بزرگترین سد هخامنشی کاوش می گردد، لزوم حفاظت و نگهداری سد

به گزارش سفر به آنتالیا، حمیدرضا کرمی، سرپرست هیات کاوش سد هخامنشی بستان خانی دیدگان گفت: سد بستان خانی در دشت دیدگان شهرستان خرمبید و 30 کیلومتری شمال خاوری محوطه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفته است.

بزرگترین سد هخامنشی کاوش می گردد، لزوم حفاظت و نگهداری سد

او این سد را با بلندا تاج 21 متر، درازای 170 و پهنا 70 متر، بزرگترین سد دوران هخامنشی دانست که تا به امروز شناسایی شده است.

این باستان شناس توضیح داد: با هدف شناخت و دست یابی به چگونگی ساختار سد و روش ساخت آن و همچنین آگاهی یافتن از نقشه و طرح سازه های معماری موجود در بستر و هسته سد کاوش باستان شناسی این اثر شروع شد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی کاوش داده های ارزشمندی از بخش های گوناگون سد و ساختارهای معماری آن به دست آمده است.

سرپرست هیات باستان شناسی اضافه نمود: ساختار معماری ورودی آبراه، بستر سنگی آب پخش و تنظیم کننده میزان خروجی آب، سازه معماری شرقی و اجاق ها بخشهایی است که مورد کاوش نهاده شد و شناسایی شد.

کرمی گفت: با توجه به آسیب هایی که در گذشته به کالبد سد رسیده طرح و برنامه ای از سوی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با هدف کاوش، بازسازی، ساماندهی و معرفی تدوین شده که این کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از بخش های پژوهشی این برنامه است.

مهر نوشت، او بیان نمود: این اثر بی همتا به همراه دیگر سازه های آبی هخامنشی که شاهکار مدیریت و مهندسی آب به شمار می آید از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد تا ضمن انجام مطالعات و افزایش دانش در این زمینه، بتوانیم این مجموعه ارزشمند را حفاظت و نگهداری کنیم و زمینه بازدید علاقه مندان پژوهشگران و گردشگران را از آن فراهم آوریم.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1345

به "بزرگترین سد هخامنشی کاوش می گردد، لزوم حفاظت و نگهداری سد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین سد هخامنشی کاوش می گردد، لزوم حفاظت و نگهداری سد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید