آلرژی نسبت به سوسک

به گزارش سفر به آنتالیا، آلرژی یا حساسیت به دلیل انواع مختلفی از مواد حساسیت زا ایجاد می گردد. اما آیا می دانستید که یک سوسک می تواند دلیل بالقوه یک واکنش آلرژیک باشد؟ من مطمئن هستم، بسیاری از شما از این واقعیت بی اطلاع هستید. مقاله ذیل را

آلرژی نسبت به سوسک

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آلرژی یا حساسیت به علت انواع مختلفی از مواد حساسیت زا ایجاد می گردد. اما آیا می دانستید که یک سوسک می تواند علت بالقوه یک واکنش آلرژیک باشد؟ من مطمئن هستم، بسیاری از شما از این واقعیت بی اطلاع هستید. مقاله ذیل را بخوانید تا در خصوص آلرژی به سوسک و تحت کنترل در آوردن آن اطلاعاتی کسب کنید.

سوسک ها معمول ترین آفت ها یا مزاحم هایی هستند که در خانه هایمان پیدا می شوند. ظاهر شدن حتی یکی از آنها می تواند موجب وحشت ما گردد! اینها یکی از آن مهمانان ناخوانده در خانه هایمان هستند که ما را سر جایمان میخکوب می نمایند. مهم نیست که چقدر سعی می کنیم از دست این موجودات خزنده خلاص شویم، آنها به نحوی راه خود را به برگشت به خانه پیدا می نمایند. سوسک ها خانه های ما را جهت رشد انتخاب می نمایند به این علت که تمام مواد مورد احتیاج جهت بقا مانند مواد غذایی، رطوبت، آب و دمای مطلوب به راحتی در دسترس شان است. اما پُر شدن خانه هایمان از سوسک برای سلامتی مان خوب نیست، به این علت که می تواند عامل بالقوه برای مسمومیت غذایی و واکنش های آلرژیک باشد. آلرژی نسبت به سوسک در بسیاری از افراد به علت حساسیت آنها نسبت به آلرژن سوسک ایجاد می گردد، اما بسیاری از ما ندانسته آن را مربوط به یک علت معمولاً شناخته شده مانند گرد و غبار، گرده، و غیره نسبت می دهیم. افزایش آگاهی در خصوص این آلرژی در شناسایی سریع و درمان آن یاری خواهد نمود.

آلرژی

سوسک در شرایط مطلوب به سرعت تکثیر می یابد. به همین علت است که سوسکی که به تنهایی وارد خانه مان شده، در مدت زمان بسیار کوتاه با سرعت تکثیر شده و چندین سوسک را بوجود می آورد. این آفات خانگی پوست اندازی کرده و آنها را برجای می گذارند و بعلاوه بزاق دهان، ترشحات، مواد زائد، تخم، و غیره را فراوری کرده که بتدریج پوسیده و تجزیه می شوند و آلرژن های قوی را ایجاد می نمایند. بقایای خشک شده از اجساد آنها می توانند به قطعات کوچک تبدیل شده و به راحتی می توانند در هوای اطراف به حالت معلق باقی بمانند. کارهای معمول خانگی مانند جارو کردن و فعالیت های دیگر می تواند مواد حساسیت زا را در تمام نقاط پراکنده سازد. مقدار آلرژن یا ماده حساسیت زا می تواند از 200-10 میکرون (هر میکرون یک هزارم میلی متر است) متغیر باشد. این در واقع پروتئین موجود در آلرژن است که مسئول آغاز واکنش ایمنی بدن است.

پاسخ ایمنی

بسیاری از افراد تحت تأثیر آلرژن سوسک قرار نمی گیرند، اما بعضی از ما ممکن است نسبت به آن حساسیت نشان دهیم. هنگامی که فردی که نسبت به این آلرژن حساسیت دارد در تماس با آن قرار می گیرد، بدن او آن را به اسم یک ماده مضر ناخواسته در نظر گرفته و آغاز به فراوری آنتی بادی هایی جهت مقابله با آن می نماید. ایمونوگلوبولین E (IgE) آنتی بادی ویژه ای است که در برابر ماده آلرژی زا فراوری می گردد. این آنتی بادی ها به ماست سلولهای (mast cells) موجود در بینی متصل شده و مرتبه بعدی که این آلرژن وارد بدن شد، واکنش آلرژیک فراوری می نمایند. IgE به آلرژن متصل شده و موجب آزاد شدن هیستامین می گردد که علائم مرتبط را ایجاد می نماید.

علائم

علائم آلرژی سوسک عبارتند از:

خارش و آبریزش بینی

خارش گلو

گرفتگی بینی

سرفه کردن

عطسه

جوش

رینیت آلرژیک (ورم غشاء مخاطی بینی)

آزردگی چشم و آمدن آب از آن

بدتر شدن علائم بیماران مبتلا به آسم

روش های تشخیصی

از یک فرد با علائم آلرژیک همراه با تست دیگر آلرژن ها، آزمایش آلرژی به سوسک گرفته می گردد. در آزمایش یا تست پوستی، پوست با آلرژن های سوسک خراش داده می گردد و بروز واکنش حساسیتی در آن مورد آنالیز قرار می گیرد. در صورتی که فرد نسبت به آن آلرژی داشته باشد، پوست او قرمز، متورم و یک چرخه قرمز خارش دار ایجاد می گردد. مقدار این چرخ یا دایره با شدت آلرژی تطابق دارد. جدای از این، یک آزمایش IgE جهت تأیید این آلرژی در فرد انجام می گردد. با این حال، این آزمایش از دقت کمتری نسبت به تست پوستی برخوردار بوده و در افرادی که دارای مسائل پوستی ایجاد نماینده واکنش های مشابه هستند انجام می گردد.

گزینه های درمانی

حساسیت به سوسک می تواند به وسیله کنترل آفات مناسب در خانه مانند استفاده منظم از اسپری حشره کش و دیگر درمان های کنترل آفات تحت کنترل درآید. تکنیکهای مناسب تمیز کردن می تواند به جلوگیری از تکثیر سوسک یاری کرده، در نتیجه اندازه مواد حساسیت زا در خانه را کاهش دهد. افرادی که دچار واکنش های آلرژیک شده اند، جهت فرونشاندن علائم به آن داروهایی تجویز می گردد. ایمونوتراپی آلرژیک هم در بعضی از موارد برای درمان بیماری های مرتبط استفاده می گردد.

شناسایی آلرژن در درمان هر نوع آلرژی بسیار مهم است. امکان وجود آلرژی نسبت به سوسک را نبایستی کوچک شمرد و در صورتی که فردی علائم ممکنه را از خود بروز می دهد، بایستی آزمایشاتی بر روی او انجام گردد. کمترین کوشش جهت خلاص شدن از شر آنها می تواند با امتحان دارو و درمانهای خانگی جهت کنترل سوسک انجام گردد. کوششی ناچیز از جانب ما می تواند احتمال بروز این آلرژی را کاهش داده و از دردسرهایی که سوسکها در خانه ایجاد می نمایند، جلوگیری کند.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1853

به "آلرژی نسبت به سوسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی نسبت به سوسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید