فسیل 100 میلیون ساله دریای درون مرزی استرالیا بازبینی شد

به گزارش سفر به آنتالیا، به تازگی جمجمه ماهی شکارچی غول پیکری با نام کو یو (Cooyoo) که دندان های ترسناک و آرواره بزرگی دارد مورد بازبینی قرار گرفته است. بقایای سفاپانوسوروس (Sefapanosaurus) گیاه خوار، ابتدا در حفاری های سال های 1930 یافته شد، اما بدون استفاده در انبار کالای دانشگاه Wits باقی مانده بود.

فسیل 100 میلیون ساله دریای درون مرزی استرالیا بازبینی شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات بورسیه تحصیلی پزشکی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

کشف این فسیل صد میلیون ساله در مناطق دوردست ایالت کویینزلند (Queensland) به مبحث بازکاوی بقایای جانوران در دریای درون مرزی و باستانی استرالیا جلوه تازه ای بخشیده است. جمجمه این ماهی شکارچی غول پیکر که دندان های ترسناکش را برای اولین بار به خوبی نمایان نموده، در حفاری های ماه گذشته به دست یک دیرینه شناس به نام تیموتی هلند (Timothy Holland) در مزرعه ای نزدیک شهر جولیا کریک (Julia Creek) در شمال غربی ایالت کویینز لند کشف شد. برای جزییات بیشتر با خبرنگاران همراه باشید.

چند هفته بعد اتفاق دیگری به وقوع پیوست. این بار یک صدف فسیل شده که حدود 30 ماهی کوچک را در خود جای داده بود به دست پژوهشگران کشف شد. به گفته هلند، این یافته به عنوان قدیمی ترین گونه بازمانده از دریای باستانی، در دورانی که قاره های استرالیا و جنوبگان یک قاره را تشکیل می داده اند شناخته می گردد.

هلند درباره این کشف گفت:من در حال کاوش در محل کشف فسیل در سال های قبل بودم و چندلایه سنگ مادستون را آنالیز می کردم؛ فکر می کنم در همین اثنا بود که با قطعه فسیل برخورد کردم و سپس با کندوکاو محتاطانه آن را بیرون آوردم. آرواره های بزرگ و کاسه چشم این ماهی غول پیکر را به خوبی تشخیص دادم، طوری که انگار به من خیره شده بود. وی اضافه کرد:این گونه ماهی کو یو با طول سه متر که تنها کوسه ماهی ها یا خزندگان بزرگ دریایی برایش تهدید بوده اند، آرواره بالایی اش به خوبی حفظ شده که برای نخستین بار نشان می دهد دندان های این جانور از آنچه پیش تر تصور می شد بزرگ تر بوده است.کو یو به جای دندان های شانه مانند، دندان های دراز و نوک مخروطی داشته که برای چفت کردن روی اندام لغزنده ماهیان بسیار کارآمد بوده است. پس از این کشف پژوهشگران مجددا برای یافتن قطعه ای کوچک از جمجمه کو یو به محل حفاری بازگشتند و به کاوش پرداختند. این بار پائول تر (Paul Ter)، دانشجوی دیرینه شناس موسسه فناوری ملبورن در یک کشف بسیار نادر فسیل چندین ماهی کوچک را که درون یک صدف باقی مانده بودند پیدا کرد. این اکتشاف مهم تنها در فاصله 20 مایلی از محل کاوش قبلی روی داد. هلند پس از این کشف گفت:ما به نمونه های بسیار کمی از گونه ماهیان کوچک دریای درون مرزی دسترسی داریم. به نظر می رسد که نسل این گونه به طور کلی توسط ماهیان شکارچی صید شده و البته این احتمال هم وجود دارد که لاشه این ماهیان توسط جانوران گندیده خوار تجزیه شده باشد یا اینکه در اثر رخدادهای گوناگون بقایای آن ها باهم آمیخته شده باشد. اما چنان که پیداست فسیل این چند ماهی کوچک تحت شرایطی خاص درون لاک صدف حفظ شده اند که این به نوبه خود پدیده ای شگفت انگیز است. پائول در جریان این کاوش ها به دنبال کشف شواهدی کوچک بوده که این کنجکاوی اقتضای رشته تحصیلی اش، ردیابی فسیل ها و لانه های زیرزمینی جانوران است. ازاین رو، چشمان چشمان تیزبین او ممکن است، چیزهایی ببیند که از نگاه دیگران پنهان بماند. در طول هفته جاری موزه کرونوسوروس (Kronosaurus Korner) هر دو فسیل را در معرض دید علاقه مندان قرار داده است. منبع: the guardianمنبع: کجارو
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 725

به "فسیل 100 میلیون ساله دریای درون مرزی استرالیا بازبینی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فسیل 100 میلیون ساله دریای درون مرزی استرالیا بازبینی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید