هشدار شورای شهر درباره فروریزش های متعدد در تهران

به گزارش سفر به آنتالیا، نایب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره فروریزش های متعدد در سطح شهر به ویژه مناطق قدیمی و نیز مناطقی که خاک بستر مستعد دارند، هشدار داد.

هشدار شورای شهر درباره فروریزش های متعدد در تهران

به گزارش خبرنگاران، افشین حبیب زاده در یکصد و نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری نسبت به لزوم شناسایی و نگاشت عوارض زیرسطحی و ضرورت استمرار آنها، گفت: قریب به 17 گونه تأسیسات و عوارض زیرسطحی متنوع و گوناگون در سطح شهر تهران شناسایی شده است که بسیاری از آنها فاقد نقشه و جانمایی تعیین هستند. از این رو شناسایی و مکان یابی آنها هم در ایمنی معابر شهری و هم در مطالعات اولیه و طراحی پروژه های شهری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به فروریزش های متعدد در سطح شهر به ویژه مناطق قدیمی و نیز مناطقی که خاک بستر مستعد دارند، اظهار کرد: این فروریزش ها سبب آسیب جدی به زیرساخت های شهری و مهم تر از آن آرامش روانی و امنیت شهروندان شده است. در تمامی کشورها با پایش و اسکن مستمر معابر شهری نسبت به شناسایی حفرات زیرسطحی اقدام کرده و سپس اقدامات ایمن سازی را انجام می دهند و به دلیل ماهیت دینامیکی و شکل گیری مستمر این حفرات، انجام پایش های دوره ای و با فواصل زمانی منظم لازم است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شناسایی، نگاشت و نقشه برداری فضای زیرسطحی حائز پیچیدگی های فناورانه و ماهیت چندرشته ای بوده و رفع چالش های آن مستلزم استمرار خط کاری و مطالعاتی است، ادامه داد: در صورت نیاز به برون سپاری این مسأله، شهرداری می بایست حائز دانش و توانایی علمی و فنی کافی برای تعریف، واگذاری، نظارت، ارزیابی، تست و آزمون و تحویل گیری فعالیت های واگذاری شده داشته باشد که در حال حاضر فاقد چنین توانمندی است.

حبیب زاده با اشاره به حساسیت های امنیتی و ملاحظات پدافندی عوارض و تأسیسات زیرسطحی، بر لزوم توسعه فناوری شناسایی در داخل کشور تاکید کرد و گفت: استفاده از خدمات خارجی به صلاح نیست. هرچند استفاده بهینه و مؤثر از این خدمات نیز خود، نیازمند آگاهی و اشراف به روز از توانایی ها و محدودیت های فناوری است.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: نیاز است در این حوزه مهم و استراتژیک توجه و اهتمام ویژه ای شود و علاوه بر احیای گروه مطالعات زیرسطحی در ساختار سازمان مشاور فنی و مهندسی، نسبت به تقویت و تثبیت آن و توانمندسازی آن بیش از گذشته اقدام کنند.

وی از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری خواست طرح شیوه نامه جامع شناسایی معارضین زیرسطحی در طرح های عمران شهری را تکمیل کرده و اگر لازم است با اجرای پروژه های تکمیلی نسبت به تدوین شیوه نامه جامع پایش ایمنی معابر شهری به منظور کاربست در معاونت فنی و عمرانی و سایر نهادها و زیرمجموعه های شهرداری تهران که با مسأله عوارض زیرسطحی مواجهند، اقدام کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 756

به "هشدار شورای شهر درباره فروریزش های متعدد در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار شورای شهر درباره فروریزش های متعدد در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید