شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه

به گزارش سفر به آنتالیا، قدیمی ترین دوره شناسایی گردیده در برنامه بازنگری آنالیز و شناسایی شهرستان قروه تاکنون دوره مس و سنگ قدیم است.

شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرشته شریفی سرپرست برنامه بازنگری آنالیز و شناسایی شهرستان قروه امروز شنبه 31 شهریور 97 با اعلام این خبر گفت: در برنامه بازنگری جاری، سعی شد حاشیه رودخانه های تلوار و شور به دقت بسیار و به صورت پیمایشی آنالیز و علاوه بر آن به نواحی کوهپایه ای و دشت قروه نیز نیمه فشرده مورد پوشش قرار گیرد تا از وضعیت الگوی اسکانگاه های دوره های مختلف آگاهی لازم کسب گردد.

این باستان شناس اضافه کرد: به نظر می رسد شکل توزیع محوطه های باستانی به گونه ای باشد که در اطراف رودخانه و قسمت پست دشت متمرکز باشند.

به گفته او، در آنالیز روشمند حاضر منطقه مورد نظر به شبکه های تقریبی 9 × 9 کیلومتر تقسیم گردیده اند و بر اساس فرمت مرکز نقشه باستان شناسی پژوهشکده هر مربع دارای کد مربوط به خود است.

شریفی اضافه کرد: بر این اساس در این آنالیز هر مربع جداگانه آنالیز و کد شناسایی مختص به خود را دارد.

او توضیح داد: در آنالیز های نخست بیش از نیمی از منطقه پوشش داده گردیده و تعداد140 اثر شناسایی شد که یک چهارم آن برای نخستین بار دیده گردیده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه طبق پیش بینی ها اکثر محوطه ها مربوط به دوره تاریخی و اسلامی بودند اضافه کرد: از این میان نقش محوطه های اسلامی پررنگ جلوه می نماید.

او اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد این است که در حاشیه رود های شور و تلوار استقرارها شکل گرفته اند و در رقوم ارتفاعی بالاتر از برش رودخانه ها به سختی می توان اثری از آثار تاریخی پیدا کرد.

او خاطر نشان ساخت: البته این مساله در بخش های شمالی شهرستان صادق است و در بخش های جنوبی همانطور که اشاره گردیده با ایجاد کانال، قنات و زهکشی منطقه تنوع گونه های استقراری بیشتر است.

او گفت: قدیمی ترین دوره شناسایی گردیده تاکنون دوره مس و سنگ قدیم است.

برنامه بازنگری آنالیز و شناسایی شهرستان قروه با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت مالی و معنوی اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان انجام شد.

شهرستان قروه در جنوب غربی استان کردستان واقع شده است و شامل سه بخش مرکزی، سریش آباد، دلبران و چهار دولی با مرکزیت به ترتیب قروه، سریش آباد، دلبران و دزج است.

شهر قروه در ارتفاع 1900 متری از سطح آب های آزاد واقع شده است که نشان دهنده آب و هوای سرد این ناحیه از فلات ایران است.

این شهرستان 2430 کیلومتر مربع وسعت دارد و رودخانۀ شور مهمترین رود این شهرستان بوده که یکی از شاخابه های اصلی حوزه رود تلوار محسوب می گردد. زمین های حاصلخیز به همراه چشمه سارهای فراوان بر اهمیت استقرار از دیرباز تاکنون اضافه کرده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: antalyanet65.ir شناسه مطلب: 41

به "شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی دوره های مس و سنگ قدیم در قروه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید