گلکسی S23 FE در برابر گلکسی A54؛ کدام مدل بهتر است؟

به گزارش سفر به آنتالیا، در حال حاضر (آذر 1402)، گلکسی S23 FE در بازار ایران حدود 10 میلیون تومان گران تر از گلکسی A54 است. هر دو گوشی از نظر ظاهری تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و ضمناً هر دو مدل به شدت پرطرفدار هستند. با توجه به این موارد و البته اختلاف قیمت بسیار زیاد، خرید کدام مدل منطقی تر است؟ در ادامه از زوایای مختلف هر دو گوشی را با هم مقایسه می کنیم تا ببینیم کدام مدل با توجه به قیمت و ویژگی های مختلف، حرف بیشتری برای گفتن دارد.

گلکسی S23 FE در برابر گلکسی A54؛ کدام مدل بهتر است؟

طراحی

همانطور که گفتیم، این دو گوشی عملا از نظر طراحی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و حتی از نظر سایز و وزن هم مشابه یکدیگر هستند. به همین دلیل هر دو گوشی ضدآب هستند، در پنل پشتی و جلویی از گوریلا گلس 5 استفاده می نمایند و حتی دارای فریم مات هستند. البته طبیعتا جنس بدنه گلکسی S23 FE بهتر است زیرا از فریم آلومینیومی بهره می برند ولی فریم A54 پلاستیکی است. بعلاوه مدل S23 FE دارای گواهی IP68 است ولی برای A54 گواهی IP67 دریافت شده. این یعنی گوشی S23 FE می تواند تا عمق 1.5 متری آب برود ولی A54 تا عمق 1 متری در برابر نفوذ آب مقاومت می نماید.

بنابراین از نظر ظاهری، هیچکدام رجحان مهمی نسبت به دیگری ندارد و مگر اینکه داشتن فریم فلزی اهمیت زیادی برای شما داشته باشد، هر دو مدل می توانند به یک مقدار خریدار را راضی نگه دارند.

نمایشگر

سامسونگ برای نمایشگر گلکسی S23 FE از نام Dynamic AMOLED 2X استفاده نموده و برای نمایشگر A54 از نام Super AMOLED استفاده شده. ولی با وجود نام های متفاوت، عملا بین این دو نمایشگر هیچ تفاوت معناداری دیده نمی گردد. هر دو پنل دارای مقدار 6.4 اینچ هستند و رزولوشن 1080 در 2340 را ارائه می دهند. هر دو پنل از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی می نمایند و دارای حفره کوچک برای دوربین سلفی هستند.

ضمناً حتی در زمینه حداکثر روشنایی هم تفاوتی با هم ندارند. طبق آنالیز های اجرا شده، حداکثر روشنایی در حالت اتوماتیک به 980 نیت می رسد و در حالت دستی با حداکثر روشنایی حدود 450 نیت روبرو می شوید. در این میان خبری از رفرش ریت متغیر نیست و فقط می توانید بین 60 و 120 هرتز دست به انتخاب بزنید.

عمر باتری

گلکسی A54 با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی عرضه شده و گلکسی S23 FE دارای باتری 4500 میلی آمپر ساعتی است. در آنالیز های صورت گرفته گلکسی A54 عملکرد بهتری از خود ارائه می دهد و مثلا در تست سایت GSMArena، گلکسی A54 به طور میانگین عمر باتری 11:15 ساعته را ثبت نموده و گوشی گلکسی S23 FE عمر باتری 9:45 ساعته را نشان داده است.

سرعت شارژ

این دو گوشی از سرعت شارژ 25 وات پشتیبانی می نمایند و البته هر دو هم بدون شارژر راهی بازار شده اند. با وجود تفاوت در ظرفیت باتری، تفاوت خیلی زیادی در زمان شارژ شدن باتری دیده نمی گردد. به طور معین، شارژ کامل باتری A54 دقیقا 63 دقیقه طول می کشد و برای شارژ کامل باتری S23 FE باید 70 دقیقه منتظر بمانید. اگر هم قابلیت های شارژ بی سیم و شارژ بی سیم معکوس اهمیت زیادی برای شما دارد، باید بگوییم که این دو معینه فقط در گلکسی S23 FE قرار گرفته است.

اسپیکر

این دو گوشی در لبه پایینی دارای یک اسپیکر هستند و برای کانال دوم صدا، اسپیکر مکالمه را مورد استفاده قرار می دهند. از نظر بلندی صدا، گلکسی S23 FE عملکرد بهتری دارد. از نظر کیفیت صدا تفاوت بین آن ها کمتر است ولی در این زمینه هم مدل S23 FE نسبتا کیفیت بالاتری دارد.

عملکرد

گلکسی S23 FE با دو تراشه اگزینوس 2200 و اسنپدراگون 8 نسل 1 عرضه شده که در بازار ایران، این گوشی از اگزینوس 2200 بهره می برد. در طرف مقابل گلکسی A54 مجهز به تراشه اگزینوس 1380 است.

اگزینوس 2200 یک تراشه پرچم دار 4 نانومتری محسوب می گردد ولی اگزینوس 1380 یک مدل میان رده 5 نانومتری است. بر اساس بنچمارک های صورت گرفته، پردازنده موجود در اگزینوس 2200 حدود 40 درصد سرعت بیشتری دارد و از سوی دیگر پردازنده گرافیکی آن می تواند تا 3 برابر عملکرد بهتری ارائه کند.

با وجود اینکه گلکسی S23 FE توان سخت افزاری بسیار بیشتری دارد، ولی وقتی که برای مدت طولانی تحت فشار زیادی قرار می گیرد، عملکرد چیپست با افت قابل توجهی روبرو می گردد ولی A54 چنین مسئله ای ندارد. ولی در هر صورت برای گیمینگ، گوشی گلکسی S23 FE به طور محسوسی عملکرد بهتری در اختیار شما قرار می دهد.

دوربین

بدون شک مهم ترین مزیت گلکسی S23 FE نسبت به A54، دوربین های آن است و به همین دلیل به طور مفصل به مقایسه این دوربین ها می پردازیم. گلکسی S23 FE با دوربین اصلی می تواند ویدیو های 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه ضبط کند و دوربین سلفی آن قادر به ضبط ویدیو های 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه است. اما گلکسی A54 در برترین حالت می تواند فقط ویدیو های 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کند.

دوربین اصلی هر دو گوشی 50 مگاپیکسلی است که البته سنسورهای یکسانی استفاده نشده و بعلاوه باید به بهره گیری هر دو از اولترا واید 12 مگاپیکسلی هم اشاره کنیم. در پنل پشتی گلکسی S23 FE دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری تعبیه شده ولی A54 دارای دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی است. برای ثبت عکس های سلفی با S23 FE می توانید از دوربین 10 مگاپیکسلی بهره ببرید و با استفاده از دوربین سلفی گلکسی A54 برای این کار قادر به بهره گیری از سنسور 32 مگاپیکسلی هستید.

دوربین اصلی هر دو گوشی عکس های خیلی خوبی ثبت می نمایند اما در این بین دوربین S23 FE مزایای محسوسی دارد. به عنوان مثال عکس های ثبت شده با دوربین این گوشی جزئیات بیشتری دارند و در کل متعادل تر هستند. در این بین، دوربین گلکسی A54 مواردی مانند چمن ها و شاخ و برگ درختان را بیش از حد شارپ و شفاف می نماید. با وجود اینکه این دو گوشی از نظر دقت رنگی تفاوت دارند، اما هر دو رنگ ها را کمی غلیظ تر از حالت معمول ثبت می نمایند. اما به طور کلی، گلکسی S23 FE عکس های طبیعی تری در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه می توانید عکس های ثبت شده با دوربین اصلی، اولترا واید، تله فوتو و سلفی گلکسی S23 FE را مشاهده کنید.

همین موضوع برای دوربین های اولترا واید هم صدق می نماید. با وجود اینکه گلکسی S23 FE در این زمینه جزئیات بیشتری ارائه می دهد، اما اختلاف بین آن ها در خصوص دوربین اولترا واید کمتر است. بعلاوه زاویه دید هم بسیار گسترده است و عکس ها دچار اعوجاج نمی شوند. طبیعتا به لطف وجود دوربین تله فوتو در گوشی FE، عکس های زوم بهتری می تواند ثبت کند. گلکسی A54 زوم دیجیتال 2 برابری را ارائه می دهد که اگرچه این عکس ها هم کیفیت بدی ندارند، ولی به علت نرم افزاری بودن زوم، عکس های ارائه شده کمی مصنوعی می شوند. در ادامه با عکس های ثبت شده با دوربین اصلی، اولترا واید، زوم 2 برابر و سلفی گلکسی A54 روبرو هستید.

در گلکسی S23 FE خبری از دوربین ماکرو نیست و دوربین ماکرو A54 هم در این زمینه عملکرد خوبی دارد و در حد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی می تواند مفید و کاربردی باشد.

با وجود اینکه رزولوشن دوربین سلفی گلکسی A54 بسیار بیشتر از رقیب خود است، ولی S23 FE در این زمینه هم جزئیات بیشتری ثبت می نماید و در کل سوژه بهتر نشان داده می گردد. اپ دوربین سامسونگ، از قابلیت Auto Night Mode پشتیبانی می نماید که در محیط های کم نور برای عکاسی در حالت شب، به طور اتوماتیک فعال می گردد. معمولا در این حالت، 1 ثانیه زمان کمتری برای ثبت عکس نسبت به حالت شب معمولی در نظر گرفته می گردد ولی نتیجه نهایی تفاوت چندانی با حالت شب معمولی ندارد. در ادامه می توانید عکس های ثبت شده با دوربین های گلکسی S23 FE را ببینید.

در محیط های کم نور هم دوربین اصلی گلکسی S23 FE عکس های بهتری در اختیار شما قرار می دهد. این عکس ها جزئیات نسبتا بیشتری دارند، دارای نویز کمتری هستند و غلظت رنگ ها هم واقعی تر است. همین موضوع برای دوربین اولترا واید هم صدق می نماید. برای آنالیز عملکرد دوربین های A54 در شب، می توانید به سه عکس زیر نگاهی بیندازید.

حالا باید به سراغ کیفیت فیلمبرداری برویم. در کمال تعجب، در طول روز دوربین اصلی A54 جزئیات نسبتا بهتری را ارائه می دهد و حتی همین موضوع برای دوربین اولترا واید هم تکرار می گردد که البته این دوربین کمی ویدیو ها را بیش از حد شارپ می نماید. اما از نظر گستره دینامیکی و غلظت رنگ در شب، گلکسی S23 FE بهتر برای فیلمبرداری عمل می نماید.

گلکسی S23 FE در برابر A54؛ کدام را بخریم؟

همانطور که می بینید، این دو گوشی شباهت های زیادی به یکدیگر دارند و در عین حال بسیار متفاوت هستند. گلکسی A54 با توجه به قیمتی که در بازار ایران دارد (حدود 14 میلیون تومان در آذر 1402) یکی از مجذوب کننده ترین مدل های میان رده محسوب می گردد که نمی توانیم به هیچ ضعف مهمی در این گوشی اشاره کنیم.

در طرف مقابل گلکسی S23 FE در حال حاضر با قیمت حدود 24 میلیون تومان (آذر 1402) فروخته می گردد و تا حد زیادی یک گوشی پرچم دار محسوب می گردد. این گوشی فریم بهتری دارد، دارای گواهی IP68 است، از قابلیت DeX پشتیبانی می نماید و در کل می تواند کیفیت عکس های بهتری در اختیار شما قرار دهد. با این حال عمر باتری آن میانه است و چیپست این گوشی تحت فشار زیاد و طولانی با افت عملکرد روبرو می گردد.

بنابراین اگر روی هم رفته یک میان رده خوش قیمت همه فن حریف می خواهید، پس طبیعتا A54 انتخاب منطقی تری برای شما است اما اگر همین ویژگی های مجذوب کننده گلکسی S23 FE توجه شما را جلب نموده و می خواهید از یک گوشی در حد پرچم دار بهره ببرید، پس به سراغ آن بروید.

گلکسی A54 را خریداری کنید اگر در پی این ویژگی ها هستید:

  • عمر باتری بهتر
  • دوربین ماکرو
  • قیمت پایین تر

گلکسی S23 FE را خریداری کنید اگر در پی این ویژگی ها هستید:

  • کیفیت ساخت بهتر
  • پشتیبانی از قابلیت DeX
  • اسپیکرهای باکیفیت تر
  • دوربین زوم و دوربین سلفی بهتر
  • چیپست سریع تر

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 آذر 1402 بروزرسانی: 4 آذر 1402 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2328

به "گلکسی S23 FE در برابر گلکسی A54؛ کدام مدل بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S23 FE در برابر گلکسی A54؛ کدام مدل بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید