرده ایم.

طرز تهیه غذای کودک : فرنی با آرد برنج

مواد لازمآرد برنج (یک قاش مرباخوری)

شیر(نصف لیوان) شکر(نصف قاشق مرباخوری)

طرز تهیهبرای تهیه فرنی ابتدا شیر (جوشیده سرد) را با آرد برنج و شکر مخلوط کرده و در حالی روی شعله ملایم است به هم بزنید تا کم کم برنج پخته و قوام بیابد.

طرز تهیه غذای کودک : حریره بادام

مواد لازمآرد برنج(یک قاشق مرباخوری)

شکر(نصف قاشق مرباخوری)

شیر(نصف لیوان)

بادام(5 عدد)

طرز تهیهابتدا بادام ها را یک ساعت در آب جوش خیس کرده و با قرار دادن لحظه ای در آب سرد شوک داده و سپس پوست آن را گرفته و پودر کنید. پودر بادام را با آرد برنج و شکر مخلوط کرده و داخل شیر (جوشیده سرد) بریزید و روی حرارت ملایم آن را هم بزنید تا به قوام بیفتد.

طرز تهیه غذای کودک : پوره سیب زمینی

مواد لازمسیب زمینی

شیر (5 قاشق غذاخوری)

کره (یک قاشق مرباخوری)

طرز تهیهابتدا سیب زمینی را شسته و با پوست، داخل آب جوش ریخته و می گذاریم که کاملاً پخته شود. سپس پوست آن را گرفته و رنده کنید. بعد سیب زمینی رنده شده را با کره مخلوط و کم کم به آن شیر اضافه کنید تا به نرمی و غلظت دلخواه برسد. سایر پوره ها مثل پوره هویج، کدو حلوایی، عدس، نخودفرنگی و لوبیا سبز نیز به همین شکل تهیه می شود.

طرز تهیه غذای کودک : سوپ

مواد لازمگوشت (یک تکه میانه خورشتی معادل 30 گرم)، (بهتر است گوشت ماهیچه گوسفند استفاده شود)

برنج (یک قاشق مرباخوری) هویج (یک عدد کوچک)

سیب زمینی (یک عدد کوچک)

طرز تهیهابتدا گوشت را می گذاریم تا کمی پخته شود. سپس هویج و برنج را اضافه کرده و مدتی بعد سیب زمینی را اضافه می کنیم. پس از پخته شدن کامل، برای بهتر شدن طعم آن می توان از چند قطره آب نارنج یا آب لیموی تازه استفاده کرد.به یاد داشته باشید که در سن یک سالگی تا خاتمه 2 سالگی شیر مادر به عنوان مکمل و تامین کننده بخشی از نیازهای تغذیه ای کودک محسوب می شود. این دوره مرحله بسیار حساسی است که اگر در مراقبت از کودک و برآورد نیازهای تغذیه ای او دقت نشود، می تواند منجر به توقف یا افت رشد و نهایتاً سوءتغذیه شیرخوار شود. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.namnak.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1900

به "تغذیه کودک در هر دوره از زندگی چطور باید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه کودک در هر دوره از زندگی چطور باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید