نشست خبری سخنگوی سازمان انرژی اتمی شنبه در فردو

به گزارش سفر به آنتالیا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی شنبه 18 آبان در نشستی خبری در مجتمع غنی سازی فردو به تشریح آخرین اقدامات اجرا شده در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خواهد پرداخت.

نشست خبری سخنگوی سازمان انرژی اتمی شنبه در فردو

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی فردا (شنبه) 18 آبان ماه در نشستی خبری در محل تأسیسات غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) به تشریح آخرین اقدامات اجرا شده در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی می پردازد.

قرار است خبرنگاران نیز از روند اقدامات اجرا شده در این تأسیسات بازدید کنند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه 14 آبان ماه و در سرانجام فرصت 60 روزه سوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهداتشان، به سازمان انرژی اتمی دستور داد که از روز 15 آبان ماه گام چهارم را در فردو با گازدهی به سانتریفیوژها در این تأسیسات آغاز کند.

روحانی با بیان اینکه گام چهارم مثل گام های دیگر قابل بازگشت است، گفت: هر زمانی آنها به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهدات کاملاً بر می گردیم. طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ (1044) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده در دستوری به سازمان انرژی اتمی می گویم که از چهارشنبه گازدهی را در فردو آغاز کنیم. هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می کنیم.

روحانی اعلام کرد: ظرف 2 ماه آینده فرصت مذاکره داریم و اگر راه چاره درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راه چاره این است که تحریم ها برداشته شود و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پول های بانک مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی گردیم.

پس از آن نیز نامه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره گازدهی UF6 به سانتریفیوژها در فردو تحویل و در این نامه از بازرسان آژانس خواسته شد برای نظارت بر این فرآیند، در ساعت معین شده در این تاسیسات حضور یابند.

در نهایت و در راستای اجرای دستور رئیس جمهوری، عملیات انتقال گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 از سایت غنی سازی نطنز به سایت غنی سازی فردو آن هم به خاطر نزدیکی مسافت در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه 15 آبان ماه آغاز و حوالی ظهر چهارشنبه مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز به سایت شهید علیمحمدی فردو آن هم با نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی منتقل و در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو قرار گرفت.

پس از انتقال مخزن و اتصال آن به خطوط خوراک دهی و انجام موفقیت آمیز همه عملیات فنی مرتبط شامل خلأ سازی نهایی، کنترل ماشین های سانتریفیوژ و شیرها و چک کردن سیستم های کنترل و اتوماسیون و راه اندازی بخش های جمع آوری و اتمام عملیات پسیواسیون، در دقایق اولیه روز پنجشنبه عملیات گازدهی زنجیره ها و ماشین های سانتریفیوژ و جمع آوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو آغاز شد. البته آنگونه که سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این عنوان کرده بود، روز پنجشنبه از محصول نمونه گیری و آژانس این نمونه ها را می بیند و حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه به سطح 4.5 درصد می رسیم.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه 16 آبان نیز در اظهاراتی اعلام کرد: مشغول برداشت محصول اورانیوم غنی شده هستیم که به تدریج به سطح پایداری مستمر می رسد و تلقی ما این است که تا صبح شنبه برداشت مستمر دائم 4.5 درصد را خواهیم داشت.(اینجا بخوانید)

وی همچنین اعلام کرد که جمعی از خبرنگاران روز شنبه از فردو و آخرین اقدامات اجرا شده بازدید کرده و نشستی خبری نیز در این محل برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، در پی بیانیه شورای عالی امنیت ملی در 18 اردیبهشت ماه سال جاری و در یکمین سالگرد خروج آمریکا از برجام، تاکنون سه گام کاهش تعهدات در چارچوب برجام برداشته شده و ایران در گام های پیشین دیگر محدودیت های مربوط به میزان و سقف غنی سازی، میزان آب سنگین و تحقیق و توسعه را رعایت نکرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 543

به "نشست خبری سخنگوی سازمان انرژی اتمی شنبه در فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست خبری سخنگوی سازمان انرژی اتمی شنبه در فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید