لیست مشاغل مورد احتیاج کانادا برای مهاجرت کاری

به گزارش سفر به آنتالیا، این روزها افراد زیادی در سراسر جهان به فکر مهاجرت و ساخت آینده ای بهتر برای خود و خانواده هستند و در این میان کشور پیشرفته و پهناور کانادا به یکی از برترین مقاصد برای این منظور تبدیل شده است. بعضی از افراد واجدشرایط به وسیله ادامه تحصیل در کانادا و دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا مهیای سفر به این کشور شده و پس از فارغ التحصیلی در هر یک از مقاطع دانشگاهی، نسبت به دریافت مجوز کار تمام وقت و پیوستن به بازار کار و در نهایت دریافت اقامت دائم یا همان PR اقدام می نمایند.

لیست مشاغل مورد احتیاج کانادا برای مهاجرت کاری

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

از جانبی دیگر بعضی از افراد تحصیل نموده دارای تخصص و مهارت کاری به دلیل داشتن شرط سنی و گپ تحصیلی، عدم تمایل برای ادامه تحصیل و یا دلایل شخصی، از گزینه مهاجرت کاری که به برنامه نیروی کار ماهر یا اکسپرس اینتری معروف است، استفاده می نمایند.

مطمئنا تصمیم برای ترک وطن و مطابقت با فرهنگ و قوانین کاری و اجتماعی کشوری جدید سختی های خاص خودش را دارد، اما در عین حال کسب درآمد بیشتر، زندگی در یکی از ده کشور برتر اقتصادی جهان، برخورداری از رفاه اجتماعی، امکانات دولتی، خدمات درمانی و مزایایی از این دست ارزش کوشش و تحمل سختی های مهاجرت کاری به کانادا را خواهد داشت.

در ادامه قصد داریم تا به معرفی کلی برنامه اکسپرس اینتری و فاکتورهای مهم این طرح بپردازیم و با توضیح سیستم نظام مند مشاغل این کشور، شما را با جدیدترین اطلاعات لیست مشاغل و کسب و کارهای مورجهانز کانادا برای مهاجرت کاری آشنا سازیم.

دسته بندی کلی طرح نیروی کار ماهر (اکسپرس اینتری) کانادا

بنابر جدیدترین اطلاعات وب سایت رسمی دولت کانادا، مبنای انتخاب نامزدهای مهاجرت کاری برای طرح نیروی کار ماهر، براساس مهارت و توانایی این افراد برای مشارکت تاثیرگذار و سودمند در اقتصاد کانادا است. بر همین اساس، طرح اکسپرس اینتری در 3 دسته بندی کلی زیر درخواست های متقاضیان مهاجرت کاری و اقتصادی را مدیریت می نماید:

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال
  • برنامه تاجران و بازرگانان ماهر فدرال
  • کلاس و دسته تجربه کانادایی

هم چنین استان ها و قلمروهای کانادا می توانند با استفاده از طرح نیروی کار ماهر استانی یا به اصطلاح PNP بعضی از کاندیداهای واجدشرایط را برای فعالیت در بازار کار محلی و استانی کانادا به کار بگیرند.

معیارهای صلاحیت برای شرکت در طرح نیروی کار ماهر فدرالی (Express Entry)

این برنامه محبوب و پرمتقاضی در سراسر جهان برای آن دسته از نیروی کار ماهر خارجی با تجربه کار مکفی طراحی شده که قصد مهاجرت و اقامت دائم در کانادا را دارند. در حالت کلی متقاضیان شرکت در این برنامه احتیاجمند داشتن حداقل شرایط زیر هستند:

  • مهارت و تجربه کاری
  • توانایی و مهارت زبان انگلیسی و یا فرانسوی
  • تحصیلات

متقاضی شرکت در طرح نیروی کار ماهر یا همان اکسپرس انتری باید به منظور واجد شرایط شناخته شدن از تمامی شروط ذکر شده در بالا به عنوان حداقل شرایط برخوردار باشند.

عوامل موثر در انتخاب برنامه نیروی کار ماهر کانادا

چنان چه متقاضیان شرکت در طرح اکسپرس انتری دارای حداقل شرایط بالا باشند، درخواست آن ها بر مبنای شاخصه های زیر ارزیابی خواهد شد:

  • سن
  • تحصیلات
  • تجربه کاری
  • پیشنهاد کاری معتبر
  • مهارت های زبان انگلیسی و یا فرانسوی
  • میزان سازگاری و تطبیق پذیری (این که با چه احتاقتصادی شما امکان زندگی در کانادا و سازگاری با محیط را خواهید داشت)

برای مجموع 6 فاکتور انتخابی بالا 100 امتیاز در نظر گرفته شده که به ترتیب شامل مهارت زبان (حداکثر 28 امتیاز)، تحصیلات (حداکثر 25 امتیاز)، تجربه کاری (حداکثر 15 امتیاز)، سن کاندیدا (حداکثر 12 امتیاز)، پیشنهاد کاری و شرایط شغلی از پیش هماهنگ شده (حداکثر 10 امتیاز)، تطبیق پذیری (حداکثر 10 امتیاز) می گردد.

چنان چه شما از این 6 فاکتور انتخابی حداقل 67 امتیاز یا بیشتر کسب کنید، برای شرکت در برنامه فدرالی نیروی کار ماهر کانادا واجد شرایط محسوب می شوید. گفتنی است که دولت کانادا براساس فاکتورهای انتخابی بالا صلاحیت کاندیدای شرکت در برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا را ارزیابی می نماید.

زمانی که در لیست کاندیدای اکسپرس انتری قرار می گیرید، با استفاده از یک سیستم جامع رتبه بندی به نام CRS پروفایل شما توسط دولت کانادا مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می گیرد. در نهایت کاندیداهای دارای بالاترین امتیاز و رتبه از میان متقاضیان این طرح انتخاب شده و می توانند به وسیله دعوت نامه برای اقامت دائم کانادا درخواست داده و به اصطلاح اپلای نمایند.

چگونگی جستجوی ناک NOC و لیست مشاغل مورجهانز کانادا برای مهاجرت کاری

عموما دولت کانادا با استفاده از سیستم ناک NOC به طبقه بندی مشاغل و کسب و کارها در کانادا می پردازد و در حالت کلی انواع مشاغل در این کشور به 2 گروه زیر تقسیم می شوند:

  • وظایف کاری
  • کاری که یک شخص انجام می دهد

NOC به سیستم نظام مند و مشاغل طبقه بندی شده کانادا اطلاق می گردد.

اما برای اهداف مهاجرتی، گروه اصلی مشاغل شامل موارد زیر می شوند:

  • نوع مهارت 0 (صفر): مشاغل مدیریتی نظیر مدیران رستوران، مدیران معدن و حتی کاپیتان های کشتی (برای امور ماهیگیری)
  • نوع مهارت A: مشاغل حرفه ای که به طور معمول احتیاجمند داشتن مدارک دانشگاهی است و شامل مواردی نظیر دکترها، دندانپزشک ها و آرشیتکت ها و معمارهای ساختمانی می گردد
  • نوع مهارت B: مشاغل فنی، تجاری و بازگانی حرفه ای که معمولا احتیاجمند گواهی و مدارک مرتبط و گذراندن دوره های کارآموزی است و شامل کسب و کارهایی نظیر سرآشپز، لوله کش و متخصص برق می گردد
  • نوع مهارت C: مشاغل میان رده و متوسطی که معمولا احتیاجمند مدرک دیپلم و یا یک دوره آموزشی کامل و مرتبط با آن کار است و شامل مواردی نظیر قصاب های صنعتی، رانندگان مسافت های طولانی خودرو سنگین و تراک، سرونماینده موادغذایی و آشامیدنی می گردد
  • نوع مهارت D: مشاغل کارگری نظیر برداشت نماینده میوه، کارکنان امور نظافت و کارگران میدان نفتی

برهمین اساس، برنامه های مهاجرتی کانادا با استفاده از سیستم ناک NOC در خصوص این موضوع تصمیم گیری می نمایند که آیا شغل و یا نوعی از تجربه کاری و مهارت واجد شرایط برای شرکت در یک برنامه محسوب می شوند و یا خیر.

در مجموع از نگاه سیستم ارزیابی مشاغل دولت کانادا، کسب و کارهای دارای نوع مهارت 0 ، A و یا B جزو مشاغل واجد شرایط و دارای مهارت و تخصص محسوب می شوند.

طرح اکسپرس انتری جهت افراد دارای مهارت و تخصص کاری

برای این که بتوانید در برنامه نیروی کار ماهر اکسپرس اینتری شرکت کنید باید شغل و فعالیتی که در گذشته انجام داده اید در یکی از دسته بندی های مهارت نوع 0 ، سطح A و یا B قرار بگیرد. در حالت کلی سیستم اکسپرس انتری چنانچه بخواهید در یکی از طرح های زیر قرار داده شوید، درخواست شما برای اقامت دائم کانادا آنالیز و مدیریت می گردد:

  • به عنوان یک نیروی کار ماهر فدرالی Federal Skilled Worker
  • تحت نظر برنامه تاجران و بازرگانان ماهر فدرالی Federal Skilled Trades Program
  • تحت عنوان کلاس و دسته تجربه کانادایی Canadian Experience Class

طرح Atlantic Immigration Pilot

در این طرح تجربه کاری شما باید در یکی از دسته بندی های مهارت 0، A، B یا C قرار گرفته باشد. چنان چه مهارت کاری شما در دسته بندی C یا D قرار داشته باشد:

  • این احتمال وجود دارد که تحت عنوان نامزد استانی provincial nominee (تمام سطوح مهارتی) به کانادا بیایید
  • ممکن است به وسیله طرح Atlantic Immigration Pilot (با سطح مهارت 0 ، A ، B و یا C) قدم به کانادا بگذارید (مربوط به منطقه آتلانتیک کانادا می گردد که شامل استان های نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، پرینس ادوارد و نیوفاندلند و لابرادور است)
  • ممکن است به صورت موقت قادر به انجام کار برای حداکثر 2سال در خاک کانادا شوید

افرادی که برای انجام کار به صورت موقت به این کشور پا می گذارند، به عنوان افراد واجد شرایط برای اقامت دائم کانادا محسوب نمی شوند، البته در بعضی موارد این دسته از افراد نیز امکان درخواست برای مهاجرت و اقامت دائم کانادا را خواهند داشت.

چگونه عنوان شغلی، کد و نوع مهارت کسب و کار خود را جستجو کنیم؟

برای جستجوی اطلاعات ناک NOC که بیشترین تطابق با عنوان شغلی شما را دارد می توانید از ابزار جستجوی وب سایت رسمی دولت کانادا بهره ببرید. با ورود به این سایت و در قسمت فیلتر Filter items عنوان شغلی خود را وارد کنید و در صورت پیدا کردن عنوان شغلی متناسب تخصص خود، عنوان ناک، کد عددی و سطح مهارت شغلی ارائه شده را برای درخواست خود یادداشت کنید. برای مثال متصدی اتصالات گاز (Gas fitters) دارای کد ناک 7253 و سطح مهارت B در سیستم مشاغل نظام مند کانادا است.

حداقل شرایط مورد احتیاج برای شرکت در برنامه نیروی کار ماهر کانادا

حداقل شرایط و الزامات شرکت در برنامه نیروی کار ماهر کانادا دارای جزئیات و نکات مهمی است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

مهارت و تجربه کاری

برخورداری از مهارت و تجربه کاری بدین معنی است که شما در یکی از مشاغل دسته بندی شده و نظام مند کانادا که به ناک NOC معروف است کار نموده اید، این مشاغل شامل موارد زیر می شوند:

  • مشاغل مدیریتی (سطح مهارت صفر - 0)
  • مشاغل حرفه ای (سطح مهارت A)
  • مشاغل فنی و تجار و بازرگانان دارای مهارت (سطح مهارت B)

براساس اطلاعات جدول اصلی مشاغل نظام مند و طبقه بندی شده NOC وب سایت دولت کانادا، شما باید این موضوع را نشان دهید که به هنگام انجام شغل اصلی خود، وظایفی که در توضیحات شغل موردنظر در ناک آمده را نیز به انجام رسانده اید.

بر همین اساس تجربه و مهارت کاری شما باید شامل موارد زیر شوند:

  • در دسته بندی مشابه شغلی ناکی NOC که برای درخواست مهاجرت خود لازم دارید قرار بگیرد (که به آن اصطلاحا primary occupation گفته می گردد)
  • برای 10 سال گذشته باشد
  • شغلی دارای درآمد باشد(این بدین معنی است برای انجام کار به شما درآمد ماهانه و یا کمیسیون تعلق گرفته باشد. کارهای داوطلبانه و یا کارآموزی بدون حقوق مشمول این برنامه نمی گردد)
  • حداقل دارای 1 سال کار مستمر و یا 1.560 ساعت در مجموع (30 ساعت در هفته) باشید. شما می توانید به وسیله هر یک از روش های زیر به این مهم دست پیدا کنید:
  • یک کار تمام وقت: 30 ساعت در هفته برای 12 ماه که معادل 1 سال تمام وقت (1560 ساعت) است
  • میزان معادل در کاری نیمه وقت: 15 ساعت در هفته برای 24 ماه که معادل 1سال تمام وقت (1560 ساعت) است
  • تمام وقت در بیش از یک شغل: 30 ساعت در هفته برای 12 ماه در بیش از یک شغل که معادل 1سال تمام وقت (1560 ساعت) است

برای کارهای نیمه وقت شما می توانید تا زمانی که 1.560 ساعت سالانه خود را پر کنید، بیشتر و یا کمتر از 15 ساعت در هفته کار کنید. البته انجام کار بیش از 30 ساعت در هفته در این سیستم محاسبه نمی گردد.

مهارت و توانایی زبان

در ارتباط با مهارت زبان شما باید:

  • یکی از آزمون های تائید شده زبان انگلیسی یا فرانسوی را بگذرانید که شامل مهارت های نوشتن، خواندن، شنیداری و مکالمه می گردد
  • از حداقل امتیاز 7 در تمام 4 مهارت معیار زبان کانادایی (CLB) برخوردار شوید
  • نتایج آزمون زبان خود را در پروفایل اکسپرس اینتری خود وارد کنید

لازم به یادآوری است که نتایج آزمون زبان شما تنها برای 2 سال از زمان صدور آن معتبر است و باید به هنگام درخواست اقامت دائم کانادا دارای اعتبار باشد.

تحصیلات

چنان چه در کانادا تحصیل نموده اید، باید از یک مدرک و یا گواهی از دبیرستان و یا موسسه آموزشی کاردانی post-secondary برخوردار باشید و اگر در خارج از کانادا تحصیل نموده اید باید از یک گواهی نامه کامل و ارزیابی اعتبار تحصیلی ECA مدرک تحصیلی خود برای اهداف مهاجرت برخوردار باشید.

ECA نشان دهنده این موضوع است که سرتیفیک، گواهی و یا مدرک تحصیلی و دانشگاهی شما معادل مدارک تحصیلی قابل قبول کانادایی است.

اثبات تمکن اقتصادی

به عنوان متقاضی شرکت در طرح نیروی کار ماهر کانادا این موضوع را نشان دهید که از تمکن اقتصادی کافی برای پوشش هزینه های خود و خانواده در کانادا برخوردار هستید، مگر این که مشمول یکی از موارد زیر شوید:

  • در حال حاضر قادر به انجام کار قانونی در کانادا باشید
  • از یک پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمایی در کانادا برخوردار هستید
  • برای کلاس و دسته تجربه کانادایی درخواست داده باشید

فاکتور اثبات تمکن اقتصادی شامل حال متقاضیان نیروی کار ماهر فدرال و تاجران و بازرگانان ماهر فدرال می گردد.

میزان پولی که برای اثبات تمکن اقتصادی خود به دولت کانادا احتیاج دارید، به تعداد افراد خانواده شما بستگی دارد که معمولا شامل متقاضی به عنوان سرپرست، همسر، فرزند و یا فرزندان شما می گردد.

برهمین اساس حداقل میزان پولی که به نسبت افراد خانواده باید به دلار کانادا داشته باشید به توضیح جدول زیر است. چنان چه بودجه شما از میزان اعلام شده بیشتر است، باید آن را به طور کامل در درخواست و پروفایل خود اعلام کنید.

تعداد افراد خانوادهمیزان بودجه مورد احتیاج به دلار کانادا
112.669 دلار
215.772 دلار
319.390 دلار
423.542 دلار
526.701 دلار
630.114 دلار
733.528 دلار
به ازای هر عضو بیشتر خانواده3.414 دلار

قابل قبول بودن برای مهاجرت به کانادا

براساس قوانین مهاجرتی کانادا بعضی از متقاضیان مقبولیت لازم را برای مهاجرت به این کشور ندارند و به اصطلاح inadmissible هستند. بر همین اساس آفیسر مهاجرت به هنگام درخواست ویزا و یا ورود به مرز کانادا، براساس مسائل امنیتی، سوءسابقه و یا دلایل پزشکی و سلامت، تصمیم گیرنده این موضوع خواهد بود که شما اجازه ورود به این کشور را دارید یا خیر.

کجای کانادا می توانید زندگی کنید؟

پس از کسب موفقیت در برنامه مهاجرت کاری، شما باید برای زندگی در خارج از استان کبک کانادا برنامه ریزی کنید. این بدین خاطر است که استان کبک دارای شرایط و قوانین خاص خود بوده و سیستم انتخاب نیروی کار ماهر آن متفاوت است و در صورتی که قصد زندگی در کبک را دارید می توانید به لینک نیروی کار ماهر کبک مراجعه کنید.

منبع: نیلگام
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 728

به "لیست مشاغل مورد احتیاج کانادا برای مهاجرت کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست مشاغل مورد احتیاج کانادا برای مهاجرت کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید