گرداب سنگی؛ از بهترین مقاصد گردشگری خرم آباد، عکس

به گزارش سفر به آنتالیا، اگر دوست دارید طبیعت های زیبا و متنوع را از نزدیک تجربه و لمس کنید، حتما بلیط هواپیما خرم آباد را بخرید و به دل طبیعت زیبایش بزنید. یکی از جاذبه های معروف و تاریخی خرم آباد گرداب سنگی است که امروزه میان گردشگران آوازه خاصی دارد و به یکی از مهم ترین جاذبه های شهر خرم آباد تبدیل شده است.

گرداب سنگی؛ از بهترین مقاصد گردشگری خرم آباد، عکس

این گرداب سنگی از دوره ساسانیان به جا مانده و فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازدید از گرداب سنگی خرم آباد را پشت گوش نیندازید و در سفر به خرم آباد در اولین فرصت از آن بهره ببرید. زیرا که این بازدید چیزهای زیادی نظیر اطلاعات تاریخی و معماری به شما ارائه خواهد داد و این اطلاعات بسیار باارزش هستند.

تاریخچه گرداب سنگی

می دانید که از اولین روز حیات بشر آب عنصر مهم و حیاتی بوده است و گذشتگان برای ذخیره آب و ارسال آن به نقاط مختلف شهر از روش های نوآورانه زیادی استفاده می کردند. اگر به شهرهای مختلف ایران سفر کنید، آب انبارهای زیادی را خواهید دید که در گذشته مردم به وسیله آن ها آب ذخیره می کردند. گرداب سنگی در خرم آباد لرستان نیز ازجمله سازه های قدیمی است که قدمتش به دوره ساسانیان مربوط است و از آن برای ذخیره آب چشمه و انتقال آن به نقاط مختلف شهر استفاده می کردند.

در گویش لُری به گرداب سنگی گردو بردینه می گویند. این گرداب از سنگ و ساروج ساخته شده است. این سازه به شکل دایره وار همچون دیواری عظیم و سنگی دور تا دور چشمه را محاصره نموده است.

معماری گرداب سنگی

همان طور که پیش تر ذکر شد، قدمت گرداب سنگی به دوره ساسانیان مربوط است و از سنگ و ساروج برای ساخت دیواره آن استفاده شده است. این دیوار اطراف چشمه را احاطه و آب را در خود ذخیره می نموده است. در گذشته، برای انتقال آب به نقاط مختلف شهر شاپور خواست از این چشه کانال کشی هایی انجام داده بودند. قطر این سازه 18 متر، پهنای آن 3 متر و ارتفاعش 18 متر است. در قسمت شرق گرداب دریچه ای با ابعاد 90 در 160 ساخته شده تا آب به یاری یک شیء کشویی مانند مسدود شده و به سمت جوی غربی انتقال یابد.

این گرداب سنگی در گذشته موارد استفاده زیاد داشته و برای منطقه اهمیت خاصی داشته است. دره ای به نام بابا عباس در فاصله 12 کیلومتری گرداب وجود دارد که بقایایی از یک آسیاب در آن به چشم می خورد. آب این آسیاب از گرداب سنگی تأمین می گشته است. آب چشمه ای گرداب سنگی به روی آن ساخته شده از اواسط زمستان تا اواسط تابستان آب فراوانی دارد و در زمان های دیگر سال آب چشمه نسبتا کاهش می یابد.

در هر ثانیه 170 لیتر از این چشمه آب تأمین می گردد و این مقدار در فصل بهار افزایش می یابد. مصالحی که در ساخت گرداب سنگی به کار گرفته شده اند، از نوع همان مصالحی هستند که در بازسازی خرابه های شهر شاپور خواست و پل شاپوری استان لرستان استفاده شده اند. در نیمه دوم بهمن ماه آب این چشمه فصلی معمولا طغیان نموده و سطح آب داخل گرداب اوج گرفته و بالا می آید. بیشتر مواقع سرریز نیز می گردد. آب سرریز شده چشمه به وسیله جداول و کانال های سطح شهر خرم آباد به سمت رودخانه انتقال می یابد.

بهترین زمان بازدید از گرداب سنگی

فصل بهار، بهترین زمان برای سفر به خرم آباد و بازدید از گرداب سنگی است. زیرا که لطافت آب و هوا و زیبایی مناظر طبیعی در این فصل دوچندان شده و به طور خاصی جذاب جلوه می نمایند. از طرفی پرآب شدن آبشارها و چشمه ها علاوه بر بخشیدن خنکی و طراوت به محیط، صدای دلنشین و طنین اندازی به پا می نماید که بسیار شگفت انگیز و متحیر نماینده است.

می دانید که خرم آباد به سرزمین آبشارهای خروشان معروف است و قلعه ها، روستاها و طبیعت بی نظیر استان لرستان نشر گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب نموده اند. گرداب سنگی نیز در کنار تمام جاذبه های طبیعی و حیرت انگیز استان لرستان، از آن جاذبه های تاریخی باارزشی است که در خصوص سبک زندگی گذشتگان و معماری آن دور اطلاعات بسیار مفید و ارزشمندی را در اختیارتان قرار می دهد.

چگونه به گرداب سنگی برویم؟

برای بازید از گرداب سنگی در خرم آباد بایستی به شمال غرب شهر خرم آباد یعنی میان بافت قدیمی شهر بروید. این سازه تاریخی با بیش از هزار سال قدمت در نزدیکی خیابان هفده شهریور و کمی پایین تر از میدان تختی واقع شده است. گرداب سنگی در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و امروزه جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد محسوب می گردد. تمام گردشگرانی که از گرداب سنگی خرم آباد بازدید می نمایند، سبک معماری آن را تحسین نموده و از اطلاعات معماری آن بهره مند می شوند. بازدید از این گرداب تقریبا کنتر از یک ساعت طول می کشد و بازدید از آن رایگان است.

در نزدیکی گرداب سنگی چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟

قلعه فلک الافلاک: 1.4 کیلومتر

پارک صخره ای: 1.6 کیلومتر

سنگ نوشته خرم آباد: 3.2 کیلومتر

بام خرم آباد: 5.5 کیلومتر

رصدخانه کاسین: 8.3 کیلومتر

در نزدیکی گرداب سنگی چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟

هتل آزادی: 1.5 کیلومتر

هتل کارون: 1.8 کیلومتر

هتل عطر: 3 کیلومتر

هتل سالیز: 3 کیلومتر

در نزدیکی گرداب سنگی چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

رستوران یلدا: 700 متر

رستوران زعفران طلایی: 1.8 کیلومتر

رستوران شقایق: 3.4 کیلومتر

رستوران سفره ایرانی: 3.6 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1245

به "گرداب سنگی؛ از بهترین مقاصد گردشگری خرم آباد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرداب سنگی؛ از بهترین مقاصد گردشگری خرم آباد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید