مراحل ساخت ساختمان از 0 تا 100

به گزارش سفر به آنتالیا، چکیده : از مواردی که قبل از ساخت ساختمان باید به آن توجه بسیاری گردد ، مراحل ساخت آن است که ما در این مقاله از صفر تا صد مراحل ساختمان سازی را آنالیز نموده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل ساخت ساختمان از 0 تا 100

مراحل ساخت ساختمان

از مواردی که قبل از ساخت ساختمان باید به آن توجه بسیاری شود ، مراحل ساخت آن است که ما در این مقاله از صفر تا صد مراحل ساختمان سازی را آنالیز نموده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

1.زمین ساختمان

زمین ساختمان به مکانی گفته می شود که ساختمان در آن ساخته می شود و می توان گفت از مهم ترین مراحل ساختمان سازی است و شما باید در هنگام خرید زمین به مواردی همانند قیمت زمین، محله ،امکانات رفاهی ، درمانی و … توجه داشته باشید. ضمناًً توجه داشته باشید که قبل از خرید زمین استعلام حقوقی آن را بگیرید تا مشکل حقوقی نداشته باشد.

2. اخذ نقشه، پروانه ساخت و سایر مجوزهای لازم

بعد از انتخاب مناسب ترین مکان برای ساخت خانه و آنالیز دقیق شرایطی که در بالا به آن اشاره شد نوبت به دریافت مجوزها برای آغاز ساخت می رسد. این مرحله در واقع اولین مرحله از اقدامات مربوط به ساخت بناست. در مرحله، باید پروانه ساخت و سایر مجوزهای لازم برای ساخت اخذ شود.

3. گودبرداری زمین

گودبرداری اولین مرحله عملیاتی ساختمان سازی است که با توجه به جنس زمین می تواند به چندین متر زیر زمین برسد. در این مرحله باید دقت بسیار زیادی شود تا باعث خسارت های آینده نشود. این فرایند به منظور دستیابی به خاک سفت و یا ساخت بنایی که قسمتی از آن پایین تر از سطح زمین قرار می گیرد انجام می شود. گود برداری برای ساختمان های بدون پارکینگ و بسته به تعداد طبقات تا یک متر انجام می شود. به طور کلی از بین بردن برآمدگی ها و برجستگی های زمین به صورت عمیق یا نیمه عمیق گودبرداری نامیده می شود.

4. آرماتوربندی فندانسیون

آرماتوربندی فونداسیون اولین مرحله از آرماتوربندی پروژه های ساختمانیست که برای تمامی خانه ها انجام می شود. در واقع آرماتوربندی فرایندیست که در آن میلگردها و سایر اجزای فولادی با ترتیب خاص کنار هم چیده می شوند. سپس به یاری جوشکاری سرد یا بست فلزی به هم متصل می شوند. مهم ترین مزیت آماتوربندی، پایداری بخشیدن به ساختمان است.استحکام اتصالات بسیار مهم است زیرا در هنگام وارد آمدن فشارهای کششی مانند زلزله این اتصالات هستند که تمام نیرو را تحمل می نمایند.

5. قالب بندی

قالب بندی با قالب هایی با جنس های مختلف انجام می گیرد. از جمله جنس های مورد استفاده می توان قالب های چوبی، پلاستیکی، فلزی، آجر و …را نام برد که در ایران معمولا قالب های چوبی مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا قالب ها را چرب می نمایند تا بتنی که در قالب ها ریخته می شود، راحت تر جدا شود. همجنین مقدار چرب کردن قابل ها نیز مهم است و این کار باید به صورت اصولی انجام شود تا برترین نتیجه حاصل شود.

6. بتن ریزی و جدا کردن قالب ها

در مرحله بعد بتن ها ریخته و قالب های قرار گرفته در مرحله قبل جدا می شود.

7. اجرای اسکلت فلزی یا بتنی

در این مرحله از مراحل ساخت ساختمان اسکلت بنا ساخته و اجرا می شود. اسکلت ها انواع مختلفی شامل اسکلت های بتنی، فلزی دارند که به علت پایین بودن هزینه ساخت و اجرای اسکلت بتنی کار فرمایان به اجرای اسکلت بتنی تمایل بیشتری دارند.

8. اجرای سقف یا طاق زنی

پس از ساخت و اجرای اسکلت نوبت به زدن سقف میرسد. در هر طبقه سقف زده شده به چند متر مربع یا متر مستطیل تقسیم میشود و با استفاده از تیرچه ها که جزو مهمترین اجزائ سقف هستند به قطعات کوچکتر تقسیم میشوند و در نهایت این قطعات کوچک از طریق اجر یا مصالح دیگر پر میشوند.

از آنجایی که زدن سقف جزو مهمترین مراحل ساخت ساختمان می باشد و بعلاوه اجرای تیرچه جزو مهمترین اجزائ تشکیل دهنده سقف می باشد ، ما به شما خرید تیرچه صنعتی و اجرای آن در سقف را پیشنهاد می کنیم زیرا یکی از مزایای استفاده از تیرچه صنعتی سبک بودن آن است که به وزن کم ساختمان بسیار یاری میکند و بعلاوه تاثیر بسزایی بر استحکام ساختمان دارد.

9. دیوارچینی

از مراحل مهم در ساخت ساختمان می توان به دیوارچینی اشاره نمود. بیشتر آسیب های ناشی از زلزله به استحکام و مصالح انتخابی برای دیوار مربوط می شود. دیوارها میتوانند از جنس آجر، سنگ، فلز و بتن باشند؛ در ساختمان های امروزی دیوارهای بتنی به کار می فرایند. برترین زمان برای دیوار چینی پس از ستون گذاری و بتن ریزی است.

10. اجرای تاسیسات

مرحله بعدی اجرای تاسیسات ساختمان میباشد.لوله کشی گاز و آب مهمترین مرحله اجرای تاسیسات می باشد که باید به دقت انجام شود. لوله کشی به دو صورت روکار و توکار انجام می شود. تاسیسات الکتریکی نیز از جمله تاسیسات ساختمانی است. در برق کشی ساختمان باید برق با امنیت به تمام اتاق ها، فضای خانه و وسایل برقی برسد.

11. نصب در و پنجره ها

در این مرحله نوبت به نصب در ها و پنجره های ساختمان میرسد که شما از بین درب های چوبی، پی وی سی، شیشه ای و ضدسرقت حق انتخاب خواهید داشت. در خصوص پنجره نیز می توانید از پنجره های چوبی، آهنی، آلومینیومی، کامپوزیتی، پی وی سی (PVC)، یوپی وی سی (UPVC) و آلوود بهره ببرید.

12. اجرای پوشش کف

در این مرحله نوبت کف ساختمان است. در این مرحله نیز گزینه های زیادی دارید. از جمله سرامیک، سنگ، پارکت، لمینت، موکت و …

13. گچ کاری

گچ کاری آخرین مرحله از ساخت دیوار داخلی یا خارجی ساختمان است. برای خشک شدن کامل گچ دیوار حداقل 2 تا 5 روز زمان احتیاج است. تا قبل از خشک شدن کامل دیوار هرگز اقدام به نصب کاغذ دیواری و یا رنگ کردن دیوار نکنید.

14. اجرای نمای ساختمان

آخرین مرحله از ساخت ساختمان اجرای نمای ساختمان است . انواع نما عبارتست از: آجری، کامپوزیت، سیمانی، سنگ، شیشه ای، بایرامیکس، چوبی، اتیکس، سرامیکی، مینرال، رومی، کلاسیک، نانونما و کنیتکس. اجرای نمای ساختمان در سبک های مختلفی صورت می گیرد. مصالح ساختمانی، متناسب با سبکی که برای نمای ساختمان انتخاب می شود، در نما به کار می رود.

منبع: بایا فولاد زند فراوری نماینده تخصصی انواع تیرچه صنعتی و خرپای صنعتی

منبع: اتاق
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2127

به "مراحل ساخت ساختمان از 0 تا 100" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل ساخت ساختمان از 0 تا 100"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید