5 مورد از زیباترین کلیساهای ایران

به گزارش سفر به آنتالیا، در ایران به خاطر پیشینه تاریخی و مهاجرت اقوام ارمنی بسیاری به این سرزمین کلیساهای زیادی نیز وجود دارد. می توان گفت بسیاری از کلیساهای ایران از زمان حکومت اشکانیان تا کنون پابرجا هستند.

5 مورد از زیباترین کلیساهای ایران

کلیساهای ایران با قدمت تاریخی بلند خود و معماری و فضای منحصربه فردی که دارند از نظر بسیاری از جزء زیباترین کلیساهای جهان هستند. خبرنگارانمگ در این مقاله به معرفی چند مورد از زیباترین کلیساهای ایران پرداخته است.

زیباترین کلیساهای ایران

ایران کشوری است با تاریخ غنی از نظر فرهنگ و هنر که دارای معابد تاریخی و مکان های مذهبی به خصوص کلیساهای بسیاری است. کلیساهای ایران از نظر معماری، هنری و تاریخی بسیار مجذوب کننده هستند و بعضی از آنها به عنوان جاذبه های گردشگری مهم داخلی و بین المللی شناخته می شوند. در ادامه، چند کلیسای زیبا در ایران را ذکر خواهیم کرد.

کلیسای وانک اصفهان

بدون شک یکی از باشکوه ترین کلیساهای ایران که با قدمت تاریخی و معماری زیبا و شگفت انگیز خود، دل هر بیننده ای را می نوازد، کلیسای وانک اصفهان است. قدمت این کلیسا به دوره حکومت صفویه و زمان شاه عباس برمی گردد. این کلیسای زیبا در منطقه جلفای اصفهان واقع شده است و معنای نام آن یعنی وانک، در زبان ارمنی صومعه است.

عمده معروفیت این کلیسا به خاطر نقاشی های باشکوه آن است. نقاشی هایی که روی تمامی دیوارها، طاق نماها، طوق گنبد، داخل گنبد و تمامی زوایای کلیسا با رنگ روغن کشیده شده است.

کلیسای سنت استپانوس مقدس

در بین کلیساهای ایران دومین کلیسایی که از حیث تاریخ و زیبایی و قدمت دارای اهمیت خاصی است، کلیسای سنت استپانوس مقدس است. قدمت این کلیسا به قرن نهم میلادی برمی گردد؛ اما در طی قرن های گذشته چندین بار در اثر زلزله تخریب شده است. در دوران صفوی این کلیسا را بر اساس معماری اولیه خود دوباره بازسازی کردند و از آن موقع تا کنون کلیسای سنت استپانوس مقدس پابرجاست.

قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس

یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان در شمال غربی ایران و در منطقه چالدران واقع شده است. این کلیسا محل دفن یکی از حواریون حضرت مسیح و سان دخت، دختر پادشاه ارمنستان است. قسمت شرقی این کلیسا با سنگ های سیاه ساخته شده است به همین علت به آن قره کلیسا یعنی کلیسای سیاه می گویند. سقف محراب کلیسا نیز با سنگ های مرمر سیاه و سفید به شکل فوق العاده ای تزیین شده است.

کلیسای سرکیس مقدس

در خیابان کریم خان زند تهران یک کلیسای زیبا و استثنایی وجود دارد که سال ساخت آن به 1349شمسی برمی گردد. این کلیسا در حال حاضر محل خلیقه گری ارامنه ایران است. محراب کلیسا به صورت نیم دایره است و مطابق با سنت کلیساهای ارمنیان در سمت شرقی بنا نهاده شده است. کف آن نیز بالاتر از کف صحن کلیسا و دارای سه نورگیر است. نمای کاملا سفید این کلیسا از هر سمتی که به آن نگاه کنید دلربا و چشم نواز است.

کلیسای زور زور

در بین کلیساهای ایران نام کلیسای زور زور شاید اندکی عجیب به نظر برسد؛ اما قطعا این کلیسا یکی از زیباترین کلیساهای ایران است. قدمت این کلیسا به قرن دهم میلادی برمی گردد؛ اما رونق آن از قرن چهاردهم میلادی آغاز شد. در قرن چهاردهم میلادی کلیسای زور زور به محل ترویج باورهای مسیحی در شمال غربی ایران تبدیل شده بود. در سال در سال 2008 این کلیسا به همراه قره کلیسا و کلیسای سنت استپانوس در فهرست میراث جهانی یونسکو نهاده شد.

قدیمی ترین کلیسای جهان

در بین کلیساهای جهان کلیساهای ایران جایگاه خاص و ویژه ای دارند. می توان در فهرست کلیساهای ایران نام قدیمی ترین کلیسای جهان را دید. به باور بسیاری از مردم جهان قره کلیسا قدیمی ترین و اولین کلیسای جهان است که بر روی مقبره طادی مقدس و بیش از سه هزار و پانصد نفر از پیروان دین مسیحیت در زمان اشکانیان در چالدران ساخته شده است. در ایران کلیساهای بسیاری وجود دارد که در بین آن ها حدود 600 کلیسا قدمتی باستانی دارند.

معروف ترین کلیساهای ایران

کلیسای وانک اصفهان با دیوارنگاری های مجذوب کننده و با شکوهش به عنوان معروف ترین کلیسای ایران شناخته می گردد.

سخن آخر

کلیساهای ایران در بین کلیساهای جهان از یک ویژگی منحصربه فردی برخوردارند که آن ها را نسبت سایر کلیساهای جهان متمایز می نماید. علت اصلی این تمایز خودنمایی معماری ایرانی بر پیشانی کلیساها است. درست است که در بسیاری از کلیساهای ایران ردپای معماری قرون وسطی و حتی معماری گوتیک را می توان دید؛ اما نمی توان منکر شکوه و درخشش معماری ایرانی در ساخت بنای این کلیساها بود.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 تیر 1402 بروزرسانی: 28 تیر 1402 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2300

به "5 مورد از زیباترین کلیساهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مورد از زیباترین کلیساهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید