شروع بازسازی سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری

به گزارش سفر به آنتالیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور گفت: با تخصیص اعتباری معادل چهار میلیارد ریال، پروژه بازسازی سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری شروع شد.

شروع بازسازی سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

ایلنا: محمداسماعیل اعتمادی (رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی نیشابور) با اشاره به این که سنگ های بدنه آرامگاه خیام طی سال های 1338 تا 1341 شمسی احداث شده است، اضافه نمود: سنگ های بدنه و پایه های مقبره آرامگاه بر اثر مرور زمان، نزولات جوی، تغییرات دمایی و آب و هوایی دچار فرسودگی، فرسایش، و ترک خوردگی و رانش شده که پس از آنالیز، مطالعه و آسیب شناسی نسبت به تعمیر آن ها اقدام شده است.

او اظهار کرد: ابراهیم رفعتی کلات از پیشکسوتان و هنرمندان چیره دست بازسازی تزئینات ابنیه تاریخی به همراه گروهی دیگر از کارشناسان و بازسازیگران، این پروژه را انجام خواهد داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی نیشابور با اشاره به این که در ساخت این بنا از آهن، بتن، سنگ و کاشی استفاده شده است، یادآور شد: آرامگاه خیام توسط شادروان هوشنگ سیحون، آرشیتکت نامی ایران طراحی و توسط شرکت کا. ژ.ت در سال 1338 احداث شده و در اردیبهشت 1341 مورد بهره برداری قرارگرفته است.

مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه خیام یکی از مهم ترین مراکز توریستی استان خراسان رضوی و کشور به شمار می رود.

این مجموعه در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر نیشابور قرارگرفته، هرسال بیش از یک و نیم میلیون نفر توریست داخلی و حدود 20 هزار نفر توریست خارجی از این مجموعه بازدید می نمایند به پاس بزرگداشت این دانشمند، فیلسوف، منجم، ریاضیدان و شاعر ایرانی، روز 28 اردیبهشت ماه در تقویم فرهنگی ایران به نام روز ملی خیام نام گذاری شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1328

به "شروع بازسازی سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع بازسازی سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید