چگونه برای پذیرایی از مهمان های شب یلدا آماده شویم؟

به گزارش سفر به آنتالیا، مهمان داری و رعایت آداب درست میزبانی برای ما ایرانی ها بسیار مهم است و حساسیت های خاصی در خصوص آن وجود دارد. شب یلدا نزدیک است و در این شب، بسیاری از ما به میهمانی می رویم یا برایمان مهمان خواهد آمد. حتی ممکن است مهمانانی از شهرستان داشته باشیم که قرار است چند روزی را در خانه ما بگذرانند. در این مطلب از خبرنگاران مگ، به شما یاری خواهیم کرد تا برترین پذیرایی را از مهمانانتان داشته باشید.

چگونه برای پذیرایی از مهمان های شب یلدا آماده شویم؟

اصول پذیرایی در شب یلدا

مراسم شب یلدا یکی از نمادهای فرهنگی ایرانیان است. در این شب، کوچکترهای فامیل به دیدن بزرگترها رفته و شب را در کنار آن ها می گذرانند. برای آنکه شب یلدا را در کنار عزیزانتان خاطره انگیز کنید، نکات زیر را رعایت کنید.

دعوت رسمی برای مهمانی شب یلدا

اگر قرار است میزبان باشید، روز و مکان میهمانی را به طور دقیق به میهمانتان اعلام کنید. مثلا فقط نگویید شب یلدا تشریف بیاورید، حتما بگویید: سه شنبه شب که شب یلدا است، از ساعت 7 منتظرتان هستیم.

تم میهمانی در شب یلدا

اگر تم خاصی را برای مهمانی در نظر دارید، به مهمانان اعلام کنید. مثلا بگویید: تم شب یلدای ما انار است، لطفا سعی کنید با لباس های قرمز تشریف بیاورید.

  • از به کار بردن واژه های کلی مثل تم یلدایی خودداری کنید، چرا که باعث سردرگمی مهمانان خواهد شد.

خوش بو کردن فضا

با قرار دادن گل های طبیعی تازه و خوش عطر یا روشن کردن شمع های معطر می توانید فضای خانه را خوش بو نموده و حس بی نظیری را به مهمان القا کنید.

برنامه ریزی

یک فهرست دقیق از نام و تعداد مهمانان را آماده نموده و خانه خود را قبل از آمدن مهمان ها آماده کنید. مثلا اگر مهمانانی دارید که نمی توانند روی زمین بنشینند، حتما تعداد جایگاه ها را چک کنید و اگر تعداد جایگاه ها کم بود، چند جایگاه تهیه کنید.

غذای بچه ها

اگر تعداد بچه ها زیاد است، می توانید یک میز یا سفره مخصوص بچه ها حاضر کنید. دقت کنید که بچه های کوچک تر باید با پدر یا مادر خود غذا بخورند، بنابراین مقدار میز یا سفره را در نظر بگیرید.

  • بعلاوه اگر نگران کثیف شدن میز یا فرش خود هستید، می توانید در قسمتی که بچه ها حضور دارند از زیرسفره بهره ببرید.

رومیزی

رومیزی باید تقریبا به مقدار ی 31 سانتی متر از هر طرف میز آویزان باشد، این عدد استاندارد مقدار رومیزی است. برای صرف غذا، می توانید رومیزی را جمع نموده و یک سفره روی میز بیاندازید.

  • دقت کنید که با سرانجام صرف غذا، سفره را جمع نموده و دوباره رومیزی را روی میز بیاندازید.

ظرف و ظروف

بهتر است از ظروفی بهره ببرید که برای همه مهمانان یکسان باشد. اگر ظرف کافی به تعداد ندارید، می توانید اجاره کنید.

  • سعی کنید در خرید سرویس های غذایی تازه، طرحی را انتخاب کنید که به سرویس قدیمی شما نزدیک باشد. در این صورت، اگر مهمانان شما از تعداد سرویس غذاخوری شما بیشتر بود، می توانید از هر دو سرویس بهره ببرید.

گلدان گل روی میز

بهتر است در وسط میز یا سفره، یک گلدان گل میانه بگذارید. اما دقت کنید که این گل، عطر تندی نداشته باشد؛ چرا که عطر تند گل با بوی غذا قاطی شده و بوی بدی را ایجاد خواهد نمود.

تزیین غذا

تزیین زیبای غذا، جلوه باشکوهی به میز شما خواهد بخشید. مهم نیست که چند نوع غذا یا دسر درست نموده اید، کافی است با زعفران، زرشک، انواع خلال ها و… غذاها را تزیین کنید.

ظرف میوه

ظرف میوه را از چند ساعت قبل بچینید و روی میز قرار دهید. برای تزیین میوه ها می توانید از برگ و گل طبیعی بهره ببرید.

  • برای سرو انار، حتما آن را دانه دانه کنید.
  • اگر میوه ای دارید که تازه است و مهمان با آن آشنایی ندارد، خودتان آن را پوست گرفته و به مهمان تعارف کنید.
  • میوه های مانده و پلاسیده را به مهمان تعارف نکنید.

بهتر است که از هر نوع میوه یک عدد در بشقاب میوه خوری گذاشته و به هر مهمان یک بشقاب بدهید.

صرفه جویی در خرید میوه شب یلدا

شما می توانید سالاد میوه درست کنید. با این کار، احتیاج نیست که میوه را به تعداد مهمانان تهیه کنید. از طرف دیگر، این نوع پذیرایی بسیار کم هزینه است و برای مهمانان نیز خوردن آن راحت تر است.

درست کردن سالاد میوه بسیار راحت است. کافی است میوه های مختلف را پوست کنده و تکه تکه کنید و روی آن آب کمپوت (مثلا آب کمپوت آناناس) بریزید.

نوشیدنی مناسب برای شب یلدا

در شب های سرد پاییزی (مخصوصا در شب یلدا)، نوشیدن چای و انواع دمنوش به شدت پیشنهاد می گردد. برای بهتر شدن عطر چای، می توانید کمی هل یا زعفران به چای اضافه کنید.

اگر دمنوش خاصی را برای مهمان سرو می کنید، حتما به مهمان توضیح دهید که چه موادی را به کار برده اید، چرا که ممکن است بعضی از دمنوش ها برای مهمانان مضر بوده یا حساسیت زا باشند.

از یاد نبرید که فنجان ها را با سینی تعارف کنید. بعلاوه بهتر است کمی کشمش، قند، خرما یا نبات را روی میز پذیرایی قرار داده و به مهمانان تعارف کنید. کنار قهوه حتما آب سرو کنید.

تنقلات شب یلدا

حتی الامکان از خوراکی ها و تنقلاتی در مهمانی شب یلدا بهره ببرید که کالری و حجم بالایی نداشته باشند، چرا که باعث سیری شکم و بی میلی برای خوردن شام خواهند شد.

خوشرویی میزبان

همه ما از میزبانی که اخمو باشد یا حوصله نداشته باشید بدمان می آید. میزبان باید خوشرو باشد تا مهمانان نیز گرم شده و سر صحبت را باز نمایند.

اگر بعضی مهمانان دیر رسیدند، آن ها را مواخذه نکنید و ترشرویی نشان ندهید. حتی بهتر است دلیل تاخیر را نپرسید و حتما با روی باز و لب خندان از آنان استقبال کنید.

شیطنت بچه ها

این انتظار را از بچه ها نداشته باشید که تمام ساعات مهمانی را یک گوشه بنشینند و تکان نخورند. برترین کار، محافظت از وسایل قبل از آسیب رسیدن به آن ها است. اگر قرار است بچه ها در مهمانی حضور داشته باشند، تمام وسایلی که گران و شکستنی هستند را جمع نموده و در یک اتاق یا کمد دربسته قرار دهید.

  • اگر مهمان یا بچه هاشان چیزی را شکستند، موضوع را بزرگ ننموده و به سرعت بی نظمی ها را مرتب کنید.

راهنمایی نماینده صحبت ها باشید

بهتر است شما (میزبان) بازنماینده صحبت باشید. با دقت و علاقه به صحبت های مهمانان گوش دهید و اگر در خصوص بیماری یا مرگ صحبت شد، موضوع صحبت را عوض کنید. مهمانی برای داشتن اوقات خوش است و نباید با صحبت کردن در این موارد، کام خود یا دیگران را تلخ کنیم.

اگر مهمانان چند دسته ای دارید که علایق متضادی دارند، جلوی آغاز صحبت های قومی، مذهبی یا سیاسی را گرفته و سریعا موضوع را تغییر دهید. اگر دوباره آغاز به صحبت کردند، از آغاز نماینده صحبت بخواهید که بیاید و به شما یاری کند. با این بهانه، او را از جمع بیرون کشیده و به او بگویید که از این شوخی ها نکند.

پذیرایی از مهمانان ناخوانده

فرهنگ ما ایرانی ها، مهمان داری است. اگر شما در یک کشور خارجی به مهمانی دعوت شوید و مهمان سرزده ای برای میزبان بیاید، شاید میزبان به او اجازه ی ورود ندهد. اما ما ایرانی ها، همه مهمانان را عزیز می دانیم و کسی را بیرون نمی کنیم. بنابراین اگر کسی سرزده به خانه شما وارد شد، در صورتی که شرایط دارید، بزرگوارانه از او استقبال کنید و او را به جمع مهمانی راهنمایی کنید.

تفاوت نگذارید

با همه مهمانان به یک مقدار گرم بگیرید و پذیرایی را به یک صورت انجام دهید. اگر مهمانان غریبه دارید، همان اول آنان را به یکدیگر معرفی نموده و علایق مشترک بین آن ها پیدا کنید تا در زمانی که شما پیششان حضور ندارید نیز، با هم صحبت نمایند.

مهمانان را برای مدت طولانی تنها نگذارید

اصل مهمانی، با هم بودن است. اگر می توانید شستن ظرف ها را به موقع دیگر بسپارید و یا از بقیه مهمانان یاری بگیرید.

  • کارهایتان را از قبل انجام دهید تا فرصت کافی برای در جمع بودن را داشته باشید.

سرگرمی برای مهمانان

برای آنکه همه مهمانان سرگرم باشند، علاوه بر شعرخوانی و سنت های دیگر شب یلدا، مسابقه و بازی های مجذوب کنندهی در نظر بگیرید که همه مهمانان در آن شرکت نمایند. مشاعره، پانتومیم یا بازی مافیا از جمله کارهایی است که به شدت برای مهمانانتان سرگرم نماینده خواهد بود.

مهمانان چند روزه

گاهی مهمانانی دارید که یک یا چند روز در خانه شما می مانند. این سبک از مهمان داری آداب و قواعد خاص خودش را دارد. اگر تجربه این کار را ندارید یا در گذشته از عهده این کار بر نیامده اید، توصیه می کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

مقدار شناخت از مهمان

گاهی دوستان یا خانواده نزدیک به خانه شما می آیند. در این صورت شما آن ها را خوب می شناسید و مسئله ای از این بابت نخواهید داشت. اما اگر شناختی از مهمانتان ندارید، بهتر است با او صحبت کنید تا از او شناخت پیدا نموده و حساسیت های او را بدانید. باید با او صحبت نموده و حساسیت های خود را نیز برای او توضیح دهید. مثلا اگر مهمانتان تغذیه خاصی دارد یا شما غذاهای خاصی طبخ می کنید، حتما با او صحبت نموده و نظر او را جویا شوید.

برنامه از پیش مشخص شده داشته باشید

شما باید کارهای روزمره خود را برنامه ریزی کنید. آشپزی، بردن بچه ها به مدرسه، تمیز کردن خانه، خرید و … از جمله کارهایی هستند که حتی اگر مهمان داشته باشید هم باید انجام دهید. بنابراین برای این کارها برنامه ریزی کنید تا وقت کم نیاورید.

باید برای حضور مهمانتان برنامه داشته باشید. مثلا بدانید که چند روز قرار است بماند و آیا در این مدت، شام و نهار هم خانه شما خواهد بود یا خیر. بعلاوه سرگرمیات و علایق او را بدانید تا مدیریت اوضاع دستتان باشد و بتوانید اوضاع خوبی را با هم سپری کنید.

یک هدیه ورود بدهید

پیشنهاد می گردد در اتاق مهمان، یک هدیه قرار دهید. این هدیه می تواند یک گلدان گل، پخش موسیقی یا حتی یک نوشته ساده روی تخت باشد.

برنامه غذایی را از قبل برنامه ریزی کنید

برای روزهایی که مهمان دارید، جدول غذایی تهیه نموده و مواد غذایی آن را تهیه کنید. اگر قرار است که مهمان شما دو روز در خانه شما بماند، وعده های صبحانه، نهار و شام را مشخص نموده و مواد اولیه این وعده ها را از قبل تهیه کنید.

  • اگر مدت ماندن مهمان شما بیش از انتظارتان طولانی شد یا شما وقت کافی برای آشپزی ندارید، می توانید غذا را از بیرون تهیه کنید.
  • اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا وعده های غذایی را سر ساعت مشخص می خورید، به مهمانتان هم اطلاع داده و از او بخواهید تا با شما همکاری کند.

همکاری اعضای خانواده را جلب کنید

آمدن مهمان می تواند به برنامه های روتین زندگی شما آسیب بزند، پس قرار نیست که همه کارها را به تنهایی انجام دهید. با اعضای خانه صحبت کنید و برای انجام کارهای خانه، از آن ها یاری بگیرید. تمیز کردن خانه را به دیگر اعضای خانه بسپارید تا برای کارهای شخصی خودتان وقت کم نیاورید.

  • در صورتی که با مهمانتان صمیمی هستید، از او بخواهید تا در کارهای منزل به شما یاری کند. اما بعضی افراد این کار را بی ادبی می دانند، بنابراین قبل از آن که این پیشنهاد را بدهید، حتما از اطرافیان پرس و جو کنید.

اگر مهمانتان خواست تا به شما در انجام کارهای خانه یاری رساند، با روی باز قبول نموده و او را در انجام این کارها شریک سازید تا احساس راحتی کند. یک تیم تشکیل داده و از همه برای انجام کارهای خانه یاری بگیرید.

اگر مهمان هستید

بهتر است خود مهمان در انجام کارهای خانه به میزبان یاری کند یا حتی برای یک یا چند وعده، مواد غذایی را خریداری کند. مثلا شما می توانید خانه را جارو زده یا ظرف ها را بشورید. البته بهتر است از قبل با میزبان صحبت نموده و از او اجازه بگیرید.

برنامه منعطف داشته باشید

لطفا به هیچ وجه سعی نکنید که برای هر ثانیه از روز برنامه داشته باشید! کمی وقت آزاد برای خود و مهمانتان در نظر بگربد تا هرگونه که دوست داشتید سپری گردد.

زمانی برای بازی کردن در نظر بگیرید

تا به حال دقت نموده اید که بچه ها چه ذوقی دارند تا اسباب بازی تازهشان را به شما نشان دهند و یا فیلم موردعلاقه شان را دیدن نمایند؟ اگر مهمان دارید، در خصوص علایقش بپرسید و برنامه خود را طوری بچینید تا خواسته های او را نیز جای دهید. انجام کارهایی که مورد علاقه مهمانتان است، برترین کار برای نشان دادن علاقه تان به مهمان است.

اتاق مهمان را آماده کنید

بهتر است یک اتاق را به مهمانتان اختصاص دهید تا او با خیال راحت وسایل خود را در آن گذاشته و احساس راحتی کند.

مهمانتان را بیرون ببرید

مطمئنا مهمانتان از خانه نشستن خسته و کسل خواهد شد. بنابراین با او به گردش و سرگرمی بروید. پارک، سینما، موزه یا حتی پیاده روی در خیابان برای مهمانتان مجذوب کننده خواهد بود.

اطراف خانه را مهمان نشان دهید و او را با وسایل نقلیه یا نشانی ها آشنا کنید. اگر باید سرکار بروید، به او بگویید که چطور می تواند در شهر گشت و گذاری کند.

اگر مهمان هستید

انتظار نداشته باشید که میزبان تمام برنامه های خود را کنسل کند تا شما را به گردش و سرگرمی ببرد. خودتان آدرس ها و خیابان ها را یاد گرفته و به گردش بروید.

شادی را در خارج از خانه پبدا کنید

اگر قرار است با مهمانتان به بیرون از خانه بروید، حتما از او بخواهید تا نظرش را به شما بگوید. در حقیقت، برنامه بیرون رفتن از خانه را با یاری مهمان بچینید. پیک نیک های دسته جمعی، برف بازی، کافه های شیک و … از برترین برنامه ها برای داشتن یک روز خوب است.

ملافه های تمیز در اختیار مهمان قرار دهید

رخت خواب و جای خواب مهمان باید تمیز باشد. ملافه های تمیز و امکانات رفاهی مناسب برای مهمانتان در نظر بگیرید تا اوقات خوشی را پشت سر بگذارید.

اگر مهمان هستید

اگر مهمان هستید و ملافه ها یا تخت خواب میزبان را کثیف کردید، با احترام او را در جریان گذاشته و قبل از رفتن ملافه یا تشک را به خشکشویی بدهید.

دمای اتاق مهمان را تنظیم کنید

دمای اتاق باید برای مهمان خوشایند باشد، از او بپرسید که گرمایی است یا سرمایی. اگر اهل تعارف بود و جواب نداد، برایش پتو یا ملافه اضافی بگذارید که اگر سردش شد استفاده کند.

درباره تنظیم کولر و تهویه سرمایشی هم برایشان توضیح دهید تا اگر گرمشان شد، خودشان بتوانند دست به کار شوند.

اتو یا لباسشویی را در اختیار مهمان بگذارید

حتما با مهمان صحبت کنید و وسایلی مانند اتو یا ماشین لباسشویی را در اختیارشان بگذارید. مکانی را برای آویزان کردن لباس ها هم در نظر بگیرید تا با خیال راحت لباس هایشان را شسته و پهن نمایند تا خشک گردد.

حمام و سرویس های بهداشتی را تمیز کنید

بهتر است قبل از ورود مهمان، سرویس های بهداشتی را با مواد شوینده خوش بو تمیز نموده و حتما یک اسپری خوش بونماینده را داخل سرویس قرار دهید.

لوازم بهداشتی مانند شامپو و صابون را در اختیار مهمانان قرار دهید. اگر دوست ندارید که کسی از شامپوی شما استفاده کند، آن را از جلوی چشمان مهمان برداشته و یک شامپوی دیگر در حمام قرار دهید.

صبحانه مهمان را حاضر کنید

مهمانی که شب را در منزل شما بگذراند، حتما صبحانه هم پیش شما خواهد بود. بنابراین مقدمات صبحانه را فراهم نموده و در یخچال آماده بگذارید. اگر زودتر از او از خانه خارج می شوید، یادداشتی برایش بگذارید و توضیح دهید که همه چیز را در یخچال فراهم نموده اید.

تعارف در حد معقول داشته باشید

تعارف بیش از حد را کنار بگذارید، به این معنی که نه خودتان را اذیت کنید و نه مهمانتان را. مثلا اگر دوست ندارید کسی با کفش در منزلتان رفت و آمد کند، حتما این موضوع را مطرح نموده و خود را عذاب ندهید.

سخن آخر

از قدیم گفته اند که کارها را طوری انجام دهید که نه سیخ بسوزد و نه کباب! بنابراین اگر در شب یلدا مهمان دارید و قرار است مهمان شما چند روزی را در خانه شما بگذراند، کارها را طوری به پیش ببرید که هم شما لذت ببرید و هم مهمانتان.

تعارف را کنار گذاشته و در خصوص حساسیت های خود با مهمان صحبت کنید، از مهمان هم بخواهید تا حساسیت های خود را برای شما توضیح دهد. تنها در این صورت، به یک بازی برد-برد خواهید رسید.

منبع: the spruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1976

به "چگونه برای پذیرایی از مهمان های شب یلدا آماده شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برای پذیرایی از مهمان های شب یلدا آماده شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید