گزارش گلوبال تایمز درباره اهمیت رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران

به گزارش سفر به آنتالیا، یک روزنامه چینی با مطرح کردن نظرات مقامات نظامی چینی و تحلیل گران مسائل نظامی به اهمیت برگزاری رزمایش دریایی مشترک چین، روسیه و ایران پرداخت.

گزارش گلوبال تایمز درباره اهمیت رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران

به گزارش ایسنا، روزنامه گلوبال تایمز چین در این باره نوشت: رسانه ها روز سه شنبه با استناد به اطلاعیه دفتر اطلاع رسانی ناوگروه دریایی اقیانوس آرام (پاسیفیک) روسیه و بدون اعلام زمان مشخصی، گزارش دادند که ایران، روسیه و چین قرار است یک رزمایش دریایی مشترک برگزار نمایند.

این اولین باری نیست که این سه کشور رزمایش های مشترک برگزار می نمایند. نیروی دریای چین در سال 2019، با همکاری ایران و روسیه به منظور تعمیق همکاری میان نیرو های دریای سه کشور، یک رزمایش چهار روزه در دریای عمان انجام داد. به گفته مقامات نظامی چینی، رزمایشی که قرار است برگزار گردد، دربردارنده حسن نیت چین و نشانگر توان آن برای حفظ صلح جهانی و امنیت دریانوردی است.

سونگ ژونگپینگ، یک تحلیل گر سیاسی-نظامی چینی در تبادل نظر با گلوبال تایمز در این باره اعلام کرد: این سه کشور باید همکاری در زمینه های نوین امنیتی را بالا ببرند، به ویژه در حوزه امنیت دریانوردی، چون در حال حاضر، بعضی کشور ها در دریا مزاحمت ایجاد می نمایند که نقض آشکار قوانین بین المللی است.

برای ایران، روسیه و چین تامین امنیت کشتیرانی بین المللی حائز اهمیت است. بیشتر تجارت بین المللی روسیه با کشتی انجام می گردد. ایران هم برای صادرات نفتش به کشتیرانی متکی ست. واردات نفت و گاز و تجارت خارجی چین هم به همین شکل است.

به گفته او، تامین امنیت کشتیرانی حفاظت از امنیت مالی این سه کشور است و بنابراین، این که ببینیم ایران، روسیه و چین به وسیله نیرو های دریایی شان با یکدیگر همکاری نمایند، به ویژه در زمینه اقدامات مشترکشان علیه هژمونی منطقه ای و دزدان دریایی، امری عادی است.

وقتی خبر رزمایش دریایی مشترک این سه کشور در سال 2019 اعلام شد، بعضی از رسانه های آمریکایی گفتند این رزمایش از سوی سه مورد از بزرگ ترین رقبای آمریکا انجام می گردد.

همکاری میان ایران، روسیه و چین بر مبنای منافع دوجانبه و روابط برد-برد است تا تشکیل یک اتحاد و مشارکت در تقابل. به طور مثال، کارشناسان می گویند، ایران می تواند اندازه زیاد نفت مورد احتیاج چین را تامین کند و امیدوار است بتواند توان مالی اش را با صادرات انرژی افزایش دهد.

روز گذشته خبرگزاری تاس به نقل از دفتر اطلاع رسانی ناوگان دریایی منطقه اقیانوس آرام روسیه گزارش داد که ایران، روسیه و چین قرار است یک رزمایش دریایی مشترک برگزار نمایند، اما به زمان برگزاری این رزمایش اشاره ای نشده است.

طبق اعلام دفتر اطلاع رسانی ناوگروه دریایی اقیانوس آرام (پاسیفیک)، این ناوگروه متشکل از رزم ناو موشک انداز ناخیموف واریاگ، ناو بزرگ آدمیرال تریبوتس و کشتی بزرگ بوریس بوتوکا هم اکنون در بندر چابهار، واقع در جنوب ایران لنگر انداخته است. بعلاوه هیئت رسمی نیروی دریایی روسیه قرار است در یک کنفرانس در بندر چابهار به منظور برنامه ریزی برای رزمایش دریایی مشترک میان ناو های ایران، روسیه و چین شرکت کند.

تاس بعلاوه گزارش داد، ناوگروه دریایی اقیانوس آرام چند روز پیش از شروع سال 2022 بندر ولادی وستوک را برای شروع ماموریت خود ترک کرد و در جریان این ماموریت قرار است در چندین رزمایش دریایی شرکت کند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1991

به "گزارش گلوبال تایمز درباره اهمیت رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش گلوبال تایمز درباره اهمیت رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید