محاسبه سرعت خیره کننده فواره ای حاصل از برخورد ستارگان نوترونی

به گزارش سفر به آنتالیا، تلسکوپ فضایی هابل، سرعت یک فواره از ماده را که از تصادم ستارگان نوترونی بیرون آمده است، میزان گیری نموده است.

محاسبه سرعت خیره کننده فواره ای حاصل از برخورد ستارگان نوترونی

تلسکوپ فضایی هابل ناسا، تشعشع برخورد ستارگان را که به نظر می رسید به علت یک توهم، با سرعت خیره نماینده ای در حال حرکت است، مقدار گیری نموده است.

هابل دریافته است که یک فواره یا جت پرتو از برخورد دو ستاره نوترونی با سرعتی بیش از 99.97 درصد سرعت نور حرکت می نماید.

این رویداد که GW170817 نام دارد در سال 2017 به وسیله ستاره شناسانی از سراسر دنیا در فضا مشاهده شد. انرژی انتشار یافته از این انفجار بزرگ، تقریباً شبیه به یک انفجار ابرنواختر بود.

دو روز بعد، ستاره شناسان تلسکوپ هابل را به سمت محل این انفجار نشانه رفتند، جایی که ستارگان نوترونی در یک سیاه چاله فرو ریختند و نیروی گرانش آن آغاز به کشیدن مواد به سمت آن کرد. این ماده یک دیسک چرخان را تشکیل داد که فواره هایی را ایجاد کرد که به سمت بیرون حرکت می کردند. این فواره های سریع به یکدیگر برخورد می کردند و مواد و بقایا را از خود به جا می گذاشتند و بخشی از این بقایا شامل ماده ای بود که جت را تشکیل می داد.

اکنون مقدار گیری های تلسکوپ هابل با مشاهدات تجهیزات رادیویی مختلف نجومی از جمله تلسکوپ های رادیویی بنیاد ملی علوم آمریکا که برای تداخل سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI) با هم کار می نمایند، ترکیب شد. آمار و نتایج این تلسکوپ های رادیویی، ابتدا 75 روز و سپس 230 روز پس از تصادم گرفته شد.

اکنون دانشمندان با ترکیب مشاهدات مختلف توانسته اند محل انفجار را با دقت شناسایی نمایند.

تصور می شد سرعت خیره نماینده این فواره، یک توهم است و در ابتدا به نظر می رسید که سریع تر از سرعت نور حرکت می نماید، اگر چه چنین چیزی ممکن نیست.

براساس اعلام ناسا، مقدار گیری هابل نشان داد که این فواره با سرعت ظاهری هفت برابر سرعت نور در حال حرکت است. مشاهدات رادیویی نشان می دهد که این فواره بعداً به سرعت ظاهری چهار برابر سریع تر از سرعت نور کاهش یافته است. به نظر می رسد حرکت و سرعت این فواره بسیار سریع پیش می رود، زیرا فواره تقریباً با سرعت نور به زمین نزدیک می گردد و نوری که ساطع می نماید فاصله کوتاه تری با آن دارد. در اصل این فواره در حال تعقیب نور خود است.

این مشاهده ها به ستاره شناسان آینده اجازه می دهد تا مطالعات دقیقی از ادغام ستارگان نوترونی داشته باشند.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 مهر 1401 بروزرسانی: 22 مهر 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2178

به "محاسبه سرعت خیره کننده فواره ای حاصل از برخورد ستارگان نوترونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه سرعت خیره کننده فواره ای حاصل از برخورد ستارگان نوترونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید