کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران

به گزارش سفر به آنتالیا، در جهانی پیرامون ما و در هر منطقه ای از جهان که زندگی می کنیم شاهد کافه های زیادی هستیم ، یه نگاهی به شهر خودتان بیندازید؛ خواهید دید که چه تعداد کافه در سطح خیابان ها و در داخل کوچه ها وجود دارد و روز به روز هم دارند زیاد می شوند. شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که قهوه خانه ای که فقط 2 متر دارد و کوچک ترین کافه جهان لقب گرفته است در همین نزدیکی ها در تهران خودمان دریکی از دالان های بازار تهران قراردارد.

کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران

کافه ای به میزان 2 متر

بازار بزرگ تهران که در منطقه مملو از جمعیت 15 خرداد واقع شده است در بیشتر روز های سال پر از رفت و آمد مردم و کاسب هایی می باشد که با چرخ دستی ها مشغول کار هستند و همهمه و سر و صدای مردمی را می شنوی که دراین بازار تردد دارند و به گذران زندگی و کسب روزی حلال می پردازند. در این بازار هتل های معروف مثل هتل فردوسی و هتل مارلیک جا خوش نموده اند. وقتی وارد بازار شدید بعد از گذشتن از چند دالان به کوچک ترین کافه جهان قدم خواهی گذاشت.

کافه حاج علی درویش که در کنار مسجد حاج عبدالله واقع شده است و سال تاسیس این قهوه خانه طبق آنچه که در سردرش نوشته به سال 1297 باز می گردد، حدود 100 سالی می گردد که در این کافه چای دبش و لب سوز به مردم داده شده است. در طول این مدت مردمان زادی چا به این جهان گذاشته و بار سفر را بسته اند و رفته اند اما همچنان این کافه به حیات خود ادامه می دهد.

اگر چه مساحت کم آن که 2 متر می باشد و این قضیه شاید باعث گردد که به سختی بتوان در آن چای خورد اما رسم چای خانه داری و قهوه خانه داری که نسل به نسل در خانواده درویش چرخیده و در لیست میراث ناملموس ایران این قهوه خانه ثبت شده است.

امروزه با اینکه هر بازاری چای مورد احتیاج خود را در مغازه و حجره خود درست می نماید و حتی چرخ دستی هایی که در بازار چای می فروشند و حتی مساحت کم قهوه خانه هیچ کدام از این ها تاثیری در کم شدن مشتری های چای خانه حاج علی درویش نداشته و امروزه حتی گردشگران خارجی از سراسر جهان در این قهوه خانه می آیند و حتی شده یک استکان چای در قهوه خانه حاج علی درویش می خورند.

حاج محمد حسن شمشیری اولین کسی بود که این قهوه خانه را سر پا کرد و حاج علی درویش بعد از او به اداره چای خانه پرداخت ، این چای خانه قسمتی از زمینش به وسیله حاج علی درویش فروخته شد و تنها دو متر را باقی گذاشت. اوایل حاج علی فکر می کرد قهوه خانه داری در این مساحت کم کار اشتباهی است اما بعد ها دید همین کوچکی فضای مغازه باعث شهرتش شد. حاج علی درویش تازمانی که زمین گیر نشده بود یعنی تا هفت سال پیش این کافه را اداره می کرد، اما بعد پسرش کاظم مبهوتیان جای پدر را در این قهوه خانه گرفت و در حال حاضر عهده دار اداره این کافه می باشد

کافه حاج علی درویش

کاظم مبهوتیان در این چای خانه که بخار سماور آن تا سقف می رود و ساعت قدیمی و رادیو باعث شده که مغازه جذابیت خاصی داشته باشد، پشت پیشخوان قرار می گیرد و در حالی که ظرف های دمنوش و انواع چای در پشت سر او قرار گرفته اند.

حاج کاظم که اخلاق بسیار خوبی دارد و با روی خوش از مشتریانش پذیرایی می نماید در خصوص خواص پزشکی هر نوشیدنی با آنها صحبت می نماید جالب است بدانید که در اینجا قوانین خاصی حاکم است .

مثلا روی کاغذی نوشته است که در مواقعی که سرما خورده اید اطلاع بدهید یا نوع ورنگ استکان چای را هنگام سفارش معین نمایید. اگر دیابتی هستید بگویید که با کشمش از شما پذیرایی گردد.

جالب ترین چیز در این کافه قیمت کافه می باشد که معمولا 2000 تومان است اما برای بعضی از 100 تومان تا 1500 تومان هم می رسد. روی همان کاغذ نوشته شده است که قیمت با توجه به توان مالی افراد است ولی کیفیت و میزان چای برای همه یکسان می باشد

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2216

به "کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید