قوانین، شرایط و هرآنچه باید درباره استعفا در قانون کار بدانید

به گزارش سفر به آنتالیا، قبل از آغاز همکاری میان کارگر و کارفرما، قراردادی منعقد می گردد که طبق آن دو طرف متعهد به اجرای مسئولیت های خود هستند؛ اما گاهی کارمند یا کارگر به دلایل مختلفی ناچار به قطع همکاری می شوند. در این مواقع شخص می تواند از استعفا به عنوان حق قانونی خود برای به اتمام رساندن قرارداد استفاده کند. استعفا در قانون کار چه شرایطی دارد؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هر آنچه باید درباره مفهوم استعفا و نحوه نوشتن استعفا نامه بدانید آشنا شوید.

قوانین، شرایط و هرآنچه باید درباره استعفا در قانون کار بدانید

استعفا به چه معناست؟

طبق ماده 21 قانون کار، قرارداد های کاری به دلیل های گوناگونی مانند فوت، بازنشستگی، کار افتادگی کارگر و استعفا سرانجام پیدا می نمایند. درخواست استعفا یکی از شیوه های مرسوم برای سرانجام همکاری از سوی کارگر است. درواقع استعفا قطع همکاری داوطلبانه از سمت کارگر و فسخ قرارداد از سمت کارفرما است.

شرایط استعفا در قانون کار چیست؟

طبق قانون وزارت کار، کارمند یا کارگری که استعفا می دهد، لازم است از یک ماه قبل درخواست استعفای خود را ثبت کند. بعلاوه شخص موظف است در خواست استعفای خود را به صورت کتبی و در قالب فرم استعفا به کارفرما ارائه دهد. چنانچه فرد در طی مدت 15 روز از استعفا پشیمان گردد، می تواند درخواست خود را لغو نماید. نکته حائزه اهمیت این است که تأیید استعفا نامه را فقط کارفرما انجام نمی دهد، بلکه این درخواست باید در شورای اسلامی کار هم آنالیز گردد. این شورا از نمایندگان کارگران و کارفرمایان تشکیل می گردد.

قرارداد ها به 2 دسته موقت و غیر موقت تقسیم می گردد. قرارداد موقت قراردادی است که در آن آغاز و سرانجام کار ذکر شده باشد و طی مدت زمان معینی قرداد به سرانجام برسد. و قرارداد غیرموقت یا دائم قرادادی است که مدت زمان آن نامحدود باشد.

مطابق ماده 25 قانون کار، هرگاه قرارداد برای مدت معینی منعقد شده باشد، هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند. درواقع قانون استعفا مربوط به قرارداد های غیرموقت و دائمی است. پس چنانچه کارمند با قرارداد موقت تمایل به قطع همکاری داشته باشد فقط دو راه پیش رو خواهد داشت: یا باید تا اتمام قرداد صبر کند یا به صورت تفاهمی به قرارداد سرانجام دهد.

چگونه در کار دولتی یا خصوصی استعفا دهیم؟

شرایط استعفا در هر دو کار خصوصی و دولتی یکسان است. نحوه استعفا در قانون کار برای کارمندان بخش خصوصی و دولتی به توضیح زیر است:

  • کارمند می تواند از یک ماه قبل استعفانامه خود را به مجموعه ای که در آن شاغل است ارائه دهد، اما این به منزله برطرف تعهدات او نخواهد بود؛ زیرا طبق قوانین وزارت کار، درخواست استعفا زمانی تحقق پیدا می نماید که نهاد مربوط به طور رسمی با آن موافقت نماید. فرد تا زمان دریافت این موافقت، موظف است به کار خود ادامه دهد.
  • نهاد یا مجموعه موظف است طی مدت یک ماه درخواست را رد یا تأیید نماید. جوابگو نبودن در این مدت، به منزله عدم موافقت با استعفا خواهد بود. طبق ماده 60 قانون وزارت کار، در صورت رد شدن درخواست استعفا، کارمند می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
  • طبق ماده 48 درصورت تأیید استعفانامه کارمند، قرارداد او با مجموعه به طور کامل از بین می رود و دیگر این شخص کارمند آن شرکت محسوب نمی گردد.
  • استخدام مجدد کارمند دولتی که استعفا داده باشد، در صورتی که مجموعه به آن شخص احتیاج داشته باشد، هیچ مانعی ندارد.

تأثیر استعفا بر حقوق و مزایا چگونه است؟

همان طور که گفتیم، استعفا حق قانونی هر کارمندی است و در صورتی که طبق موارد گفته شده انجام گردد، کارفرما موظف است دستمزد و سایر مطالبات مالی شخص را به طور کامل بپردازد. بعلاوه کارفرما باید به نسبت روز های کارکرد، سابقه بیمه کارمند را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا سوابق شخص حفظ گردد.

تفاوت استعفا با ترک کار چیست؟

اگر کارگری بدون رعایت شرایط استعفا کار خود را ترک کند، در قانون این عمل به منزله ترک کار محسوب می گردد. ترک ناگهانی کار بدون تشریفات استعفا در قانون کار نه تنها مستحق دریافت سنوات نیست، بلکه اگر ترک کار کارگر به کارفرما ضرر مالی وارد نموده باشد، شخص ملزم به پرداخت خسارت نیز خواهد بود.

نحوه نوشتن نامه استعفا از کار چطور است؟

نوشتن نامه استعفا در قانون کار برای به رسمیت شناختن خروج قانونی شخص از مجموعه و محاسبه سنوات او یک امر لازم است. این نامه قرار است مدیر یا کارفرما را از قطع همکاری مطلع کند؛ بنابراین انتخاب لحن مناسب و نحوه نوشتن آن اهمیت بسیاری دارد. مهم ترین مواردی که در نوشتن نامه استعفا باید به آنها توجه ویژه ای گردد عبارتند از:

1. موضوع نامه

نامه درخواست باید عنوان یا موضوع داشته باشد تا کارفرما را ترغیب به خواندن آن کند. برای نامه می توان از عنوان هایی مانند در خواست استعفا یا در خواست قطع همکاری استفاده کرد.

2. مخاطب

سمت گیرنده نامه باید تعیین باشد. مخاطب می تواند مدیر یا واحد منابع انسانی مجموعه باشد.

3. اعلام استعفا

تمایل به استعفا باید صریح، روشن و بدون تعارف در نامه خواست ذکر گردد.

4. تاریخ ترک کار

یکی از مهم ترین مواردی که باید حتما ذکر گردد، تاریخ ترک کار است. دانستن این موضوع به مدیر و تیم منابع انسانی یاری می نماید تا بتوانند برای انتخاب نیروی نو برنامه ریزی نمایند.

5. دلایل استعفا از کار

دلایل استعفا می تواند شخصی یا مربوط به محل کار فعلی باشد و نوشتن آن در نامه اختیاری است. اما به طورکلی توصیه می کنیم دلایل ترک کار و استعفا به صورت شفاهی مطرح گردد.

6. تشکر و امضا

بهتر است برای حفظ موازین ادب از مخاطب نامه تشکر و در پایان، نامه با ذکر نام و نام خانوادگی امضا گردد.

نمونه نامه استعفا در قانون کار

مدیر عامل محترم شرکت ….. جناب آقای/ سرکار خانم…..

با عرض سلام و احترام

اینجانب …… از تاریخ …… در شرکت ….. مشغول به کار هستم. متأسفانه اعلام می کنم از تاریخ….. قادر به ادامه همکاری با شما نخواهم بود.

از اینکه فرصت همکاری با جنابعالی و شرکت ….. را در این مدت داشتم بسیار خوشحالم. خواهشمندم در صورت موافقت با درخواست اینجانب دستورهای لازم را اتخاذ کنید.

پیشاپیش از حسن نیت و توجه شما کمال تشکر را دارم

با تشکر

نام و نام خانوادگی

تاریخ و محل امضا

نکات مهم درباره استعفا در قانون کار

  • هر کارگر یا کارمندی موظف است پیش از قطع همکاری، درخواست کتبی استعفای خود را به کارفرما ارائه دهد و به مدت یک ماه تا پیدا شدن نیروی جایگزین به کار خود ادامه دهد.
  • در صورتی که تا 15 روز، انصراف از استعفا به کارفرما اعلام گردد، استعفا نامه منتفی می گردد.
  • اگر شخصی بدون رعایت قوانین اداری و اطلاع رسانی قبلی کار خود را ترک کند، سنوات به او تعلق نخواهد گرفت.
  • در قرارداد های موقت، هیچ کدام از کارگر یا کارفرما حق فسخ قرارداد به تنهایی را ندارند.
  • در صورتی که فرد به صورت قانونی استعفا داده باشد، کارفرما موظف است سنوات و تمام حقوق قانونی او را به طور کامل بپردازد.

سؤالات متداول

  • اگر با استعفا موافقت نگردد چه باید کرد؟

درصورت عدم موافقت با استعفا، فرد می تواند به صورت قانونی به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

  • لغو درخواست استعفا تا چند روز امکان پذیر است؟

کارمند تا 15 روز بعد از ارائه درخواست استعفای خود فرصت دارد آن را لغو کند.

نوترین آگهی های استخدام را در خبرنگاران ببینید

امیدوارم این مطلب درمورد استعفا در قانون کار برای شما مفید باشد. سپاس گزار خواهیم بود که تجربیات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 2189

به "قوانین، شرایط و هرآنچه باید درباره استعفا در قانون کار بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین، شرایط و هرآنچه باید درباره استعفا در قانون کار بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید