افزایش حقوق قطره چکانی کارگران ، فاصله فجیع کارگران با سبد معیشتی (تور ارزان قطر)

به گزارش سفر به آنتالیا، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر شاخص نقطه به نقطه را در خصوص تورم در نظر بگیریم، باید تورم 40 تا 47 درصدی تعریف شده در بودجه را در آینده ببینیم. حال با این تورم چطور افزایش حقوق 20 درصدی مطرح می گردد؟ قطعا از عواقب آن مطلع نیستند.

افزایش حقوق قطره چکانی کارگران ، فاصله فجیع کارگران با سبد معیشتی (تور ارزان قطر)

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرآنلاین، مقدار افزایش حقوق کارگران مهم ترین دغدغه در ماه های پایانی سال است. حقوقی که سال ها است تورم اجازه قد علم کردن به آن نمی دهد. دولتمردان معتقدند افزایش حقوق و رشد نقدینگی تورم زا است.

به همین بهانه، ولی اسماعیلی؛ نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به احتمال افزایش 20 درصدی حقوق کارگران در سال آینده اشاره نمود و تاکید نمود سعی دولت بر این است که مقدار افزایش حقوق کارگران با تورم سال آینده مطابقت داشته باشد. بر همین اساس با حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره چالش مهم مقدار حقوق کارگری به مصاحبه نشسته ایم که در ادامه می خوانیم.

کم کاری مجلس در نظارت بر اجرای قوانین

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در طرح سوالاتی به کم کاری مجلس اشاره نمود و گفت: در حوزه قرارداد های موقت کار، آیا مجلس از منظر یک مجموعه نظارت بر حسن بهتر قوانین، ورود نموده است که چرا می بایستی میلیون ها کارگر با قرارداد سفید امضاء، قرارداد یک ماهه و یا 3 ماهه در اشتغال استمراری قرارداد ببندند؟

آیا مجلس ورود نموده است که چرا ما با داشتن بیش از 13 تا 14 هزار واحدی که بالای 35 نفر پرسنل دارند و مشمول فصل ششم قانون کار می شوند، فاقد تشکل و شورای اسلامی کار هستند؟ در حوزه دستمزد مجلس باید سوال کند که چرا ماده 41 قانون کار مبتنی بر سبد معیشت اجرا نمی گردد؟ این نشان می دهد مجلس به تکالیف خود در حوزه نظارت عمل ننموده است.

خلاء قدرت در جامعه کارگری

صادقی گفت: حوزه مجلس نظارتی است، اول تصویب قانون، نظارت بر حسن اجرای قانون و بعد هم استمتاع مجریان در اولویت است. ما امروز یک خلاء قدرت در جامعه کارگری در مجلس را، با گوشت و پوست احساس می کنیم. این خلاء قدرت هم ناشی از قهر کردن جامعه کارگری با صندوق است.

قهرش باعث شد که فراکسیون کارگری قدرتمندی را که به رهبری علیرضا محجوب شکل گرفته بود، امروز در مجلس نداشته باشیم و این خلاء باعث گردد که نائب رئیس مجلس به این صورت در رابطه با حوزه روابط کار، ماده 41 قانون کار، بند یک و 2 اظهار نظر کند. اظهار نظری که اگر هم دلسوزانه باشد، کاملا غیر کارشناسانه و مخرب است.

تورم 40 تا 47 درصدی در سال آینده

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: کسی که بودجه سال آینده را در مجلس خوانده باشد، سقف این بودجه بیش از 40 درصد افزایش پیدا نموده است. آیا این را قبول دارید که افزایش بودجه، تورم زاست؟ بودجه 1402 را وقتی تورم زا و افزایشی تشخیص می دهید، وقتی به عنوان نماینده مجلس، افزایش سقف بودجه را ملاک تورم می زنید، این چه معنایی خواهد داشت؟ معنای آن این است که تورم 40 تا 47 درصدی از یک طرف و بخشی هم از سمت مالیات ها یعنی در مجموع 57 درصد تورم را در کف بازار لمس خواهیم کرد.

وی گفت: اگر شاخص نقطه به نقطه را در خصوص تورم در نظر بگیریم، باید تورم 40 تا 47 درصدی تعریف شده در بودجه را در آینده ببینیم. حالا چگونه برای این تورم 47 درصدی که خودشان نیز اذعان دارند، در اثر بودجه خودنمایی خواهد نمود، فقط 20 درصد را برای افزایش حقوق مطرح می نمایند؟ یا واقعا چیزی در خصوص عواقب این تصمیم نمی دانند و یا اینکه بنده در خصوص هدف شان چیزی نمی دانم!

رشد 57 درصدی حقوق بدون قدرت خرید بی فایده است

صادقی یادآور شد: افزایش حقوق اعمال شده در امسال مگر چه رقمی به حقوق کارگران افزود؟ فقط چیزی حدود یک میلیون و پانصد به حقوق کارگران اضافه شد. مگر این رقم پاسخگو تورم می توانست باشد؟ یعنی در مقابل آن سخنرانی 45 دقیقه رئیس جمهور محترم که آتشی بود بر خرمن دارایی طبقه میانه جامعه و طبقه فقیر، این یک میلیون و 500 هزار تومان چقدر توان حفظ قدرت خرید را داشت؟

اگر این ها آدم های سیاستمداری بودند و علم سیاست را می دانستند، می فهمیدند اقتصاد یعنی چه. می دانستند که تورم عامل افزایش دستمزد است نه دستمزد عامل افزایش تورم.

سبد معیشتی 24 میلیون تومانی فاجعه است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مطرح کرد: اخیرا در محاسبه ای به وسیله یک مدرس اقتصاد، سبد معیشتی 24 میلیون تومان براورد شده است. مبلغی که قبل از این گفته می شد 18 میلیون تومان است. سرانه سبد معیشتی سرانه برای یک خانواده 3.3 نفری، سرانه نزدیک به 8 میلیون تومان در ماه محاسبه شده است.

این فاجعه ای که درحال رخ دادن است نشان می دهد که این افراد عالم در علوم سیاسی نیستند. چون علم سیاست، علم کشور داری است. کسی که سیاست ورز است می داند، اگر تصمیمی منجر به کاهش پایه پولی گردد، این اتفاق باعث بیچارگی کشور خواهد شد.

اگر تصمیم غلطی گرفته گردد و در پی آن خلق پول پرقدرتی تحت عنوان یارانه اتفاق بی افتد، آتشی است در خرمن زندگی طبقه میانه و مسئله ای هم از طبقه ضعیف حل نخواهد نمود. بلافاصله تورم چهار برابر آن مبلغ رشد خواهد نمود و قدرت پول خلق شده را دوباره به نقطه صفر خواهد رساند.

منبع: فرارو
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2225

به "افزایش حقوق قطره چکانی کارگران ، فاصله فجیع کارگران با سبد معیشتی (تور ارزان قطر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش حقوق قطره چکانی کارگران ، فاصله فجیع کارگران با سبد معیشتی (تور ارزان قطر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید