علائم آنفولانزا در بچه ها

به گزارش سفر به آنتالیا، ضرورت دارد که والدین نسبت به علائم مشاهده شده از آنفولانزا در بچه ها به منظور درمان عفونت در اولین مراحل آن و جهت پیشگیری از عوارض بیشتر آشنایی پیدا نمایند. هدف از این مقاله مطلع ساختن شما در این زمینه می باشد.

علائم آنفولانزا در بچه ها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ضرورت دارد که والدین نسبت به علائم مشاهده شده از آنفولانزا در بچه ها به منظور درمان عفونت در اولین مراحل آن و جهت پیشگیری از عوارض بیشتر آشنایی پیدا نمایند. هدف از این مقاله مطلع ساختن شما در این زمینه می باشد.

آنفولانزا فرم حاد عفونت ویروسی است که دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد. در ابتدا، عفونت در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی یعنی در بینی و گلو حادث می گردد. پس از آن، ممکن است به ریه ها پخش گردد. بچه ها نسبت به این حمله ویروسی خصوصاً در ماه های سرد سال یعنی بین ماه های نوامبر و مارچ (آبان و اسفند) آسیب پذیر می باشند.

ماهیت ویروس آنفولانزا، بسیار مسری بودن آن است و به سرعت از یک کودک مبتلا به کودکی دیگر به هنگام بازی و یا در کلاس درس سرایت می نماید. این ویروس هنگامی منتقل می گردد که ترشحات مایعی که به هنگام سرفه و عطسه در هوا پخش می شوند، به وسیله کودکی غیر مبتلا تنفس شوند. بعلاوه به وسیله استفاده مشترک از وسایلی مانند وسایل بازی، ریموت کنترل، قاشق و غیره که به ترشحات آنفولانزای کودک مبتلا آلوده هستند، منتقل می گردد. بعضی از شایع ترین علائم آنفولانزا، که در بچه ها مشاهده شده است، در ادامه مطلب مورد بحث قرار گرفته است. غیر از آن، چند گزینه درمانی را هم در اختیارتان قرار خواهیم داد.

علائم شایع

علائم آنفولانزا در بچه ها کاملاً شبیه به سرماخوردگی می باشند. با وجود این، ماهیت علائم آنفولانزا، نسبتاً شدیدتر بودن آنها است. در ذیل قابل تشخیص ترین این علائم آورده شده اند.

تب بالا

تب بالا یکی از اولین علائم مشاهده شده در بچه ها است. افزایش دمای بدن در واقع نشان از این واقعیت است که بدن سعی در از بین بردن میکروب ها را از این دستگاه دارد.

دمای بدن عمدتاً میان 100 و 104 درجه فارنهایت (77ر37 و 40 درجه سانتی گراد) متغیر است، و گاه و بیگاه بالا و پایین می گردد. به هنگام بالا بودن درجه حرارت بدن، صورت کودک گل انداخته اما با پایین آمدن آن احساس سرما و لرز می نماید.

اگر سن فرزندتان کمتر از 6 ماه است و متوجه شدید که دمای بدن او بالای 77ر37 درجه سانتی گراد (100 درجه فارنهایت) است، در این صورت بایستی بلافاصله او را به دکتر برسانید. بچه های که تازه به راه افتاده اند و بچه ها بزرگتر هنگامی که دمای بدنشان بیشتر از 44ر39 درجه سانتی گراد (103 درجه فارنهایت) رسیده باشد، به مداخله پزشکی احتیاج دارند.

داشتن درد

به محض آغاز تب، بچه ها از درد در قسمتهای مختلف بدن شکایت خواهند کرد. معمولاً عضلات بازو، ساق پا و ران دردناک می شوند و آنها را بسیار اذیت می نمایند.

به هنگام بالا بودن تب، آنها در کل بدن احساس درد می نمایند. سردرد خفیف تا میانه هم همراه با تب خواهند داشت. این سردرد به هنگام بالا بودن تب بدتر می گردد.

گلو درد

گلو درد، عمدتاً در پی تب وجود خواهد داشت. ناحیه گلو اغلب قرمز شده و می توانید آن را پس از باز کردن دهان مشاهده کنید. داشتن احساس خارش مداوم در گلو آزار دهنده ترین نشانه در بچه ها است.

صدای آنها گرفته و خشن می گردد و هنگامی که سعی به صحبت کردن می نمایند در گلو احساس درد خواهند کرد. بلع مواد غذایی هم کار دردناکی خواهد بود.

سرفه

این علامت بسیار دیرتر از علائمی که در بالا ذکر شد، ظاهر خواهد شد. خارش گلو اغلب موجب ایجاد سرفه های خشک و کوتاه و زیاد می گردد.

تفاوت میان سرفه ناشی از آنفولانزا و ویروس سرماخوردگی معمولی در فراوری موکوس است. در آنفولانزا، سرفه خشک است و هیچ مخاطی فراوری نمی نماید. حتی اگر مخاط فراوری گردد، میزان آن بسیار کم خواهد بود.

مسائل گوارشی

بچه های کوچکتر هنگامی که مبتلا به آنفولانزا می شوند، اغلب از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم رنج می برند. این علائم معمولا در بچه ها مشاهده می گردد، و بزرگسالان به ندرت این علائم را از خود نشان می دهند.

بچه ها بعلاوه دچار از دست دادن اشتها می شوند، و اغلب از خوردن امتناع می نمایند. بعلاوه به علت از دست دادن بیش از حد مایعات بدن، احتمال کم آبی بدن در آنها وجود دارد.

درمان

زمانی که شدت علائم آنفولانزا خفیف تا میانه باشد، احتیاجی به هیچ درمان دارویی وجود ندارد. در این شرایط می توان آن را به یاری درمان های خانگی معالجه کرد.

✔ بچه ها برای آنکه از این عفونت بهبودی حاصل نمایند، احتیاج به استراحت زیاد و مصرف مقادیر کافی مایعات دارند. مصرف مایعات گرم مانند عصاره چای گیاهی و سوپ اثر تسکین دهندگی برای درد گلو خواهد داشت.

✔ بچه ها بزرگتر می توانند با آب نمک ولرم غرغره نموده و شما هم می توانید به منظور تسکین سرفه به آنها میزانی عسل دهید. با این حال، به بچه های کوچک عسل ندهید.

✔ درد عضلانی و سردرد می توانند تا حدی با یاری کمپرس آب گرم تحت کنترل در آیند. حوله کوچکی را در آب فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید. سپس آن را بر روی پیشانی و دیگر قسمت های درناک کودک گذاشته تا به سرعت درد آنها تسکین یابد.

✔ هنگامی که تب بالا باشد و بچه ها علائم دیگری مانند مسائل تنفسی را از خود نشان دهند، بایستی بلافاصله به پزشک رسانده شوند. اگر علائم آنفولانزا را در بچه ها زیر 5 سال مشاهده می کنید، در این صورت نبایستی آنها را در خانه معالجه نمایید، بلکه در اولین فرصت آنها را به پزشک برسانید.

✔ به طور کلی، استامینوفن و ایبوپروفن جهت پایین آوردن تب تجویز می شوند. در صورت مشاهده عوارض، به منظور آنالیز هرگونه تشدید بیشتر عفونت، داروهای ضد ویروسی داده می گردد.

✔ هنگامی که بچه ها دچار هر نوع عفونت باکتریایی یا برونشیت شده باشند، به آنها آنتی بیوتیک تجویز می گردد. در صورتی که کودک علائم کم آبی را از خود نشان دهد، به منظور تجدید آب بدن، مایعات درون وریدی به کودک داده می گردد.

بسیاری از علائم مرتبط با آنفولانزا در صورت انجام مراقبت های مناسب از کودک ظرف 3 تا 5 روز فروکش می نمایند. با این حال، خستگی، کوفتگی و سرفه می تواند مدت زمان بیشتری (حدود 1 یا 2 هفته) آنها را آزار دهد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 1858

به "علائم آنفولانزا در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آنفولانزا در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید