بزرگترین اقتصاد آفریقا وارد رکود شد

به گزارش سفر به آنتالیا، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت نیجریه حاکی از این است که اقتصاد این کشور که بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا به شمار می آید، تحت تأثیر بحران کرونا و سقوط قیمت جهانی نفت برای دومین بار طی کمتر از 5 سال اخیر وارد رکود شده است.

بزرگترین اقتصاد آفریقا وارد رکود شد

با تور افریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

بر اساس گزارشی که اداره کل آمار نیجریه در روز شنبه 21 نوامبر (اول آذرماه) منتشر نموده است، اقتصاد این کشور پرجمعیت و نفت خیز آفریقایی در سه ماهه سوم امسال میلادی 3.6 درصد نسبت به دوره سه ماهه قبل کوچکتر شده است. پس از افت 6.1 درصدی فراوری ناخالص داخلی نیجریه در سه ماهه دوم امسال، این دومین دوره سه ماهه متوالی است که فراوری ناخالص داخلی این کشور کاهش می یابد و بدین ترتیب طبق تعاریف رسمی، نیجریه بار دیگر گرفتار یک رکود اقتصادی شده است؛ رکودی که به گفته کارشناسان صندوق بین المللی پول -که نرخ رشد اقتصادی نیجریه در سال 2020 را منفی 4.3 درصد پیش بینی نموده اند- عمیق ترین رکود اقتصادی این کشور طی 40 سال اخیر خواهد بود.

اقتصاد نیجریه در حالی یک رکود دیگر را تجربه می نماید که هنوز به طور کامل از اثرات رکودی که در سال 2015 به دلیل سقوط آزاد قیمت جهانی نفت گریبانگیرش شد، رها نشده است. یوونه مهانگو، اقتصاددان ارشد حوزه جنوب صحرای آفریقا در شرکت سرمایه گذاری رنسانس کپیتال روسیه، در مورد شرایط کنونی اقتصاد نیجریه می گوید: سطح فراوری بخش غیرنفتی اقتصاد نیجریه در سه ماهه سوم امسال 2.5 درصد افت نموده است که این رقم در مقایسه با افت 6 درصدی سطح فراوری این بخش در سه ماهه دوم امسال کاملاً امیدوارکننده است. از آنجا که بخش غیرنفتی بیش از 90 درصد اقتصاد نیجریه را تشکیل می دهد، این آمار و ارقام نشان می دهد که اقتصاد نیجریه نقطه اوج بحران را در سه ماهه دوم امسال پشت سر گذاشته است.

با این حال باید توجه داشت که اقتصاد نیجریه حتی پیش از بحران کرونا نیز دچار مسائل زیادی بوده و اکنون بحران کرونا بر شدت این مسائل افزوده است. در حال حاضر بیش از نیمی از شهروندان نیجریه ای بیکارند و یا به انجام کارهای پاره وقت با دستمزد کم مشغولند. از طرفی نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در این کشور نیز در حال افزایش است. بانک مرکزی نیجریه که دو ماه قبل به منظور یاری به تقویت فعالیت های اقتصادی در این کشور نرخ بهره پایه را به میزان 1.0 واحد درصد کاهش داد، این هفته نشست دوروزه ای را برای اتخاذ تصمیمات جدید متناسب با تحولات اخیر برگزار خواهد نمود.

چشم انداز اقتصادی نیجریه همچنان تاریک به نظر می رسد. کمبود ارز به شدت بخش خصوصی این کشور را که تقریباً کل مواد اولیه و تجهیزات مورد احتیاج خود را از خارج وارد می نماید، تحت فشار قرار داده است. فراوری نفت نیجریه نیز در سه ماهه سوم امسال میلادی روزانه 1.67 میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به فراوری روزانه 1.81 میلیون بشکه ای نفت در این کشور طی دوره مشابه سال قبل کاهش محسوسی نشان می دهد.

یواخیم مک ابانگ، تحلیلگر ارشد مؤسسه اطلاعات ژئوپلیتیکی SBM نیجریه، در این رابطه خاطرنشان می نماید: اتفاقات زیادی باید رخ دهد تا نیجریه به راستا رشد اقتصادی 2 درصد در سال که رقم نسبتاً ناچیزی محسوب می گردد، بازگردد. مثلاً مرزهای زمینی باید بازگشایی گردد، سیاست های پولی بانک مرکزی باید به گونه ای تغییر کند که امکان بازگشت اقتصاد به راستا رشد فراهم گردد و خیلی موارد دیگر.

صادرات نفت خام تقریباً 90 درصد درآمدهای ارزی نیجریه و حدود نیمی از درآمدهای دولت این کشور را تشکیل می دهد و در شرایطی که دولت نیجریه احتیاج به بودجه بیشتری برای مواجهه با بحران کرونا به وسیله صرف هزینه بیشتر در بخش سلامت و حمایت های اجتماعی دارد، کاهش فراوری و قیمت نفت مسائل را دوچندان نموده است. شرایط این روزهای اقتصاد نیجریه یادآور خاطرات تلخ سال 2016 است؛ زمانی که منتقدان می گفتند دولت محمدو بوهاری با اصرار بر سیاست هایی همچون ارز چند نرخی به رکود اقتصادی ناشی از سقوط قیمت نفت دامن زده است.

البته این بار بانک مرکزی نیجریه اقداماتی را در راستای تک نرخی کردن ارز در این کشور شروع نموده و اخیراً نرخ برابری نایرا (پول ملی نیجریه) در برابر ارزهای معتبر را به میزان 20 درصد کاهش داده است. کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از مدت ها قبل چنین اقدامی را به بانک مرکزی نیجریه توصیه نموده بودند.

دولت نیجریه نیز بحران اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا را غنیمت شمرده است تا گام هایی را در راستای فعال سازی بعضی اصلاحات اقتصادی ضروری را که برای سال های مسکوت مانده بودند و به عقیده کارشناسان اقتصادی برای دستیابی به یک رشد اقتصادی پایدار ضروری هستند، بار دیگر فعال کند. از جمله این گام های مثبت می توان به کلید زدن اصلاحات فوری در صنعت نفت، کاهش یارانه های سوخت که سالانه میلیاردها دلار بار اقتصادی به دولت تحمیل می کرد، افزایش اقتصادیات بر ارزش افزوده و افزایش تعرفه برق که می تواند بخش انرژی نیجریه را از حالت غیراقتصادی خارج کند، اشاره نمود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1299

به "بزرگترین اقتصاد آفریقا وارد رکود شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین اقتصاد آفریقا وارد رکود شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید